تکذیب ادعای هاشمی در مستندات روحانی و لاریجانی

اظهارات حسن روحانی و علی لاریجانی درباره کارشکنی‌های متعدد «آمریکا و غرب» سخنان بی‌پایه‌ هاشمی را تکذیب می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاشمی رفسنجانی اخیرا در مصاحبه با سایت‌ امید هسته‌ای مدعی شد «وقتی احمدی‌نژاد آمد، با رهبری تصمیم گرفتند که تعلیق را بشکنیم وقتی احمدی‌نژاد آمد و گفت که تعلیق را بشکنیم، خاتمی گفت من نمی‌شکنم! برای اینکه یک پرونده سنگین تهدید برای دولت بعد باقی می‌ماند و من نمی‌خواهم دولت بعد از من وارث این مشکل شود. بعدها نمی‌دانم چگونه رئیس دولت وقت (خاتمی) را قانع کردند که ایشان تعلیق  را باز کرد. از آن به بعد دعواها شدت گرفت و بقیه مسایل که تا الان ادامه دارد.»

به گزارش رجانیوز از سخنان هاشمی این چنین برداشت می‌شود که «تعلیق» بدلیل تصمیم سیاسی داخلی و با وجود مخالفت رئیس دولت اصلاحات مخالف شکسته شده است، این در حالی است که بنابر گفته دبیر وقت شورای عالی امنیت یعنی آقای روحانی «تعلیق»  تا 8 ماه بعد از روی کارآمدن دولت نهم هم برقرار بوده است و آنچه که در اواخر دولت خاتمی برداشته شده، «پلمپ تاسیسات جانبی یو‌سی‌اف‌اصفهان» بوده است که اساسا ربطی به تعلیق غنی‌سازی در ایران نداشته و یک تاسیسات هسته‌ای جانبی بوده است که ایران در توافق پاریس برای نشان دادن حسن‌نیت خود، با پلمپ آن هم موافقت کرده بود.

اما نکته جالب‌تر آن است که برخلاف اظهار هاشمی رفسنجانی و بنا بر مکتوبات حسن روحانی، «تعلیق غنی‌سازی در ایران» هم که 8 ماه بعد از استقرار دولت نهم اتفاق افتاد، نه بدلیل فشار داخلی که به دلیل بدعهدی اروپا با وجود تعهدات دست و دلبازانه تیم وقت در توافق پاریس اتفاق افتاده است. روحانی در صفحه 611 کتاب خود می‌نویسد: «در دولت نهم (احمدی‌نژاد) هم تعلیق نطنز 8ماه (تا اوایل85) ادامه یافت.» و در ادامه در بخشی دیگر از کتاب خود پیرامون علت تصمیم به لغو تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای در ایران می‌نویسد: «اروپا بهمن 84 در دولت احمدی‌نژاد نقض عهد کرد، در دولت احمدی‌‌نژاد هم تعلیق تا اوایل 85 ادامه یافت.»

هاشمی رفسنجانی در ادامه مصاحبه می‌گوید: «علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه می‌گرفت که عوض شد.» اما بررسی صحبت‌های لاریجانی خلاف گفته هاشمی‌رفسنجانی را ثابت می‌کند. او 14خرداد سال 92 در برنامه شناسنامه با اشاره به کارشکنی‌ آمریکایی‌ها در مذاکرات، همین کارشکنی را عامل به سرانجام نرسیدن مذاکرات دانسته و می‌گوید: «غربی‌ها تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌خواستند به تعلیق هم راضی نبودند قبل از سال 84 غنی‌سازی کاملا تعطیل بود.

وزیرخارجه آلمان به صراحت گفت ما هیچ‌وقت نگفتیم شما فعالیت‌های خود را تعلیق کنید، حرف ما همیشه این بوده که شما باید فعالیت‌های خود را تعطیل کنید، آن موقع اختلاف‌نظرهایی بین ما و غرب وجود داشت اما قطعنامه‌ای در میان نبود، همان موقع آقای خاویر سولانا با من تماس گرفت و گفت، خرابکارها (آمریکایی‌ها) کار خودشان را کردند، من از شما عذرخواهی می‌کنم. می‌خواستند یک فشار مضاعف هم بر ایران وارد کنند تا از این طریق شرایط خاورمیانه را تغییر دهند.»

همانطور که از سخنان علی لاریجانی مشخص می‌شود مذاکرات نه تنها در حال پیشرفت نبوده بلکه آمریکایی‌ها با صدور قطعنامه‌ جدیدی سعی می‌کردند تا بر جمهوری اسلامی فشار بیاورند و طرف مقابل حتی به تعلیق نیز راضی نبوده و خواهان توقف برنامه هسته‌ای بوده است و مشخص نیست که هاشمی رفسنجانی چگونه معتقد است در این وضعیت مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بوده است؟


منبع: کیهان

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
درود بر هاشمی رفسنجانی که ایشان شناسنامه انقلاب اسلامی ایران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
درود بر هاشمی رفسنجانی