ایرفرانس و لوفت‌هانزا بر فراز سینا نمی‌پرند!

فرضیه سرنگونی هواپیمای روسی با 224 سرنشین بر فراز صحرای سینای مصر همچنان مطرح است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این حادثه می‌توانست مانند دیگر حوادث هوایی باشد اما زمانی که مساله مربوط به سقوط هواپیمای روسی در شبه‌جزیره سینا در مصر است، شرایط فرق می‌کند و سوالات و فرضیه‌های مختلفی مطرح می‌شود.

پایگاه خبری العربی‌الجدید در گزارشی با اشاره به سقوط هواپیمای مسافری روسی در مصر و کشته شدن 224 نفر از مسافران این هواپیما و علل سقوط آن نوشت: در ابتدا احتمال داده می‌شد نقص فنی عامل سقوط این هواپیما بوده است ولی پس از آنکه گروه تروریستی موسوم به «ولایت سینا» که پیش از این با داعش بیعت کرده است، مسؤولیت سرنگون کردن هواپیما را برعهده گرفت، همه معادلات عوض شد.

هرچند مقامات مصر و روسیه درباره نقش داشتن این گروه در حادثه تردید کردند ولی درصورتی که درست باشد، می‌تواند مقدمه‌ای برای پیامدهای امنیتی متعدد باشد. این منبع با اشاره به مکان و نحوه سقوط هواپیما و تعداد کشته‌شدگان نوشت، تاکنون مشخص نشده است این هواپیما چگونه هدف قرار گرفته است؛ با موشک یا وسیله دیگر. ناظران مسائل سیاسی تاکید می‌کنند منطقه سقوط هواپیما بخشی از مناطق تحت نفوذ گروه تکفیری «ولایت سینا» است.

پس از چندین ساعت سکوت، شریف اسماعیل، نخست‌وزیر مصر اعلام کرد پیش از چک کردن جعبه سیاه، تعیین علل سقوط هواپیمای روسیه غیرممکن است اما هیچ‌گونه فعالیت غیرعادی وجود ندارد که عامل این حادثه باشد.

ماکسیم سوکولوف، وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد اطلاعات منتشر شده مبنی بر نقش داشتن گروه مذکور در سقوط هواپیما دقیق نیست. در مقابل آژانس فدرال حمل و نقل روسیه (روزاویاتسیا) اعلام کرد تا به این لحظه هیچ‌گونه ارتباطی بین سقوط هواپیمای روسیه در مصر و وجود نقص فنی یا اشتباه یکی از پرسنل هواپیما یا عامل خارجی ثابت نشده است.

در بیانیه تکمیلی ولایت سینا، شاخه داعش در مصر که دیروز در توئیتر منتشر شد، آمده است که در واکنش به دخالت نظامی روسیه در سوریه، هواپیمای مسافری روسی از نوع ای 321 را در منطقه کوهستانی قریه از توابع شهر الحسنه در سینا سرنگون کرده است که در نتیجه 224 نفر در این حادثه کشته شدند اما مساله اینجاست که به گفته کارشناسان نظامی، داعشی‌های منطقه سینای شمالی فاقد موشک‌هایی نظیر استینگر هستند که بتواند هواپیمایی در ارتفاع 30 هزارپایی را هدف قرار دهد، مگر آنکه دولت‌هایی مثل آمریکا، اسرائیل یا عربستان برای هشدار به حضور نظامی روس‌ها در منطقه چنین موشک‌هایی به تروریست‌های تحت حمایت خود داده باشند.  وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز اعلام کرد کشورش هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد که دخالت گروه داعش را تایید کند. 

اما باف فلنچ هاور، کارشناس امور امنیتی روسیه در تحلیلی در پایگاه مصری 21 نوشت احتمال دارد هواپیمای روسی با یک موشک زمین به هوا ساقط شده باشد. از نظر او این هواپیما می‌تواند پس از 23 دقیقه پس از برخاستن از باند پرواز به ارتفاع 9 هزار پایی اوج بگیرد، همان لحظه‌ای که تماس با هواپیمای روسی قطع شد اما شرم‌الشیخ وضع خاصی دارد و ممکن است هواپیما در برخی مناطق در ارتفاعی پایین‌تر حرکت کند. 

در حالی که یک تیم 4 نفره روسی در حال انجام تحقیقات لازم بودند متخصصان آلمانی و فرانسوی نیز به آنان ملحق شدند. به گزارش اسپوتنیک، یک گروه متخصص آلمانی به همراه یک تیم فرانسوی متشکل از 2 متخصص و 6 تکنیسین شرکت هواپیماسازی ایرباس دیروز به محل سقوط هواپیمای ای 321 در منطقه سینای مصر اعزام شدند. 

یک فرضیه دیگر نیز مطرح شده و آن این است که احتمال دارد در این هواپیما پیش از پرواز از فرودگاه شرم‌الشیخ در مصر مواد منفجره جاسازی شده باشد و بر اثر انفجار این مواد هواپیما سقوط کرده باشد. رسانه‌های روسیه این احتمال را مطرح کرده‌اند اما هیچ خبری دال بر تایید یا رد این احتمال منتشر نشده است. محدودیت‌های خبری که مقامات مصر درباره منطقه سینا اعمال کرده‌اند، موجب شده است پرسش‌ها و نگرانی‌ها تشدید شود.

مقامات مصر حتی تا آخرین ساعات روز حادثه به هیچ رسانه داخلی یا جهانی اجازه ندادند به منطقه سقوط هواپیما دسترسی پیدا کند. ارتش مصر نیز سیاست پایبندی به سکوت کامل را در تعامل با این حادثه در پیش گرفته است. این سیاست نیز تردیدهایی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه خلبان هواپیما مجبور شده است در زمانی بسیار کوتاه ارتفاع پرواز را به 6 هزار پا کاهش دهد.

کارشناسان مسائل هوایی در گفت‌و‌گو با این پایگاه درباره علت وقوع این حادثه
2 احتمال را مطرح کردند. احتمال اول بروز اختلال ناگهانی در فشار هوای داخل هواپیماست. با توجه به بررسی هواپیما این احتمال ضعیف است.

احتمال دیگر این است که داخل هواپیما آتش‌سوزی رخ داده به همین علت خلبان مجبور شده است با سرعت زیاد فرود بیاید. این احتمال، فرضیه انفجار هواپیما را از درون مطرح می‌کند. منابع نظامی فاش کردند منطقه‌ای که هواپیمای روسیه در آن حضور یافته منطقه پرواز ممنوع بوده است. علاوه بر این، این هواپیما هیچ‌گونه درخواست کمک به علت ایجاد اختلال ناگهانی نکرده است بر این اساس سقوط به طرز کاملا ناگهانی و غیرمنتظره رخ داده است.

از سوی دیگر، در حالی‌که هنوز دلیل واقعی سقوط این هواپیمای روسی رسما اعلام نشده است شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس و لوفت‌هانزا اعلام کردند در یک اقدامی احتیاطی، تصمیم دارند پرواز بر فراز این منطقه را متوقف کنند این شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند تا  اطلاع ثانوی و تا زمانی که علت سقوط هواپیمای روسی معلوم نشود، به عنوان یک اقدام احتیاطی، بر فراز سینا پرواز نخواهند کرد.


منبع: وطن امروز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار