ذوالفقاری:

مقابله با رفتار غیر منصفانه با اتباع ایرانی نیازمند وحدت درونی است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: برای مقابله با رفتار غیر دیپلماتیک با اتباع ایرانی خارج از کشور مستلزم وحدتی درونی هستیم.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛"حسین ذوالفقاری" معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور، در نشست مشترک استانداران و سفرا، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که امروز در محلس وزارت کشور برگزار شد، در رابطه با اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تهدیدات و اقدامات مشترک امنیتی  با دیگر کشورها بیان داشت: در اسناد راهبردی امنیتی بیشتر کشورها تروریست، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیر قانونی امروز جایگزین تهدیدات نظامی شده است. 

وی افزود: امروز در رابطه با تروریست بسترهای رشد و بقای آن مبتنی بر مثلثی است که در نقطه مرکزی این مثلث انگیزه و در سه ضلع این مثل حمایت‌های سیاسی و اقتصادی و بسترسازی های اجتماعی نهفته است.

معاون امنیتی وزارت کشور در ادامه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مادی و معنوی هزینه های فراوانی را در راستای مقابله با این معضل ها انجام داده است اما نظام بین‌الملل نه تنها حمایت چندانی از اقدامات ایران نکرده است که حتی گاه بابت این اقدامات ما رامحکوم می کند و این در حالی است که چندی پیش اتحادیه اروپا به محض اقدام ترکیه در جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به سمت اروپا کمک های مالی قابل توجهی را به این کشور اختصاص داد.

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور در رابطه با قاچاق مواد مخدر بیان داشت: سالانه حدود 800 تن قاچاق تریاک صورت می‌گیرد و دراین میان هزار و 200 باند مواد مخدر متلاشی می شود که اکثر این تخلفات متولیان بین‌المللی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در راستای مقابله با قاچاق مواد مخدر از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حدود 4 هزار شهید تقدیم کرده‌ایم و 12 هزار نفر مجروح داشته‌ایم که این موید اهتمام جدی ما در مبارزه با این معضل است.

ذوالفقاری در تشریح هزینه هایی که جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله بامهاجرت غیر قانونی متحمل می شود تصریح کرد: ما سالانه 500 هزار مهاجر غیر قانونی در مرزهای کشور دستگیر می کنیم و حدود یک میلیون و 300 هزار مهاجر مجاز نیز به کشور وارد می شوند و حدود هزار و 500 نفر نیز به طور غیر مجاز از مرزهای کشور عبور می کنند.

وی تاکید کرد: این جمعیت حدود 400 هزار دانش آموز را شامل می شود که حدود هزار مدرسه 10 کلاسی را به خود اختصاص می دهد و نیز 32 هزار دانشجوی فارغ التحصیل در میان این اتباع وجود دارد که هزاران فرصت شغلی را به خود اختصاص دادند.

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور درخصوص مسائل تروریستی نیز اظهار داشت: از خدمات جمهوری اسلامی ایران درمقابله با تروریست همین کافی است که بگوییم از اتصال بین جریانات تروریستی در جنوب شرق و شرق کشور با غرب و جنوب غرب کشور جلوگیری کرده‌ایم و ثبات نسبی که در منطقه حاکم است حاصل نقش به سزای ایران در مبارزه با این معضل است.

وی با اشاره به جریان تروریستی عبدالمالک که در سال 85 صورت گرفت، گفت: از زمان رخداد آن جریان تروریستی اقدامات وسیعی برای تقویت مرزهای کشور صورت گرفته که در این میان می توان به احداث هزار و 350 کیلومتر جاده مرزی و 420 کیلومتر حفظا جلوگیری از تردد و همچنین 721 پایگاه مرزی اشاره کرد که در نتیجه این اقدامات بخش وسیعی از مرزهایی که ما در گذشته کنترل چندانی بر آن نداشتیم تحت نظارت ویژه ما قرار دارد.

وی همچنین اشاره کرد: در خصوص اقدامات الکترونیکی و اوپتیکی نی پیشرفت‌های چشم‌گیری در مناطق مرزی داشتیم.

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور در تشریح چگونگی اسناد همکاری امنیتی مشترک با سایر کشورها خاطر نشان کرد: ما تاکنون با 36 کشور اسناد همکاری امنیتی مبادله کرده‌ایم که این آمار مشتمل بر تبادل موافقت‌نامه با 19 کشور، یادداشت تفاهم با 24 کشورو قراردادهای چند جانبه با 9 کشور است و افزون بر این‌ها با 17 کشور دیگر در مرحله رایزنی برای تبادل قراردادهای امنیتی هستیم.

ذوالفقاری در ادامه گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از مفاد همکاری های امنیتی با دیگر کشورها هنوز عملیاتی نشده که این مستلزم پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: ضمن وجود برخی اختلافات مرزی شاهد آن هستیم که برخی کشورها یا در تشکیل کمیته‌های فنی تعلل دارند یا حتی در زمان تشکیل کمیته‌ها همچنان همکاری‌های لازم را صورت نمی دهند.

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور در ادامه افغانستان، ترکیه و عراق را کشورهایی خواند که نیاز به همکاری بیشتر آنها در رسیدگی به مسائل منطقه احساس می شود و عنوان کرد: هنوز اقدامات زیادی برای دستیابی به مواضع مشترک با این کشورها پیش رو داریم.

ذوالفقاری با بیان اینکه در شرایط کنونی برخورد نامناسبی از سوی برخی کشورها با اتباع ایرانی صورت می گیرد، افزود: اقدام ما در خصوص  شناورهای متجاوز به آب های کشور در مقابل اقدام طرف مقابل که شامل جریمه‌های سنگین و زندان و برخوردهای بسیار سختگیرانه است مستلزم تغییر است زیرا ما از ظرفیت‌های خود برای پیشبرد مطلوب دیپلماسی استفاده نمی کنیم و تعاملات تیمی در میان مسئولان ما در این خصوص با ضعف های فراوانی روبرو است.

وی در ادامه  تاکید کرد: ما در گذشته برای احقاق حقوق اتباع کشورمان در سایر کشورها نیازمند رایزنی های بسیار بودیم در حالی که اکنون با تلاش های سفیران کشورمان مقرر شد تا اقدامات در خصوص شناورهای کشورمان طبق روالی اداری و منصفانه صورت گیرد.

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور خاطر نشا ن کرد: رفتار نامناسب مسئولان برخی کشورها حتی تا توقیف کامیون‌ها و ترانزیت های ایرانی نیز پیش رفته است و ما در مقابل اقدام مناسبی نداشته‌ایم و وحدت نظر مطلوبی برای جلوگیری از این رفتارهای ناشایست از سوی ما صورت نپذیرفته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه اکنون تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به این مسئله در دستور کار است، تصریح کرد: چنین کمیته‌ای پشتوانه مطلوبی برای اقدامات دیپلماتیک برون مرزی ما خواهد بود.

وی بیان داشت: تعامل متقابل ابزاری برای تعادل روابط دیپلماتیک است که باید با تقویت آن پیشرفت چشم‌گیری در اقدامات برون مرزی خود لحاظ کنیم.

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور همچنین اظهارداشت: در راستای جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی نیز باید تسریع در صدور ویزا برای اتباع کشورها را در دستور کار قرار دهیم.

ذوالفقاری بیان داشت: یکی از موضوعاتی که سفرا باید در اختیار ما قرار دهند انعکاس مناسب تجارب و اطلاعاتی است که در مسائل برون مرزی صورت می‌گیرد تا از این راه زمینه‌سازی‌های مطلوب برای بهبود وضعیت کنونی فراهم شود.

وی مبارزه با قاچاق را نقطه اشتراک ارگان‌های اقتصادی و انتظامی خواند و خاطر نشان کرد: براساس آمار سازمان مبارزه با قاچاق حدود 90 درصد کالاهای قاچاق به سادگی وارد بازار می شود و هزینه‌های امنیتی و انتظامی هنگفتی را بر ما متحمل می کند که این معضل رونی رو به رشد و مستمر را طی کرده است و حال سوال من این است که اکنون وقت آن نرسیده است که جلوی این معضل گرفته شود؟

معاون امنیتی انتظامی وزرات کشور در پایان اظهارداشت: راهکار پیشنهادی ما به استانداران استان های مرزی برای مبارزه با قاچاق افزایش مبادلات مجاز مرزی است تا از این طریق روزنه‌های قانون‌گریزی بسته شود.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار