جهانگیری:

تهران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با سارایوو قائل نیست

معاون اول رییس جمهور گفت: تهران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با سارایوو قائل نیست.

تهران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با سارایوو قائل نیست
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار "میرکو شاروویج" وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین، با اشاره به روابط دیرینه و صمیمانه دو کشور و نیز وجود پیوندهای عمیق دوستی میان دو ملت، گفت: منطقه بالکان و به خصوص بوسنی و هرزگوین از جایگاه واهمیت بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
 
جهانگیری همچنین با یادآوری مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی میان دو کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال و در دوران بازسازی بوسنی و هرزگوین، حمایت و پشتیبانی های لازم را نسبت به این کشور انجام داده و برای تداوم و گسترش این همکاری‌ها آمادگی دارد.
 
معاون اول رییس جمهور گفت: چند قومیتی و چند فرهنگی بودن بوسنی و هرزگوین، بیانگر غنای فرهنگی و فرصتی برای شکوفایی استعدادهای اقوام مختلف این کشور است.
 
جهانگیری همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست می تواند گامی مهم در تحرک بخشیدن به روابط فی مابین و به عنوان چارچوبی مناسب برای توسعه ی مناسبات اقتصادی باشد.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات ویژه ای به لحاظ جمعیت، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی برخوردار است، افزود: پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5، رفت و آمد هیئت های بزرگ تجاری و اقتصادی به ایران به شدت افزایش یافته و رقابت زیادی برای ورود به بازار بزرگ 80 میلیونی ایران شکل گرفته است که امیدواریم بوسنی و هرزگوین نیز با استفاده از فرصت فراهم شده، برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.
 
معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم فراهم شدن بسترهای مناسب برای فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تجار دو کشور گفت: لازم است کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور موانع پیش روی توسعه ی همکاری های اقتصادی را شناسایی و در جهت برطرف کردن این موانع اقدام کند تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند سهم و نقش بیشتری در پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک ایفا کنند.
 
جهانگیری با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 گفت: تهران نسبت به اجرای دقیق این توافق مصمم است و انتظار داریم آمریکا و اتحادیه ی اروپا نیز دقیقا در چارچوب توافق صورت گرفته عمل کنند.
 
وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و تبریک به خاطر توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 گفت: اطمینان داریم این توافق برای همه ی طرف ها آثار مثبت و سازنده ای در بر خواهد داشت.
 
میرکو شاروویج افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات فراوانی در بخش های مختلف برخوردار است و امیدوارم که توافق هسته ای، محرکی قوی برای توسعه ی فعالیت ها و همکاریهای اقتصادی ایران در سطح منطقه و بین الملل باشد.
 
وی با اشاره به منابع و ظرفیت های بیشمار و پیشرفت های ایران در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی خاطرنشان کرد: ایران می تواند به موتور محرک توسعه ی اقتصادی منطقه تبدیل شود.
 
وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین همچنین با اشاره به همراهی شمار زیادی از تجار در سفرش به ایران، گفت: سارایوو علاقمند است روابط اقتصادی و سطح همکاری های خود را بصورت پیوسته با تهران ارتقاء دهد.
 
وی سطح روابط اقتصادی فعلی میان دو کشور را بسیار پایین تر از سطح انتظارات ارزیابی کرد و گفت: بر این باورم که فرصت ها و امکانات زیادی برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی و گسترش همکاریهای فی مابین وجود دارد.
 
میرکو شاروویج همچنین از حمایت ها و پشتیبانی های جمهوری اسلامی ایران نسبت به بوسنی و هرزگوین قدردانی کرد و افزود: ایران همواره یک کشور دوست برای بوسنی و هرزگوین بوده و علاقند هستیم روابط و همکاری های خود را در بالاترین سطح ادامه دهیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار