علی جلیلوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نباید از بیرون به فیلمساز فشار وارد شود/ «چهارشنبه 19 اردیبهشت» از جنس خود مردم است

حمایت عموماً این نیست که فقط به فیلمساز پول داد، همین که کارگردان فیلم اولی را باور کنیم و از بیرون فشاری بر او وارد نکنیم، کفایت می‌کند.

علی جلیلوند تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دل‌مشغولی و دغدغه از ساخت فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» گفت: اینکه دغدغه از کجا آمده طبیعتاً امری شخصی است اما فارغ از اینکه سینما یک سرگرمی است و شکی در آن نیست، حس من و وحید طی سال‌ها در مستند و کار‌های تلویزیونی این بوده که پشت سرگرمی آثار تولیدی حرفی را برای گفتن داشته باشیم. انگار با انجام این کار دل آدم خنک‌تر و خوش‌تر می‌شود و حالمان بهتر خواهد شد. «علی زرنگار» نیز با این دغدغه‌ها آمد و مجموعه‌اش فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» است و امیدوارم کار‌های بعدی نیز از درد‌های ما سرچشمه بگیرد.
 
وی دلیل موفقیت «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را این‌گونه بیان کرد: فیلمنامه این فیلم حدود 9 ماه طول کشید و در این مدت چیزی که فیلم‌نامه‌نویسان روی آن تأکید داشتند و زمان تولید نیز توجه زیادی به آن شد، این بود که فیلم باید کاملاً از جنس خود مردم باشد و ما چیزی اضافه و پرداخت نکنیم. تک تک کاراکتر‌هایی که می‌بینیم در کوچه، خیابان،‌ مترو و همه‌جا وجود دارند. با همه احترامی که برای همه عزیزان فیلمساز قائلم می‌گویم که این فیلم برشی از جامعه است که در آن زندگی می‌کنیم و آدم‌هایش کاملاً واقعی هستند و طراحی نشده‌اند. به این خاطر مردم با فیلم ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده‌اند. 

جلیلوند‌ از گریم خوب «چهارشنبه 19 اردیبهشت» یاد کرد و عنوان کرد: باید دستان ملکان را مجدداً به خاطر گریم درخشان این کار فشرده و از آدم‌هایی که برای دیگر بخش‌ها انتخاب شدند، یاد کرد. از پورصمدی به عنوان مدیر فیلمبرداری و کسی که فضای مستند و رئال را به خوبی می‌شناسد تا بابک کریمی که طراحی صحنه و لباس را انجام داد و همه عوامل که در ساخت این اثر سهیم بودند. شما زمانی که فیلمنامه را می‌فهمید و یک جلسه با کارگردان صحبت می‌کنید، دقیقاً می‌فهمید که قرار است چه کاری را انجام دهید. از استعدادی مانند ملکان و دیگر اعضا بعید نیست و نتیجه آن در فیلم کاملاً مشهور است.

این تهیه‌کننده در خصوص حمایت از فیلم اولی‌های مستعد اظهار داشت: زمانی که از حمایت صحبت می‌کنید، عموماً این نیست که فقط به فیلمساز پول داد. همین که کارگردان فیلم اول را باور و نگاه کنیم و همه جانبه به او بپردازیم و از بیرون فشاری بر او وارد نکنیم، کفایت می‌کند. در حال حاضر میان خود کارگردان‌ها و بچه‌هایی که فیلم اول خود را می‌سازند، آدم‌های درخشان و با استعدادی وجود دارد که می‌توانند راه خود را پیدا کنند و به موفقیت برسند.

جلیلوند بیان کرد: «چهارشنبه 19 اردیبهشت» برای همه مردم ساخته شده و حرف آن این است اینکه مسئولان وظایفی در قبال مردم دارند، بحثی نیست اما اگر آن‌ها به وظیفه خود عمل نکردند وظیفه من و شما به عنوان شهروند، همسایه، رفیق،‌ عابر و ... نسبت به یکدیگر چیست؟ ما که نمی‌توانیم وظیفه خود را فراموش کنیم. چون متعلق به همه است و هیچ فرقی برای هیچ کسی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که هنرمندان تا چه اندازه می‌توانند روی فرهنگ جامعه اثر گذار باشند گفت: من پیشنهادی دارم، هنرمندان قشری هستند که خدا یک استعداد و زمینه‌ای به آن‌ها داده که آرتیست و هنرمند شوند و برای برخی‌ها زمینه نجار، مهندس، دکتر شدن فراهم شده، چرا یک دکتر هیچ وقت الگوی آن چنانی برای جامعه نیست؟ چرا فقط این وظیفه بر عهده هنرمندان است؟ اتفاقاً تأکید می‌کنم برای امور جاری زندگی دلیلی ندارد، هنرمند الگوی ما باشد. همان‌طور که یک پزشک و مهندس نمی‌تواند الگوی من باشد. برای الگو پیدا کردن در زندگی اجتماعی آدم‌ها راه‌ها و مراجع بهتر و درست‌تری وجود دارد. پس نباید فقط از هنرمندان به صرف هنرمند بودن در جهت تأثیر‌گذاری بر فرهنگ جامعه یاد کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار