گزارش سازمان ملل: هر 10 دقیقه یک کودک ِفاقد کشور متولد می‌شود

چالش‌های جهانی موجب شده است هر 10 دقیقه یک کودک بدون سرزمین متولد شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: افزایش ناامنی و بروز چالش‌های متعدد در گوشه و کنار جهان به ویژه سوریه، موجب آوارگی میلیون‌ها نفر شده است و آمارها نشان می‌دهد در هر 10 دقیقه یک کودک فاقد کشور متولد می‌شود.
 
بدون سرزمین بودن نسل جدید کودکان پناهجو مشکلات متعددی را با خود به همراه می‌آورد. این کودکان از خدمات سلامت و بهداشت، آموزش، فرصت‌های شغلی در آینده و ... محروم خواهند بود. این موضوع در سالهای نه چندان دور به یک بحران جدید تبدیل می‌شود و می‌توان آن را بحران هویتی نامید.
 
در ادامه این گزارش آمده است: کودکان در سوریه از شانس کمتری برای استفاده از حقوق شهروندی در سالهای بعد برخوردار هستند. آنهایی که مجبور به مهاجرت می‌شوند فقط از طریق پدرانشان ملیت سوری را یدک می‌کشند؛ اما 25 درصد از جمعیت 4 میلیون نفری پناهجویان سوریه پدران خود را در درگیری‌های داخلی این کشور از دست داده‌اند. این کودکان که پدرانشان کشته شده‌اند، حلقه ارتباطی خود با سوریه را از دست می‌دهند. زنانی که از سوریه آواره شده‌اند، به امید بازگشت دوباره به کشورشان صاحب فرزندان جدیدی می‌شوند؛ اما این کودکان تازه متولد شده فاقد شناسنامه هستند. 20 کشور اروپایی میزبان بیشترین تعداد پناهجویان فاقد سرزمین هستند. دست‌کم 70 هزار کودک سوری سالانه بدون سرزمین متولد می‌شود.
 
کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان اعلام کرد هر کس حق دارد به سرزمینی تعلق داشته باشد. طرحی بلند مدت در دست اجرا است که تا سال 2024 (1403) دیگر هیچکس فاقد کشور نخواهد بود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار