سازمان شفافیت بین المللی: عربستان حامی گروه های تروریستی در سوریه

سازمان بین المللی شفاف سازی اعلام کرد عربستان در سال 2013 برای حمایت از گروه های تروریستی در سوریه، مقادیر بسیاری سلاح از کرواسی خریداری کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العهد، سازمان بین المللی شفاف سازی در گزارشی با عنوان شاخص مبارزه با فساد در بخش دفاعی، اعلام کرد درگیری های خاورمیانه و جنگ در سوریه، یمن و عراق باعث شد بودجه های دفاعی کشورهای منطقه شاهد رشد باشد و در این میان، عربستان شاهد بیشترین هزینه ها در سطح جهان برای در زمینه تسلیحاتی بود و هزینه های تسلیحاتی این کشور طی سالهای دوهزار و ده تا دو هزار و پانزده، هفده درصد افزایش یافت.
 
این سازمان، هزینه نظامی مبهم را هزینه های دفاعی عنوان کرد که درباره آنها صحبت نمی‌شود یا به صورت کلی صحبت می‌شود. بنا به این گزارش، صد و بیست میلیارد دلار در سال گذشته صرف هزینه های دفاعی و امنیتی شد که هیچ پرسشی درباره این مبلغ نمی‌شود و هیئتی نیز وجود ندارد که در زمان مناسب اطلاعات جزئی درباره بودجه دفاعی به دست آورد.
 
سازمان بین المللی شفاف سازی هشدار داده است، بسیاری از بودجه های دفاعی به سبب فساد، پارتی بازی و نبودن شفافیت، به صورت درست هزینه نمی‌شوند. در گزارش این سازمان آمده است: تونس و اردن، تنها دو کشور در شمال آفریقا و خاورمیانه هستند که بودجه دفاعی خود را در به صورتی منتشر می‌کند که ویژگی اطلاعات کلی و غیرجزئی، بر آن غلبه دارد. بسیاری از مقامات ارشد نهادهای دفاعی عملیات خرید تجهیزات نظامی را در دست دارند و هیچ نظارتی نیز بر آنها نمی‌شود.  
 
با توجه به آنچه در این گزارش آمده است: امیران ارشد سعودی، استقلالی غیرعادی دارند و در سیاست های دفاعی هیچ محدویتی ندارند و از محرمانه بودن بودجه و سرمایه های نهادهای دفاعی برای توزیع مزایا استفاده کردند. سازمان بین المللی شفاف سازی اشاره کرد، فساد داخل نیروهای مسلح، عملا بر بی ثبات کردن منطقه و شعله ور کردن افراط گری تاثیر داشت و سانسوری که برخی کشورهای منطقه بر بخش دفاعی اعمال می‌کنند، روند انتقال سلاح را در مرزها تسهیل کرده است.
 
سازمان بین المللی شفاف سازی در گزارش خود افزود: عربستان، عملیات رساندن سلاح به برخی گروه ها را ادامه داده استکه به سبب تحریم ها یا نداشتن بودجه، خودشان نتوانستند سلاح بخرند. عربستان در سال 2013، مقادیر بسیاری سلاح از کرواسی خرید تا از گروه های تروریستی در سوریه حمایت کند و در سال دو هزار و چهارده از خرید سلاح روسیه، به نیابت از مصر به ارزش دو میلیارد دلار حمایت مالی کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار