قرار گرفتن 23 میلیون روستایی در برنامه نظام ارجاع / افزایش مالیات دخانیات

معاون بهداشت از قرارگیری 23 میلیون روستایی در برنامه نظام ارجاع و افزایش مالیات بر دخانیات خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سیاری معاون بهداشت در نشست خبری در غرفه وبدا در نمایشگاه بین‌المللی در خصوص نقش رسانه‌ها در ارتقاء سلامت گفت: سلامت بدون مشارکت خود مردم محقق نمی‌شود، بنابراین اطلاع‌رسانی مردم و مشارکت دادن آن‌ها به وسیله رسانه بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: در طرح تحول سلامت 7 برنامه داریم که آخرین آن نظام ارجاع برای 23 میلیون روستایی است، زمانی که فردی بیمار می‌شود و به پزشک مراجعه می‌کند و نیاز به مراقبت و درمان سطح 2 و 3 داشته باشد باید در بستر الکترونیکی انجام شود که هر دو را به صورت هم زمان انجام می‌دهیم.

وی در خصوص افزایش مالیات دخانیات گفت: ما به دنبال کاهش مصرف دخانیات هستیم چرا که افزایش مصرف دخانیات باعث بیماری، مرگ و سرطان می‌شود که به راحتی قابل پیشگیری است. 6 میلیون نفر در دنیا به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که 600 هزار نفر بر اثر تماس غیرمستقیم دخانیات دچار مرگ می‌شوند، پس در تلاشیم که تا 10 سال آینده میزان مصرف دخانیات را تا ده درصد کاهش دهیم در این راستا 6 استراتژی اطلاع‌رسانی، محدودیت مصرف در فضای بسته، جلوگیری از تبلیغات، امکان برای ترک دخانیات، افزایش قیمت از طریق افزایش مالیات و نظارت بر همه موارد ذکر شده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: افزایش قیمت دخانیات باعث ترک آن در دو گروه جوانان و فقرا می‌شود، اگر رسانه‌ها کمک کنند تلاش داریم که مالیات را بالا ببریم و آن را در مجلس به تصویب برسانیم.

معاون بهداشت در خصوص مسئله زنانه شدن اعتیاد عنوان کرد: ما برای مقابله با مسئله زنانه شدن اعتیاد دو برنامه داریم، برنامه وزارت بهداشت با 500 مرکز درمانی و برنامه پیشگیری که در حال انجام است همچنین در این زمینه آموزش‌های لازم برای بانوان و توانمندسازی آنها صورت گرفته است.

معاونت بهداشت در مورد بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان تصریح کرد:امسال آموزش، معاینه و خدمات بهداشتی، پر کردن و جرم‌گیری برای همه دانش‌‌آموزان صورت می‌گیرد. همچنین خدمات سیار درمانی و پیشگیری از اول ابتدایی تا چهارم ابتدایی در مدارس ارائه می‌شود.

وی در خصوص میزان مبتلایان به دیابت بیان کرد: 382 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند در این راستا ما برنامه‌هایی را برای کاهش میزان ابتلا به دیابت در نظر داریم. 50 درصد ابتلا به دیابت از طریق تحرک و رژیم غذایی قابل پیشیگری است، که منظور از تحرک 150 دقیقه در هفته فعالیت فیزیکی و همچنین رژیم غذایی سالم می‌باشد. از خطرات رژیم غذایی ناسالم مصرف بیش از حد مواد قندی که حداکثر مصرف میزان قند در هفته 25 گرم است. کاهش میزان مصرف نمک برای کنترل فشار خون که در ایران 10 درصد از افراد به فشار خون مبتلا هستند، می‌باشند.

24 میلیون نفر در کشور به اضافه وزن و چاقی دچار هستند که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و اغلب دارای احساس ضعف و سستی، کاهش وزن بدون برنامه دارند. 90 درصد از دیابت‌ها به انسولین وابسته نیستند.

وی در خصوص کالاهای آسیب‌رسان سلامت و اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: کمیته‌ای با همکاری بخش‌های مختلف تشکیل شده است تا انواع کالاهای آسیب‌رسان را پیش‌بینی کند و برای آن جریمه تعیین کند اما وقتی به مرحله ابلاغ به قوه قضاییه رسید کار متوقف شد بنابراین لیست کالاهای و جریمه آن‌ها مشخص است. اختلاف ما در خصوص صدور مجوز است. وزارت بهداشت برای ماکارونی و پفک هر دو مجوز صادر می‌کند، اما این به آن معنی نیست که هر دو از نظر غذایی سالم هستند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار