مقام سابق سوری: آمریکا به دنبال توقف پیروزی های ارتش سوریه است

وزیر اطلاع رسانی اسبق سوریه گفت: تلاش های آمریکا و عربستان سعودی در عرصه بین المللی برای متوقف کردن پیروزی های مستمر ارتش سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مهدی دخل الله» در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم درباره موضع سوریه به تلاش های بین المللی برای حل بحران این کشور گفت: سوریه دیدگاه روشنی درباره این راه حل دارد و بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ژانویه سال 2013 طرح سه مرحله ای را اعلام کرد و در نهایت این راه حل تنها راه برای پایان دادن به بحران سوریه خواهد بود.

مرحله نخست این است که همه کشورهای حامی گروه های مسلح تروریست در سوریه بر اساس قطعنامه 2170 شورای امنیت به حمایت از تروریست ها در این کشور پایان دهند تا در نهایت گفتگوهای سوری-سوری برگزار شود و آنان بتوانند درباره پیش نویس قانون اساسی به توافق برسند و این متن به همه پرسی گذاشته خواهد شد و سپس انتخابات برگزار و دولت جدید تشکیل خواهد شد.

سوریه یک کشور دارای حاکمیت است و باید به استقلال و حاکمیت این کشور احترام گذاشته شود. متاسفانه از این کشور برای کنفرانس وین دعوت نشده این در حالی است که در قطعنامه های شورای امنیت بر ضرورت حفظ حاکمیت و یکپارچگی سوریه تاکید شده و این کشور دارای نمایندگی رسمی در سازمان ملل است.

وی افزود: مقابله با تروریسم مشکل اصلی در سوریه است و تغییر نظام سیاسی این کشور به عنوان یک مشکل مطرح نیست. بند سوم بیانیه وین تاکید می کند داعش (گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) و دیگر گروه های تروریستی شناخته شده در شورای امنیت باید از بین بروند.

این بند به خوبی تاکید می کند مقدمه راه حل سیاسی در سوریه از بین بردن گروه های تررویستی است. دولت سوریه خواهان آن است که گروه های مسلح سلاح خود را بر زمین بگذارند و تحت نظارت ارتش سوریه فعالیت کنند. دولت سوریه در پی انتقام گرفتن از این گروه های مسلح نیست و از آنان می خواهد به راه درست بازگردند.

دخل الله با اشاره به این که سوری ها اعتمادی به مواضع آمریکا ندارند،گفت: اعتماد سوری ها به تحولات میدانی است و موضع آمریکا نیز بر اساس تحولات میدانی و مقاومت سوری ها در طول سالهای گذشته تغییر کرده است. در صورتی که این مقاومت نبود، سوریه فرو می پاشید. سوری ها به قدرت ارتش سوریه که وضع میدانی جدیدی را در کشور ایجاد کرده است، باور دارند.

تلاش گسترده آمریکایی ها و عربستانی ها در مذاکرات بین المللی حل بحران سوریه به عنوان اقدامی پیش دستانه است تا پیروزی های ارتش سوریه بیشتر نشود، پیروزی هایی که در نتیجه همکاری های سوریه، ایران و روسیه حاصل شده است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار