آموزش عالی در هفته ای که گذشت

بررسی کدرشته های دانشگاه آزاد در تمامی استان ها و حمایت دانشجویان برای دریافت وام از جمله اخبار آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و کنکور گروه علمی و پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛در هفته ای که گذشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اختصاص بودجه ی لازم برای تجهیز آزمایشگاه های کشور مسیر را برای بالابردن سطح علمی کشور هموار ساخت و جزئیات لازم وام ازدواج دانشجویی را رسانه ای کرد.

الویت‌بندی بررسی کد‌رشته‌های دانشگاه آزاد 
مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص روند بررسی کدرشته های این دانشگاه گفت: تا کنون کار بررسی رشته‌ها در استان‌هایی مانند سیستان بلوچستان، لرستان، خوزستان، بوشهر، ایلام،‌کرمانشاه،‌ خراسان شمالی،‌جنوبی و رضوی و همچنین استان گلستان به پایان رسیده و هدف ما بر این است که تا آخر این ماه بررسی کد رشته‌ها در تمامی استان‌ها پایان پذیرد.

وی اضافه کرد: اولویت‌ در بررسی کدرشته‌ها، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی است تا بتوانیم کم و کاستی‌های موجود در رشته‌ها را حذف کنند تا دانشجویان با خیال راحت به ادامه تحصیل بپردازند.

معافیت دانشگاه ها از پرداخت عوارض شهرداری در برنامه‌ی ششم توسعه 
محمدحسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم از بدهی 300 میلیاردی دانشگاه ها به شهرداری خبر داد و گفت: تصمیم داریم به علت شرایط خاص دانشگاه‌ها و این که کمتر پیش می‌آید تا از امکانات شهری استفاده کنند، در برنامه‌ی ششم توسعه آن‌ها را از پرداخت عوارض شهرداری معاف کنیم.

همکاری ایران و روسیه در حوزه علوم انسانی 
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین اجلاس روسای دانشگاه های برتر و بزرگ ایران و روسیه به آشنائی و تاثیرپذیری متقابل اندیشمندان دو کشور از فرهنگ و هنر یکدیگر اشاره کرد و گفت: همکاری دانشگاه های ایران و روسیه در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی می تواند راه را برای گونه جدیدی از ارائه رهاوردهای علوم انسانی و اجتماعی در جهان امروز گشوده و شرایط را برای شیوه متفاوتی از مشارکت در دانش جهانی فراهم کند.

اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها 
محمد فرهادی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری گفت: درحال حاضر 52 آزمایشگاه مرکزی تجهیز شده‌اند و آماده خدمت رسانی هستند و به جز موضوعات تحقیقاتی دانشگاه‌ها در 52 پژوهشکده و پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری طراحی شده است و در سال جاری 120 میلیارد تومان به این کار اختصاص یافته است که تا اینجای سال 30 میلیارد آن تزریق شده است و به امید خدا 90 میلیارد تومان باقیمانده در 6 ماه باقیمانده از سال اختصاص خواهد یافت.

دو اختراع وزیر علوم به ثبت رسید 
دکتر محمد فرهادی و دکتر هادی قنبری موفق شدند با افزودن منبع نور به دستگاه  افریخت عمل جراحی بینی ، عملکرد این دستگاه را ارتقا دهند. دستگاه جدید ساخته شده توسط دکتر محمد فرهادی و دکتر هادی قنبری،  منبع نوری است که در دستگاه افریخت عمل جراحی بینی تعبیه شده و نوردهی ناحیه عمل توسط خود دستگاه انجام می شود در نتیجه محیط عمل روشن شده و کیفیت کار بهتر می شود.

نوآوری دیگر وزیر علوم و همکاران، داروی ضد زگیل حنجره است که پایه ای گیاهی دارد و در EUROPEAN patent  در سپتامبر 2015 به ثبت رسیده است.

افزایش ظرفیت رشته‌های بدون آزمون دانشگاهها 
به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر ظرفیتی بیش از ۵۱۸ هزار نفر از سوی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای پذیرش بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی اختصاص یافته است. پذیرش در این مرحله برای تعدادی از رشته های مقطع کاردانی دوره های روزانه دانشگاه های علوم پزشکی، رشته های تحصیلی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، دانشگاه پیام نور و مقطع کارشناسی پردیس های دانشگاهی دانشگاه های تهران و صنعتی شریف در کیش بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد.

حمایت سه جانبه‌‌ از دانشجویان متقاضی وام ازدواج 
ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه وزارت علوم گفت: دانشجویانی که برای دریافت وام ازدواج در صندوق رفاه دانشجویی ثبت نام کردند،‌ مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان وام دریافت می‌کنند که این وام جدا از وام ازدواجی است که بانک مرکزی برای دانشجویان در نظر گرفته است.
‌وی با اشاره به قرار دادی که مدتی پیش با صندوق کارآفرینی امید منعقد شد، ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید نیز برای هر دانشجویی متقاضی و تائید شده‌ی دریافت وام، یک میلیون و 500 هزار تومان به صورت قرض‌الحسنه درنظر گرفته است.

واگذاری مسابقات ملی مناظره به سازمان دانشجویان 
به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس تصمیم شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، مسئولیت برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان (نشان خواجه نصیر الدین طوسی) به مدت پنج سال به سازمان دانشجویان سپرده شد.

شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها شامل معاونان فرهنگی و هنری دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفتر نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار