در نشست خبری مطرح شد؛

امتناع فرخنده کیش از اعلام هزینه جشنواره برگزاری فیلم کوتاه تهران

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران از اعلام هزینه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران امتناع کرد.

امتناع فرخنده کیش از اعلام هزینه جشنواه فیلم کوتاه تهرانبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فرید فرخنده کیش مدیر انجمن سینمای جوان در نشست خبری جشنواره در خصوص حمایت مادی و معنوی خانه کتاب گفت: خانه کتاب با حمایت مادی و معنوی قرار است کتابخانه های انجمن سینمای جوان را تجهیز کند. امسال جشنواره فیلم کوتاه مراسم افتتاحیه ندارد و قرار است روز قبل از شروع جشنواره یک تیم پنجاه نفری با بنیانگذار انقلاب تجدید میثاق داشته باشند. اختتامیه تالار اندیشه حوزه هنری ساعت 18 عصر روز 26 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بزرگداشت برای زاون قوکاسیان، تقدیر روز اول تقدیر رهبر قنبری و کاوه بهرامی مقدم که قدم‌های اول فیلم کوتاه است از دیگر برنامه های جشنواره امسال است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر هزینه جشنواره گفت: سی درصد صرفه جویی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

فرخنده کیش با امتناع از بیان هزینه جشنواره گفت: جشنواره بین المللی است و باید در سطح بین الملل به آن بودجه اختصاص داده شود. کثرت جشنواره ها باعث دیده شدن فیلمها می شود. این گردش مالی صرفا یک هزینه نیست و یک سرمایه گذاری است و باید به جای توجه به گردش مالی به گردش فرهنگی جشواره توجه کنیم اما با توجه به بودجه بیت المال صرفه جویی داشته‌ایم. اسپانسر ملی و بین المللی داریم اما بیشتر حامی معنوی و فرهنگی هستند. ما برای انجمن باید اسپانسر کلان و همیشی داشته باشیم.ما باید یک نظام سازماندهی شده برای کشف فیلمهای موفق در هر دوره جشنواره و در طول سال داشته باشیم که متاسفانه تاکنون نداشته‌ایم.

وی در خصوص زمان نمایش فیلم ها عنوان کرد: نمایش فیلمها در پنج سالن از 13:45 تا 22:45 در سالن چهارسو خواهد بود. امسال یک اصلاح کوچک داریم که تخصصی کردن نمایش‌ها است. داستانی، تجربی، انیمیشن، مستند و تجرب مستقل هر کدام به صورت جداگانه نمایش داده می‌شود.

فرخنده‌کیش در ادامه سخنانش بیان کرد: 1701 فیلم در چهار بخش داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی در جشنواره فیلم کوتاه و در بخش ملی باهم رقابت می‌کنند این 1701 فیلم از 1323 فیلمساز است که برای جشنواره فیلم کوتاه ارسال شده است برای اولین بار این جشنواره بدون تمدید مهلت ارسال برگزار می‌شود که پس از مهلت پایان دیگر تمدید مهلت نشده است.

وی افزود: 957 فیلم کوتاه از 817 فیلمساز در بخش داستانی 356 فیلم از 282 مستندساز و 161 فیلم از 141 فیلمساز در بخش انیمیشن و 227 فیلم از 195 فیلمساز تجربی در این جشنواره حضور خواهند داشت. بیش از 80 فیلم از بخش خصوصی در این جشنواره حضور دارند سیاست کلی جشنواره برمبنای اقتصاد مقاومتی و برپایه صرفه‌جویی بوده است که امیدواریم با اصلاح رویه مصرف و محور قرار دادن صرفه‌جویی بتوانیم جایگاه خود را در میان جشنواره‌های بین‌المللی پیدا کنیم امسال دو کاندید فیلم کوتاه در مراسم اسکار شانس حضور دارند که امیدواریم فیلم‌های انجمن سینمای جوان در بخش فیلم‌های کوتاه اسکار حضور یابند.

وی با بیان اینکه شب بیست و یکم آبان ماه شب المپیاد فیلم نوجوان است با درایت علیرضا شجاع نوری که دبیر جشنواره کودک و نوجوان بود این المپیاد نیز برگزار شود ضمن اینکه ایشان یکی از 5 داور بخش بین‌الملل ما هستند در بخش داوری یک گروه هفت نفره داوری مستقل دارند و یک گروه سی و دو نفره نیز منتخبین را معرفی می‌کنند ضمن اینکه سه جایزه از طرف این گروه سی و دو نفره به منتخبین نهایی اعطا می‌شود.

 فرخنده‌کیش با اشاره به حامیان فرهنگی جشنواره گفت: خانه کتاب، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شبکه مستندسیما از حامیان معنوی و فرهنگی این جشنواره هستند ضمن اینکه خانه کتاب یکی از روزهای هفته کتاب را به سینما و مطالعه سینمایی اختصاص خواهد داد.

مدیر انجمن سینمای جوان با اشاره به این که جایزه بخش تجربی جشنواره را گروه هنر و تجربه تامین می‌کند گفت: انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و انیمیشن و بنیاد فارابی حامی جشنواره هستند دو حامی بین‌المللی نیز برای جشنواره خواهیم داشت و در کنار برگزاری جشنواره کارگاه‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور اساتید سینمایی دکتر الستی،‌ فکوری، اصلانی، صنعتی و تورج منصوری بیان کرد: در کنار استفاده از این اساتید سینمایی دو مهمان از کشور دانمارک داریم.

وی با اشاره به محدودیت دعوت از مهمانان گفت: با توجه به صرفه‌جویی که مورد نظر جشنواره است محدودیت دعوت داریم اما از شش فیلمساز خارجی دعوت کرده‌ایم که در صورت صدور ویزا میزبان آن‌ها خواهیم بود.

فرخنده‌کیش عنوان کرد: یکی از اهداف انجمن به عنوان متولی جشنواره شناسایی استعدادهای جوان است که با حمایت بنیاد فارابی و حضور موفق علیرضا شجاعی نوری نزدیک 480 فیلم در دفاتر انجمن تولید شده است.

وی با اشاره به اهمیت بخش کودک و نوجوان افزود: 75 فیلم کودک و نوجوان داریم که در سه روز اول جشنواره اکران خواهد شد ضمن اینکه از این 75 فیلمساز و یک نفر از خانواده‌شان برای حضور در جشنواره دعوت کرده‌ایم اگر امکان‌ داشته باشد مجموعه‌های متولی مثل وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرورش و تربیت نوجوانان برای آینده فیلمسازی کشور باید متحد شوند و در این زمینه فعالیت کنند و امیدواریم از این فیلم‌هایی که در بخش کودک و نوجوان ساخته شده به عنوان ابزاری برای بررسی‌ و نگاه آسیب‌شناسانه این حوزه استفاده کرد شب المپیاد فیلم نوجوانان شب بیست و یکم آبان در پردیس چهارسو برگزار می‌شود و ای کاش وزارت ورزش و جوانان به جای اینکه تاکیدش بر رفتارهای ورزشی و رشد عضلات نوجوانان باشد و به رشد فکری و پیشرفت آنها هم فکر می‌کرد.

وی افزود: امسال یک اصلاح کوچک در جشنواره داشتیم و آن نمایش‌های تخصصی است و هر بخش جدا به نمایش اثار آن موضوع می‌پردازد.

*این جشنواره در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود که آمار آنها بدین شرح است:

بخش مسابقه سینمای ایران (فیلم‌های کوتاه حداکثر 30 دقیقه‌ای در چهار قالب داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی)

ایمان و امید، چشم انداز سرزمین زیبای ما، چراغ راه، دست‌آوردها، بخش جنبی

مسابقه بین‌الملل (فیلم‌های کوتاه حداکثر 30 دقیقه‌ای در چهار قالب داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی)

بخش مسابقه آسیا،  جهان اسلام، جهان عاری از خشونت و افراطی گری

آمار فیلم‌های بخش بین الملل

3601 فیلم از 108 کشور جهان ثبت نام شده در دو درگاه اینترنتی شورت فیلم دپوت و ریل پورت

از این بین 3088 فیلم متقاضی شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل، برای بخش مسابقه کشورهای آسیایی 202 فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های ضد خشونت و افراطی‌گری 113 فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های جهان اسلام 21 فیلم کوتاه و بخش غیررقابتی ویدئو آرت 177 اثر.

آمار آثار راه یافته به بخش بین الملل

نهایتاً 97 فیلم برای بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی از 36 کشور انتخاب شد

بخش مسابقه بین‌الملل 51 فیلم از 26 کشور، بخش مسابقه کشورهای آسیایی 13 اثر از 8 کشور، بخش مسابقه کشورهای اسلامی 6 فیلم از 5 کشور، در بخش مسابقه فیلم‌های ضد خشونت و افراطی‌گری 10 اثر از 10 کشور و در بخش آثار غیررقابتی «ویدئو آرت» 20 فیلم از 11 کشور،

کشورهای فرانسه با 12 اثر، آلمان با 11 اثر، 7 فیلم کوتاه از ایران، امریکا با 6 اثر و انگلیس و نروژ با 5 اثر بیشترین آمار شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل را به خود اختصاص داده‌اند.

اسامی کشورهای خاص: عربستان، سنگاپور، اندونزی، نیوزلند، لیتوانی، مراکش

آمار بخش سینمای ایران

1701 فیلم کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن و تجربه‌گرا از 1323 فیلم‌ساز متقاضی شرکت در این جشنواره

957 فیلم کوتاه از 817 فیلم‌ساز در بخش داستانی، 356 فیلم کوتاه از 282 فیلم‌ساز در بخش مستند، 161 فیلم کوتاه از 141 فیلم‌ساز در بخش انیمیشن و 227 فیلم کوتاه از 195 فیلم‌ساز در بخش تجربی

استان اصفهان با 114 فیلم کوتاه، استان خراسان رضوی با 80 فیلم کوتاه، استان البرز با 76 فیلم کوتاه، استان گیلان با 72 فیلم کوتاه، استان خوزستان با 58 فیلم کوتاه، استان فارس با 56 فیلم کوتاه، استان اردبیل با 48 فیلم کوتاه، استان همدان با 48 فیلم کوتاه، استان قم با 47 فیلم کوتاه و استان مازندران با 46 فیلم کوتاه


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار