وزیربهداشت؛

نقش‌آفرینی مسئولان علم و فناوری در حوزه سلامت کمرنگ است

وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی گفت: در رابطه با علم و فناوری زیاد صحبت می‌شود ولی نقش‌آفرینان و مسئولان علم و فناوری در حوزه سلامت حضور کم‌رنگی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اولین نمایشگاه و همایش سلامت و فناوری که صبح امروز در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار کرد: موضوع فناوری چیز جدیدی نیست و توجه کردن به آن لازم است، مشکلی که همه ما داریم این است که محققین در رابطه با علم و فناوری زیاد صحبت می‌کنند و نقش‌آفرینان علم و فناوری در حوزه سلامت نقش کم‌رنگی دارند.
 
وی در ادامه افزود: بودجه‌های دولت عدد آن با یک فاصله زیادی دارد، فرصت‌های دائمی برای تامین در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد، آنچه که مربوط به ماست حمایت های مالی ، بهداشتی که انجام می‌شود ولی باید سرمایه‌ای وجود داشته باشد و در این خصوص جبران مافات کنیم امیدواریم در فرصت‌های جدیدی که برای کشور به وجود می‌آید، محققان نتایج تحقیقات خود را در جامعه بشری عرضه کنند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ما در کشور برای بخش سلامت هم محتاجیم،‌هم اینکه کاملا اقتصادی سرمایه گذاری کرده‌ایم، در بخش دارو باید به جمعیت 400 میلیونی توجه داشته باشیم باید حضور شرکت‌های بزرگ دنیا را در حوزه فناوری و واردات مشاهده کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: آنچه که ما به آن نگاه می‌کنیم تقویت بخش‌های درون‌زاست ما آن چیزی که برای خودمان تجویز می‌کنیم، برای دیگران هم می‌خواهیم اگر برای خودمان تجهیزات و داروهای خارجی تجویز می کنیم، برای دیگران نیز تجویز می کنیم.

وی در ادامه تاکید: در حوزه سلامت خود را موظف می‌دانیم بهترین تجهیزات و مواد دارویی را در اختیار مردم قرار دهیم و بعد از آن حمایت از تولید داخلی را به عمل آوریم. 

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: چه در دارو و چه در تجهیزات پزشکی باید در مناقصات دارویی شرکت کنیم و اگر نتوانستیم در این مناقصات شرکت کنیم با بسیاری از استاندارد‌ها فاصله داریم امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی بقیه دانشگا‌ه‌ها را تشویق کند و وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری در تولید انبوه و خرید محصولات کمک خواهد کرد. 

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: بیش از 20 سال است که هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه سلامت به HIC دسترسی پیدا کنیم باید با برنامه ریزی‌های سریع این مشکل را نیز بر طرف کنیم.

وی افزود: در حوزه آی تی باید تحولات جدی اتفاق بیفتد، در بخش دارو هنوز با مشکل روبرو هستیم مردم توقع زیادی دارند در زمینه سموم ،تکنولوژی نیز باید تلاش کنیم و این فرصت را در اختیار جوانان و مراکز تحقیقاتی برای سرمایه گذاری‌های مشترک قرار دهیم. 

دکتر قاضی زاده هاشمی در اولین همایش و نمایشگاه فناوری و سلامت و رونمایی از دستگاه اسپکت قلب در جمع خبرنگاران عنوان کرد: دستگاه اسپکت قلب دستگاهی است که با حمایت مالی دکتر ستاری تولید شده و خون‌رسانی به قلب را اندازه گیری می‌کند و قبل از سکته قلبی هشدار می دهد. جزو فناوری‌های پیشرفته است و با تلاش همکاران طی 4 سال محقق شده است، امیدواریم شاهد نصب و دسترسی این دستگاه در تمام دانشگاه‌ها باشیم. باید در کشورمان شاهد فناوری باشیم و این ثروت را به صورت همگانی در اختیار همه اقشار جامعه قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: در حوزه دارو بسیار خوب عمل کرده‌ایم، باید تلاش کنیم و فرصت‌های جدید دیگری را که بعد از برداشتن تحریم‌ها اعمال شده است، به همت محققین و مسئولان کشورانجام دهیم. در زمینه تجهیزات هنوز ابتدای راه هستیم، فرصت‌های زیادی در اختیار داریم که با کمک مراکز تحقیقاتی و دولت یازدهم این فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌شود.بنابراین در حوزه سلامت که جزو حوزه‌های بسیار مهم است جای کار بسیار داریم . 

قاضی زاده هاشمی در پایان در خصوص خروج از رکود ، عنوان کرد: برای خروج از رکود باید بستر سازی لازم برای ایجاد شغل‌های جدید در کشور انجام شود اگر این کار را انجام دهیم و همچنین تسهیلاتی را بانکها  در اختیار شرکت‌ها و حوزه سلامت قرار دهند شاهد خروج رکود خواهیم بود. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.