اولتيماتوم به بابك!

باز هم تكذيب و باز هم بابك زنجاني. حالا تا صبح امروز(سه‌شنبه) فرصت دارد بدهي‌اش را بدهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باز هم تكذيب و باز هم بابك زنجاني. حالا تا صبح امروز(سه‌شنبه) فرصت دارد بدهي‌اش را بدهد. نهم آبان بود كه وی در بخشي از دفاعياتش در دادگاه گفت: «وكلاي وزارت نفت به رسانه‌ها گفته‌اند بابك زنجاني حتي يك سنت هم به حساب ما پول واريز نكرده است. آخر مگر صدور ضمانتنامه الكي است بايد قرارداد داشت، بانك را معرفي كرد و چندين مرحله دارد، اما با اين حال مي‌توانم يك‌هزار و ۹۶۸ميليون يورو ضمانتنامه از يك بانك بسيار معتبر تا روز دوشنبه واريز كنم.» ديروز دوشنبه بود و چشم‌ها به خبري از پرداخت بدهي نفتي بابك زنجاني. بدهي‌اي كه روز يكشنبه وزير نفت سهم هر ايراني از آن را 130هزار تومان اعلام كرد.

تا عصر هم خبري از پرداخت بدهي ميلياردر نفتي نشد تا اينكه نوشت: «وكيل‌مدافع بابك زنجاني از پرداخت و تسويه بدهي موكلش به مبلغ يك‌ميليارد و 427ميليون و 500هزار يورو كه از طريق بانك مركزي در اختيار وي قرار گرفته بود، خبر داد. رسول كوهپايه‌زاده اظهار كرد: مطالبات شركت نفت شامل دو بخش است كه يك بخش از آن پول واريزي است كه توسط بانك مركزي انجام شده و بخش ديگر راجع به محموله‌هاي نفتي است كه پيش فروش آن انجام شده و افكار عمومي و دادگاه نيز در جريان هستند.

وي ادامه داد: طي نامه رسمي كه از سوي معاون محترم دادستان تهران و مسئول رسيدگي و سرپرستي اموال موكلم رسما به دادگاه اعلام شده، تا اين لحظه همه اموال داخلي موكلم كه به شركت نفت منتقل و در اختيار شركت نفت است، مبلغ 2هزار و 600 ميليارد تومان برآورد شده است. كوهپايه‌زاده افزود: كل مبلغ واريزي شركت نفت از طريق بانك مركزي يك‌ميليارد و 427ميليون و 500هزار يورو بوده كه از اين مبلغ، 660 ميليون يورو توسط شركت نفت برداشته شده است، يعني مبلغ 660 ميليون يورو به دستور شركت نفت به پيمانكاران اين شركت پرداخت شده است.

وكيل مدافع بابك زنجاني ادامه داد: اگر مبلغ 660 ميليون يورو را از كل يك‌ميليارد و 427 ميليون و 500هزار يورو كم كنيم، عددي كه به دست مي‌آيد، 767ميليون و 500هزار يورو، موجودي طلب نفت از بابت پولي كه بانك مركزي واريز كرده، است. كوهپايه‌زاده خاطرنشان کرد: امروز مشخص شد ارزش اموال داخلي موكلم 2600ميليارد تومان بوده است كه آن را به يورو تبديل مي‌كنيم و همان 767ميليون و 500هزار يورو مي‌شود؛ يعني بدهي موكلم در قسم اول صفر، تسويه و پرداخت شد. يعني مبلغ يك‌ميليارد و 427ميليون و 500هزار يورو كه از طريق بانك مركزي در اختيار موكل قرار گرفته بود، امروز تسويه شد.»

 تكذيب بانك مركزي و وزارت نفت

اما عمر اين خبر فقط يك ساعت بود و پس از آن تكذيب‌ها آغاز شد. بابك زنجاني پولي را واريز نكرده است! علي كريمي مدير روابط عمومي بانك مركزي تسويه مطالبات شركت نفت از بابك زنجاني به مبلغ يك‌ميليارد و 427 ميليون و 500هزار يورو را تكذيب كرد. غلامرضا مهدوي وكيل وزارت نفت هم درباره تسويه مطالبات شركت نفت از سوي بابك زنجاني اظهار كرد: تا به امروز وزارت نفت، شركت ملي نفت ايران و همكاران ما اطلاعي از تسويه مطالبات شركت نفت از سوي بابك زنجاني ندارند و در اين خصوص تاكنون هيچ نامه ارسال يا اطلاعي به وزارت نفت داده نشده است.

وي با بيان اينكه اين خبر بايد از سوي دادگاه، بانك مركزي يا روابط عمومي قوه قضائیه اطلاع‌رساني شود، افزود: رياست دادگاه حساب‌هايي را با هماهنگي بانك مركزي براي تسويه مطالبات شركت نفت از بابك زنجاني اعلام كرده است. سومين تكذيب هم به اين شكل بود: مسئول كميته وصول مطالبات وزارت نفت با اعلام اينكه بابك زنجاني هنوز پولي واريز نكرده است، گفت: براي واريز اين وجه تا سه شنبه (امروز) منتظر می‌مانیم.

سيداصغر هندي درباره انتشار برخي اخبار مبني بر واريز مبلغي معادل يك‌ميليارد و ۴۰۰ ميليون يورو توسط بابك زنجاني به حساب شركت ملي نفت ايران، تصریح کرد: تا اين لحظه، هيچ مبلغي توسط بابك زنجاني يا موكلان وي به حساب شركت ملي نفت ايران يا هيچ حساب ديگري واريز نشده است. مسئول كميته وصول مطالبات وزارت نفت با اعلام اينكه زنجاني قرار بود امروز (دوشنبه) ضمانتنامه‌اي به ارزش تقريبي معادل 2ميليارد يورو را به دادگاه ارائه كند، خاطرنشان کرد: تاكنون هيچ ضمانتنامه رسمي يا مبلغي توسط وي واريز يا ارائه نشده است.

اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه با توجه به عدم انجام تعهدات توسط زنجاني، دادگاه درباره او تصميم‌گيري خواهد كرد، اظهار کرد: آخرين تماس وزارت نفت با دادگاه هم نشان مي‌دهد كه تاكنون هيچ‌وجهي توسط وي در اختيار شركت ملي نفت ايران قرار داده نشده است. مشاور وزير نفت، واريز مبلغ 4/1ميليارد يورو توسط موكلان بابك زنجاني به حساب شركت ملي نفت ايران را كذب

محض عنوان كرد و افزود: كماكان در انتظار واريز اين مبلغ توسط بابك زنجاني يا موكلان وي هستيم. همچنین مدیرکل امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: هنوز هیچ تأییدیه‌ای بابت پرداخت بدهی متهم نفتی به ما وصول نشده است بنابر این نمی‌توانیم پرداخت بدهی نامبرده را تأیید کنیم.

علی‌اکبر ماهرخ ‌زاد افزود: قرار بود بانک مرکزی و شعبه دادگاه رسیدگی کننده به پرونده وصول بدهی یا ضمانتنامه مربوط به این پرداخت را تأیید و به وزارت نفت اعلام کنند اما تاکنون که پاسی از وقت اداری گذشته است هیچ اطلاعی به ما نداده‌اند.

وی گفت: دقایقی پیش با بانک مرکزی تماس گرفتم اما بانک مرکزی هم واریز وجهی به حساب‌های شرکت ملی نفت یا دیگر حساب‌های بانکی وزارت نفت را تأیید نکرد.

ماهرخ‌زاد افزود: وکلای متهم پیش‌تر سه شماره حساب از وزارت نفت گرفته‌اند تا بدهی نامبرده را تسویه کنند و همه‌گونه فرصت برای اثبات صداقت متهم را فراهم کردیم. ما از بازگشت مطالباتمان از نامبرده استقبال می‌کنیم و امیدواریم سه‌شنبه مطالبات ما وصول شود.

 تاجيكستان هم تكذيب كرد

فقط پرداخت بدهي نبود كه تكذيب شد بلكه يك مقام وزارت داخلي تاجيكستان نیز نسبت به بخشي از اظهارات بابك زنجاني در پنجمين جلسه محاكمه‌اش واكنش نشان داد. انور علي‌زاده ادعاي بابك زنجاني را مبني بر اينكه در تاجيكستان كمپ‌هاي الكترونيك مخصوص ثبت صدا دارد كه در خدمت پليس اين كشور است، رد كرد.

وي افزود كه در اين مورد نمي‌تواند هيچ صحبت ديگري كند. در گزارش اين رسانه آمده است كه «بابك زنجاني» ميلياردر بازداشت‌شده ايراني روز 31 اكتبر در دادگاهش در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران ادعا كرده بود كه در تاجيكستان كمپ الكترونيكي دارد و پليس اين كشور از آن استفاده مي‌كند اما نگفت كه اين دستگاه در كجا نصب شده ولي هشدار داد كه امكان ثبت گفت‌وگوها را دارد و ا‌گر لازم شود، گفت‌وگوهايشان را فاش خواهد كرد. زنجاني گفته است: اين كمپ الكترونيك سرورهاي قدرتمندي دارد و پليس تاجيكستان از آن استفاده مي‌كند و اگر مكالمات را بياورم تا گوش كنيد خجالت مي‌كشيد.


منبع: آرمان

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.