گزارش اکونومیست:

زورآزمایی ایران و آمریکا در نبرد با داعش

ایران و آمریکا برای نشان دادن قدرت نظامی خود در منطقه، بر سر مبارزه با تروریست‌های داعش رقابت می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ نشریه اکونومیست در گزارشی به مبارزه ایران و آمریکا با داعش پرداخت و آن را به سود سوریه و عراق دانست. سوریه در چند سال اخیر به مرکز توجه جهانی تبدیل شده است. موضوع تغییر احتمالی حکومت در این کشور و حضور تروریست‌های داعش، موجب شد سوریه اهمیت بین‌المللی بیابد. در عراق نیز پس از ماه‌ها ناکامی در شکست دادن داعش، سرانجام موفقیت‌های چشمگیری در این راستا مشاهده شد.
 
ائتلاف نیروهای آمریکایی از یک سو، و نیروهای امنیتی عراق که از سوی ایران حمایت می‌شوند از سوی دیگر ضربات سنگینی بر مواضع داعش وارد کرده‌اند. زورآزمایی ایران و آمریکا در مبارزه با داعش به سود عراق تمام شد و نیروهای امنیتی این کشور توانستند رمادی – واقع در غرب بغداد – را ماه مه (اردیبهشت) از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند.
 
اکونومیست در بخشی از این گزارش مدعی شد: اواسط اکتبر (23 مهر) 5 هزار سرباز و نیروی پلیس عراق با همکاری 10 هزار نیروی شیعه که از سوی ایران حمایت می‌شوند موفق شدند شهر نفتی بیجی را در کنترل خود درآورند. این شهر به دلیل قرار گرفتن میان بغداد و موصل – که هنوز تحت تسلط داعش است – دارای موقعیت استراتژیک مهم و حساسی است.
 
رمادی در استان انبار واقع شده است و پس از ورود نیروهای امنیتی عراق به این شهر، بزرگراه اصلی جنوب استان نیز در اختیار نظامیان عراقی قرار گرفت و به این ترتیب راه گذر تروریست‌ها به تکریت بسته شد. این دو موفقیت مهم در نتیجه ماه‌ها عملیات نظامی و مقاومت شبانه‌روزی نیروهای امنیتی عراق به دست آمد. نیروهای عراقی 18 ماه پیش در آزادسازی رمادی و تسلط بر تکریت ناکام مانده بودند و امیدی وجود نداشت بتوانند در ایناستان راه به جایی برند. این موفقیت‌ها زمانی به دست آمد که نظامیان تحت حمایت ایران وارد عمل شدند و ارتش عراق توانست عملیات مستقل بیشتری در مبارزه با داعش انجام دهد. در همین زمان بود که ائتلاف آمریکایی متوجه پیشروی‌های ایران در عراق شد و به نوبه خود بر شدت حملات موشکی علیه مواضع داعش افزود. زورآزمایی ایران و آمریکا در مقابله با داعش به سود عراق تمام شد.  
 
وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – اعلام کرد در سه هفته گذشته حدود 150 حمله موشکی در مناطقی از عراق را که تحت اشغال تروریست‌ها است هدف قار داده است. اوضاع عراق به آشفتگی سوریه نیست و می‌توان به پاکسازی این کشور از حضور تروریست‌ها امیدوار بود.
 
اکونومیست در پایان نوشت: مشخص نیست ایران و آمریکا تا چه زمانی می‌توانند کنار یکدیگر به مبارزه با داعش در عراق ادامه دهند. "حیدر عبادی،" نخست وزیر عراق، گرایشی آمریکایی دارد؛ اما از طرفی نمی‌تواند از حمایت‌های ایران نیز چشم‌پوشی کند. اختلاف نظرات میان مقامات عراقی روزی سبب می‌شود مجبور به انتخاب همکاری با ایران  و یا آمریکا شوند. عراق برای زورآزمایی هر دو این کشورها جای کافی ندارد.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار