نوک پیکان بیکاری قلب جامعه را هدف گرفته است / رموز پیدا و پنهان بیکاری در کشور

بیکاری عامل بسیار مهمی در بروز آسیب‌های اجتماعی، فقر و تنگدستی افراد جامعه محسوب می‌شود و این در حالی است که روزبه‌روز بر تعداد افراد جامعه افزوده خواهد شد.

آماده///// نوک پیکان بیکاری قلب جامعه را هدف گرفته است / رموز پیدا و پنهان بیکاری در کشوربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هر روز که از کنار کیوسک روزنامه فروشی‌ها عبور می‌کنیم با افراد متعددی روبه‌رو می‌شویم که در حال خرید روزنامه‌های کثیرالانتشار و نیازمندی‌ها، برای یافتن شغل مناسب هستند. برخی از این افراد سالیان بسیار زیادی را صرف پیدا کردن یک شغل مناسب کرده‌اند اما هم‌چنان بیکار هستند.

یافتن شغل مناسب یکی از دغدغه‌های جوامع بشری است تا با آن بتوانند امرار معاش کرده و روزگار خود و خانواده خود را بگذرانند. شغلی که تنها شخصیت افراد را زیر سوال نبرد و هم درآمد در حد تهیه‌ امکانات اولیه یک زندگی باشد. اما این تنها اشخاص نیستند که معضل  بیکاری بر روی زندگی آنها تأثیر می‌گذارد، جامعه نیز برای گذراندن چرخه‌ تولید و حفظ سرمایه‌ داخلی نیاز به نیروی کار، مخصوصا نیروی کار مجرب و ماهر دارد. اما چه عواملی در جامعه باعث بروز بیکاری و کمبود شغل می شود؟ شغل مناسب از منظر افراد جامعه باید چه شرایطی را دارا باشد؟

* تناسب تحصیلات و شغل 

بسیاری از ما تناسب شغلی که بر عهده می‌گیریم را با تحصیلاتمان حائز اهمیت می‌دانیم و سعی داریم تا در جامعه حتما به دنبال شغلی برویم که در خور شخصیت و تحصیلات ما باشد تا وجهه‌ اجتماعی‌مان را زیر سؤال نبرد.

اگر پزشکی را در حال مسافرکشی و یا مهندسی را در حال حسابرسی در یک شرکت ببینیم، برای ما بسیار غیر واقع و نگران کننده خواهد بود و هر چند این دیدگاه که باید شغل و تحصیلات باهم ارتباط داشته باشند منطقی و درست است. اما هنگامی که در یک شغل تعداد افراد دارای تحصیلات در آن زمینه فزونی بگیرد، تقاضا و عرضه از حالت تعادل خارج شده و عده‌ای بیکار خواهند ماند و مجبور به اشتغال در شغل‌هایی می‌شوند که  تناسبی با تحصیلات آن‌ها ندارد.

* بیکاران و جامعه‌ بحران زده

نخستین تأثیر بیکاری، کاهش درآمد است و این کاهش درآمد نه تنها فرد و خانواده‌اش بلکه کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در جامعه‌ای که عرضه و تقاضا متعادل نباشد، رونق اقتصادی به چشم نمی‌خورد و واسطه‌گری، دلالی و مشاغل کاذب افزایش می‌یابد.

از مهمترین تبعات سود بیکاری در عرصه‌ اجتماع فقر است و اقشار بی‌بضاعت و فقیر که نیازمند کمک‌رسانی از سوی نهادهای حمایتی هستند بیش از پیش در تنگنا قرار گرفته و جمعیت آنها روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

جامعه‌ بحران‌زده که افراد بیکار در آن روزبه‌روز افزایش می‌یابند، جامعه‌ایست که آسیب‌های اجتماعی غیرقابل کنترل گریبانگیرش شده و شرایط اجتماعی و به تبع آن اقتصادی تضعیف شده و رو به زوال خواهد داشت.

افراد بیکار جامعه به خاطر مشکلات اقتصادی دچار اعتیاد و فقر شده و جامعه با خطر بسیار جدی آسیب‌های اجتماعی همچون دزدی، اعتیاد ، قتل و... روبه‌رو خواهد شد.

* داعش، قاچاق کالا، معضل بیکاری

ورود کالاهای غیر مجاز به داخل کشور بدون در نظر گرفتن محاسبات گمرکی و بدون توجه به بخش تولید و صنعت می‌تواند عرصه ای را بر افراد جامعه و در بخش تولیدی تنگ ساخته و باعث آسیب به بخشهای اقتصادی و از همه مهمتر بروز بیکاری در جامعه شود.

قاچاق کالا در کشور تبدیل به معضل بزرگی شده که برخی از مسئولان این پدیده را عامل مهم و تأثیرگذار در بروز بیکاری‌های فصلی و دائمی در کشور می‌دانند. آمار و ارقام موجود نیز حاکی از این امراست که به ازای ورود هر یک میلیارد دلار قاچاق، حدود 100 هزار نفر بیکار می‌شوند و این یعنی فرصت‌های شغلی بسیاری در کشور وجود دارند که با ورود کالای قاچاق نابود می‌شوند. نمونه‌ بارز این مسئله ورود کالاهایی است که صنایع تولیدی را نابود کرد و تولیدکنندگان داخلی را ورشکسته ساخته است و با ورشکستگی تولیدی‌ها بیکار می‌شوند.

چندی پیش نیز وزیر کشور در رابطه با ورود کالاهای قاچاق به کشور، داعش را مسئول دانسته و اظهار کردند: با توجه با ناامنی‌هایی مرزی و منطقه‌ای داعش، قاچاق کالا راحت‌تر از قبل شده و تمام این اتفاقات به دلیل حضور داعش در منطقه است.

از آن‌جایی که ورود کالاهای قاچاق به جز ضربه به اقتصاد کشور می‌تواند با ضربه‌ای شدیدتر بر بیکاری در جامعه، باعث آسیب‌های اجتماعی، فقر و اعتیاد شود بنابراین انتظار می‌رود مسئولان به فکر چاره‌ای برای حل این معضل و اشتغال‌زایی برای جوانان کشور باشند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار