گزارش بلومبرگ: شرکت‌های جهانی غلات، در انتظار ورود به بازار ایران

وب‌سایت بلومبرگ در گزارشی نوشت: لغو تحریم‌های ایران می‌تواند به حضور پر‌رنگ شرکت‌های جهانی غلات در بازار این کشور منجر شود.

گزارش بلومبرگ: شرکت‌های جهانی غلات، در انتظار ورود به بازار ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی بازار غله ایران پرداخت. در این گزارش آمده‌است: در ابتدا تحریم‌های مواد غذایی علیه ایران وجود نداشت؛ اما به تدریج با مشکلاتی که به دلیل تشدید تحریم‌های ایران به وجود آمد، تجارت این محصولات با دشواری‌هایی روبه‌رو شد.

نگارنده این گزارش میفزاید: در حال حاضر با احتمال کاهش تحریم‌های ایران از سوی قدرت‌های جهانی تا اوایل سال آینده میلادی، شرکت‌های مختلفی در حال آماده شدن برای ورود به بازار ایران هستند. 

در این گزارش ادعا شده‌است انتظار می‌رود با کاهش تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های بزرگ در زمینه غلات از جمله شرکت‌های «بانج» و «کارگیل» تعاملات خود را با ایران افزایش دهند.

در این گزارش آمده است: ایران که به داشتن نان‌های خوش‌طعمی همچون لواش، بربری و تافتان بسیار معروف است، بازار داغی در زمینه غلات دارد. اما تولید گندم  و غلات در ایران، اغلب نیاز داخلی را برطرف نمی‌کند. در گردهمایی سالانه کشورها در کنفرانس جهانی غلات که این هفته در ژنو برگزار می‌شود، ایران و ترکیه – که به طور مشترک رتبه دوم مصرف‌کنندگان بزرگ غلات خاورمیانه را در اختیار دارند – به کانون توجه شرکتهای فعال در حوزه غلات تبدیل خواهند شد.

وضع واردات گندم ایران، سالانه تغییر می‌کند؛ اما به طور کلی روند رو به رشدی دارد. بر اساس برآورد وزارت کشاورزی آمریکا، واردات کشور ایران در این فصل  4میلیون تن غلات، حدود 10 برابر ده سال گذشته است. مدیر ارشد اجرایی  شرکت آلمانی «بیوا» معتقد است این واردات می‌تواند به 6 تا 7 میلیون تن افزایش یابد.

نگارنده این گزارش میفزاید: ایران به طور سنتی بیشتر گندم مورد نیاز خود را از اتحادیه اروپا، روسیه، استرالیا و قزاقستان وارد می‌کند. این کشور‌ها از لغو تحریم‌های ایران بیشترین سود را کسب می‌کنند. ایران همچنین یکی از خریداران عمده ذرت محسوب می‌شود و انتظار می‌رود امسال به اندازه گندم، ذرت وارد کند. شرکت «بانج» سال گذشته حدود 1 میلیون تن ذرت از برزیل به ایران صادر کرد و حجم صادرات این محصول از سوی شرکت «کارگیل» به ایران در سال 2014 به حدود 269 هزار تن رسید. به نظر می‌رسد لغو تحریم‌های ایران، فرصت مناسبی را برای این شرکت‌ها فراهم کند.




انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار