رسانه های بین المللی خطاب به اردوغان: حقوق رسانه ها را رعایت کنید

سردبیران رسانه های بین المللی از رئیس جمهور ترکیه خواستند حقوق رسانه ها را رعایت کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، دهها نفر از سردبیران رسانه های خبری بین المللی در نامه ای به رجب طیب اردوغان -- رئیس جمهور ترکیه -- نگرانی شدید خود را از وخیم شدن وضع آزادی مطبوعات در ترکیه ابراز کردند.
 
این نامه به وسیله سردبیران رسانه های بیش از 24 کشور از جمله آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان و ماینیچی ژاپن امضاء شده است. سردبیران رسانه های بین المللی در این نامه خطاب به اردوغان نوشتند: "ما از شما می خواهیم از نفوذ خود استفاده کرده و اطمینان بدهید که حقوق خبرنگاران، چه شهروندان ترکیه و چه اعضای مطبوعات بین المللی حفظ شده و اجازه دهید بدون مزاحمت به کار خود ادامه دهند."
 
دفتر رجب طیب اردوغان تاکنون به این درخواست پاسخی نداده است. این نامه به وسیله انجمن بین المللی روزنامه نگاران و ناشران اخبار و پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه به رئیس جمهور این کشور ارسال شده بود.

طی روزهای اخیر، رسانه های بین المللی از سرکوب رسانه ها در ترکیه به خصوص خبرنگاران خبر داده اند. در این نامه آمده است به دنبال انتقاد از رجب طیب اردوغان، فورا به دفتر مجله حریت ترکیه حمله شده است و بلافاصله پس از این حمله احمد هاکان، ستون نویس این روزنامه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
 
یک شبکه تلویزیونی نیز به اتهام ارتباط با فتح الله گولن -- روحانی ترکیه -- که به تلاش برای بی ثبات کردن این کشور متهم شده است، تعطیل شده است. سردبیران رسانه های خبری بین المللی همچنین در این نامه از بازداشت سه خبرنگار که خبرهای مربوط به منطقه کردنشین در جنوب شرق ترکیه گزارش می کردند، خبردادند.
 
یکی از این خبرنگاران، محمد رسول -- یک شهروند عراقی -- است که به عنوان خبرنگار کمکی برای رسانه هایی مانند آسوشیتدپرس و سازمان های خبری دیگر فعالیت می کرده است. وی هنوز در بازداشت به سر می برد.
 
در این نامه آمده است: "ما در این نگرانی گسترده سهیم هستیم که حوادث اخیر بخشی از سرکوب های هماهنگ شده به منظور ساکت کردن هر گونه مخالفت یا انتقادی از دولت پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی است."
 
کاتلین کارول -- سردبیر ارشد خبرگزاری آشوشیتدپرس -- از جمله امضاء کنندگان این نامه است. کمیسیون اروپا نیز روز جمعه در خصوص سرکوب خبرنگاران در ترکیه ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد این موضوع برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بسیار حیاتی و مهم است.
 
کاترین ری -- سخنگوی کمیسیون اروپا -- اعلام کرد: "ترکیه به عنوان کشوری که در حال مذاکره در مورد عضویت خود است باید حقوق بشر از جمله آزادی بیان را در راستای کنوانسیون اروپا در مورد حقوق بشر رعایت کند."
 
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار