یادداشت مهمان؛

فیلم کوتاه یا فیلم تجربی!

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده و مدیرمسئول روزنامه صبا از سایه سنگین و پر هیاهوی نمایشگاه مطبوعات بر جشنواره فیلم کوتاه گفت.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده تلویزیون و سینما و مدیرمسئول روزنامه صبا در یادداشتی درباره سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اینگونه نوشت:

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی چند روزی است کار خود را در پردیس سینمایی چهارسو آغار کرده که سایه سنگین و پر هیاهوی نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران روی آن سنگینی می‌کند و کمتر رسانه‌ای به این رویداد اثرگذار هنری پرداخته است. «صبا» اما از آن غافل نبوده و ویژه‌نامه اختصاصی این روزنامه برای این جشنواره مادر تخصصی سینمای ایران از روز اول جشنواره منتشر و قابل‌دسترس بود. 

جشنواره فیلم کوتاه را برخی مدرسه سینما می‌دانند و برخی برای فیلم کوتاه جایگاهی مستقل قائل هستند و آن را ساختاری متفاوت و مجزای از سینمای بلند و به اصطلاح حرفه‌ای می‌دانند. تعریف فیلم کوتاه در مرحله اول نیازمند شناخت و بررسی جوانب مختلف ساختاری و در مرحله دوم جایگاه آن در بین مخاطبان است. فیلم کوتاه در قالب‌های مختلف داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی با تعاریف مختلفی مواجه است اما وجه مشترک همه آن‌ها در زمان کوتاه فیلم، استفاده از عوامل کم تجربه، محتوای آزادتر و استقلال مالی است. این‌ها را نمی‌توان از تعاریف فیلم کوتاه جدا کرد. 

اما مرحله دوم یعنی مخاطب. شاید بتوان گفت که مخاطب اصلی فیلم کوتاه خود فیلمسازان کوتاه هستند و عملا فیلم کوتاه موفقیتی در جذب مخاطب عام در گروه‌های سنی مختلف نداشته است. چرا که فیلمسازی فیلم کوتاه به معیار‌های موجود از معیار‌های جذب مخاطب، دور است. داستان‌گویی، خلق شخصیت جذاب، لذت حسی و سرگرمی از فاکتور‌های اصلی جذب مخاطب عمومی است که فیلم‌های کوتاه ما از آن بی‌بهره‌اند. تا زمانی که فیلم‌های کوتاه ما از فاکتور‌های موجود بهره نبرد مخاطب میلی برای دیدن فیلم کوتاه نخواهد داشت. هنری که مخاطب نداشته باشد هنر نیست. 

سوال اینجاست که اگر قرار است به فیلم کوتاه فقط از دید تجربی نگاه کنیم دیگر توقع از فیلمساز فیلم کوتاه برای رعایت معیار‌های حرفه‌ای فیلمسازی و جذب مخاطب بی‌جاست. پس باید ساختار تولید فیلم کوتاه از فیلم تجربی جدا شده و به فیلمسازی حرفه‌ای فیلم کوتاه بها جدی‌تری داده شود. آن زمان است که می‌توان از ابزار‌های جدید نیز برای بهتر دیده شدن فیلم کوتاه استفاده جدی کرد. 

محمدرضا شفیعی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار