آلرژی فصلی، میهمان‌ ناخوانده گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی علاوه‌بر فوایدی که دارند باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند.

محمدرضا‌عمرانی متخصص گوش،‌حلق‌و‌بینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به‌اینکه نباید منکر فواید گیاهان آپارتمانی شویم اما باید به نکات بهداشتی برای سلامت افراد توجه کنیم، اظهارکرد: گیاهان آپارتمانی توانایی جذب آلودگی و آلاینده‌های مختلف را دارند این گیاهان برای رشد و نمو خود نیازمند خاک و کود هستند که این همین خاک و کود می‌تواند زمینه را برای بروز بسیاری از بیماری‌ها مساعد کند. گیاهان آپارتمانی قادرند 20 درصد آلودگی‌ها را از بین ببرند.

وی افزود: رشد کپک‌ها و قارچ‌ها در گلدان، ترکیبات آلی این گیاهان، ریزش برگ‌ها، آلاینده‌های جذب شده در گیاهان آپارتمانی می‌تواند عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله ایجاد حساسیت در افراد شود.

عمرانی تصریح کرد:برخی از گونه‌های مختلف گیاهان آپارتمانی سمی است و باید هنگام خرید و تهیه این گیاهان توجه شود و اگر فرد شناخت کافی به گیاهان آپارتمانی ندارد به گیاه‌شناسان مراجعه کند.

این متخصص گوش، حلق‌و‌بینی ادامه داد:گیاهان آپارتمانی تأثیر بسیاری بر دستگاه تنفسی به ویژه بینی دارند و باعث ایجاد حساسیت‌های مختلف شامل عطسه، آب‌ریزش بینی، گرفتگی بینی، التهاب، سرفه و... و یا بیماری‌های پوستی شوند.

وی تأکید کرد: برخی افراد دچار نشانه‌ها و حساسیت‌های شدید می‌شوند و باید از نزدیک شدن به گیاهان آپارتمانی پرهیز کنند.

گاهی اوقات این بیماری‌ها درمان دارویی مخصوص دارد و یا ممکن است این گیاهان سمی باشند به همین دلیل باید از دسترس کودکان دور شوند زیرا گیاهان آپارتمانی باعث حساسیت شدید کودکان، تحریک و آلرژی در دستگاه تنفسی می‌شوند.

عمرانی افزود: ممکن است برخی افراد دچار عارضه‌هایی مانند بی‌قراری و یا خارش بینی شوند در این مواقع به‌دلیل مالش زیاد بینی خطوط افقی در بینی افراد ایجاد می‌شود و بینی التهاب پیدا می‌کند. این متخصص گوش،حلق‌وبینی با اشاره به تأثیر گیاهان آپارتمانی بر سلامت کودکان اظهارکرد:برخی از کودکان به‌دلیل حساسیت‌های شدید دچار بیماری‌ها و عارضه‌هایی مانند بیماری‌هی تنفسی، گرفتگی و حساسیت در ریه‌ها و نایژکها، تنگی تنفس، سرفه‌های شبانه، خشکی گلو و یا سرفه‌های خلط‌دار و ... شوند. این عوارض در بزرگسالی ایجاد می‌شود و باید گیاهان آپارتمانی از دسترس آنها دور شود.

وی در پایان گفت: کپک‌ها و قارچ‌های حاصل از گیاهان آپارتمانی در آب‌و‌هوای خشک کمتر ایجاد حساسیت می‌کند. اما در کرانه‌های مازندران، خلیج‌فارس و عمان کمی بیشتر حساسیت در افراد ایجاد می‌شود.

به‌طور کلی باید برای بهبود کامل آلاینده‌ها و حساسیت‌زاها اقدام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.