معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور:

فرهنگ اقتصاد نفتی مانع سرمایه‎گذاری در اقتصاد دانش بنیان

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: متأسفانه تا زمانی که برای یک فعالیت اقتصادی معتقدیم باید به جای آنکه فکری در ذهن‎مان باشد باید پولی در جیب‎مان باشد نمی‎توانیم به اقتصاد دانش بنیان دست یابیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری صبح امروز در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق اصناف ایران در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه به واسطه یک فرهنگ  105 ساله نفتی همیشه فکر می‎کنیم برای انجام یک فعالیت اقتصادی باید تنها پولی در جیب داشته باشیم.

وی افزود: در 20 سال گذشته با توجه به رشد نیروی انسانی تحصیل کرده در ایران دیگر نمی‎توان این افراد را از دانشگاه‏‎ها به کارخانجات داخل کرد چرا که این افراد باید در یک چرخه تولید فکر، خلاقیت و نیز خلق فناوری وارد شوند.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته‎های مهندسی در دنیا رتبه نخست را دارد،  اظهار کرد: در حال حاضر 36 درصد از خروجی دانشگاه‎ها را در ایران مهندسین تشکیل می‎دهند که این رقم معادل میزان فارغ‌التحصیلان مهندسی در کشور آمریکا است.

به گفته ستاری ایران پنجمین تولیدکننده مهندس در دنیا است و در حال حاضر تعداد مهندسین فارغ‎التحصیل زن از دانشگاه‎های ایران بیشتر از دانشگاه‏‌های آمریکا است.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر 32 میلیون نفر از افراد 20 تا 40 سال اکثرا تحصیل‎کرده دانشگاهی هستند، گفت: برای اشتغال این افراد باید زنجیره‎ای تعریف شود که در این زنجیره خلاقیت و تحقیق و پژوهش وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در دنیای کنونی دیگر فناوری و تکنولوژی خریدنی نیست، اظهار کرد: برای خلق نوآوری و فناوری باید فرهنگ فکر کردن در کشور نهادینه شود که به موجب آن از محل حل مشکل در جامعه اشتغال‌زایی، فناوری و ثروت تولید شود.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین به شرایط تسهیل شده برای فعالیت شرکت‏‌های دانش بنیان ظرف چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حمایت از این شرکت‎ها معافیت مالیاتی و نیز گمرکی اعمال می‎شود که البته به دنبال این هستیم که معافیت گمرکی را حتی در بخش مواد اولیه نیز اعمال کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در کشور ما به نیروی انسانی به عنوان سرمایه نگاه نمی‎شود و همین امر موجب فرار مغزها از کشور شده است.

ستاری با گله‎مندی از اینکه نگاه به نیروهای تحصیل‎کرده در جامعه با نگاه به افراد بی‎‏سواد فرقی در اقتصاد ما ندارد، گفت: دستیابی به تمامی سرمایه‏‌ها امکان‌پذیر و شدنی است ولی اگر سرمایه انسانی‎مان را از دست بدهیم دستیابی به آن غیرممکن خواهد بود

وی افزود: ما در حال حاضر در شرایطی کار و فعالیت می‎کنیم که اگر بخواهیم برای شرکتی دانش‎بنیان از بانک وام بگیریم با مشکل روبرو می‎شویم چرا که بانک‎ها در کشور ما در حال حاضر برای اعطای وام تنها تیر و تخته را می‏بینند و نه عقل و ایده نیروی انسانی را.

وی با تأکید بر این که باید فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و ارزش‎مداری عقل و ایده در جامعه ایجاد شود، گفت: متأسفانه بخش خصوصی ما برای سرمایه‏‎گذاری توجه به ساختمان، ماشین‌آلات و تکنولوژی می‎کند و به هیچ وجه در بخش نیروی انسانی ایده‌پرداز سرمایه‎گذاری نمی‎کند.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانشگا‎ه‏‎ها باید جزئی از اقتصاد دانش‎بنیان در برنامه‎ریزی‎های اقتصادی کشور دیده شوند، اظهار کرد: امروز قدرت ایده است که موجب شرکت واتس آپ با 43 نفر پرسنل 19 میلیارد دلار قیمت‎گذاری شود.

وی ادامه داد: حتی در شرایط سخت کنونی این قدرت ایده و خلاقیت است که موجب شده شرکت‏‌های دانش بنیان ایرانی امکان سه برابر شدن میزان و تأثیر فعالیت‏‌هایشان را در اقتصاد کنونی داشته باشند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار