کتاب دانشگاهی‌، بنیان توسعه پایدار

کتاب و کتاب‌خوانی در مجموعه حاکمیتی نمی‌گنجد، رسانه‌ها و مردم باید از مجموعه کتاب و کتاب‌خوانی حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افتتاحیه ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با حضور محمدرضا حاتمی مدیر مسئول انجمن ناشران کتاب دانشگاهی، مهدی صادقی مسئول اجرایی ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب، مسعود پایدار عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی، امیرزاده مشاور فرهنگی وزارت ارشاد صبح امروز در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

محمدرضا حاتمی مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: رسانه‌ها و مردم باید از مجموعه کتاب و کتابخوانی حمایت کنند. علی‌رغم توسعه فناوری هنوز هم مطالعه کتاب در کل دنیا یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی است و جامعه فرهنگی این وضعیت را پاس می‌دارد. صنف مظلوم کتاب با مشکلات متعددی روبرو است و تاکنون تنش‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است، با همه مشکلات به راه خود ادامه می‌دهد و در جهت اعتلای فرهنگی این کشور محکم گام برمی‌دارد .

وی ادامه داد: ناشران دانشگاهی تامین کننده کتاب‌های دانشجویان این کشور و محور فعالیت‌های علمی این کشور است و اهمیت و ارزش انتشار یک کتاب کمتر از حضور یک معلم در کلاس درس نیست. چه بسا هزینه‌ها و تلاش یک ناشر باید دست به دست بدهند تا اثر یک استاد را به جامعه معرفی کنند. ناشران سهم عمده‌ای از زمانی که صنعت نشر در این سرزمین متولد شده، داشته‌اند. اولین موسساتی که در دانشگاه تهران شکل گرفت، انتشارات هستند و در کنار آن سازمان نشر یا ناشران توانستند اساتید را به کشور معرفی کنند. امروز ناشران ما بدون کمک دولتی و با حمایت جزئی از طرف معاونت امور فرهنگی، با جمع‌گرایی، خردورزی و مشارکت‌جویی این نمایشگاه را برپا می‌کنند. به اعتقاد من این نوید‌بخش روزهای بهتری برای ناشران است.

وی در پایان گفت: از مسئولان فرهنگی کشور انتظار می‌رود که از ناشران ما حمایت کنند، کسانی که سعی و تلاششان اگر در حوزه‌های دیگر به همین اندازه بود، به طور حتم موفق‌تر می‌شدند.

مهدی صادقی مسئول اجرایی ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب گفت: برپایی این نمایشگاه امسال به همت کمیته و کارگروه نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی و با تأیید دبیر انجمن صورت گرفت که در چهارماه گذشته بیش از 30 جلسه برای برنامه‌ریزی‌ها و تبادل‌نظر‌ها صورت گرفت.

صادقی با بیان عناوین افراد در کار گروه افزود: شهروز گهواره، جعفر عرفان‌پور، سعید میر جلالی، عباس غمگسار، مرتضی زینعلی، از اعضای کارگروه‌اند که همراه آن‌ها 3 هدف اصلی را پیش خواهیم برد 1- تغییر مکان نمایشگاه از مصلی به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان 2- اهمیت ویژه به تبلیغات و اطلاع‌رسانی 3- بن برگ تخفیف که در این نمایشگاه اجرا می‌شود.

وی  در خصوص مکان نمایشگاه اظهار داشت: به جهت اینکه کانون پرورش فکری امکانات شایسته‌تری برای ناشران تدارک دیده‌اند، ما این مکان را برای نمایشگاه در نظر گرفتیم. البته هدف ما این است که برای پنج سال آینده در همین مکان نمایشگاه را برگزار کنیم.

صادقی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده درباره تبلیغات گفت: ارسال چهار هزار نامه برای دعوت به نمایشگاه در قالب ارسال پوستر، کارت دعوت‌نامه، شخصیت‌های علمی و فرهنگی، ارسال نامه به تمام مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی کشور، همچنین ارسال به کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، ارتباط با دانشگاه‌های شهر تهران، مکاتبات اختصاصی با 2 وزارت‌خانه علوم و بهداشت برای معرفی هر چه بیشتر نمایشگاه انجام شد. همچنین ارسال پیامک و ارسال معرفی نمایشگاه کتاب به یک میلیون و پانصد مخاطب از طریق تلگرام و نیز قرارگیری تیزر‌های تبلیغاتی نمایشگاه در سایت‌های خبری و ... .

صادقی در پایان  گفت: از اواخر مرداد تا اواسط شهریور ماه پیش ثبت‌نام آغاز شد و تا  اواخر مهر ماه ثبت‌نام قطعی شد و تا  حدود 120 نفر تاکنون ثبت‌نام کردند و در کل 180 ناشر با نمایندگان خود در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی در پایان گفت: نمایشگاه امسال با شعار کتاب دانشگاهی، بنیان توسعه پایدار خواهد بود.

مسعود پایدار عضو هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی در ادامه گفت: نمایشگاه کتاب دانشگاهی مانند نهالی بود که  در سال 87 کاشته شد. امسال در ششمین سال با تشریک مساعی انجمن ناشران دانشگاهی، کتابخانه‌های دانشگاهی به یک درخت جوان و تنومند تبدیل شده است. بنیانگذاران انجمن کتاب‌ دانشگاهی در اوایل دهه هشتاد در تدوین اساسنامه خودشان هوشمندانه به اقدام تسهیل و تقویت مبادرات فرهنگی در سطح داخلی و بین‌المللی و خارج کشور و فراهم نمودن شرایط مناسب برای حضور فعال اعضا در این مجامع تأکید کردند. این بند ت از ماده 9 در فصل وظایف و مأموریت‌های انجمن ناشران کتاب دانشگاهی است.

در هر صورت در فضایی که تعاملات بین‌المللی کشور ما رو به گسترش است، از ناشران تلاش بیشتری را می‌خواهیم اما این روز‌ها نشر با بحران‌های فزاینده‌ای روبروست و امسال در 28مین نمایشگاه کتاب یک زنگ خطری را برای نشر داخلی به ویژه نشر دانشگاهی به صدا در آورد و آن این است که بهای چند برابر کتاب خارجی نسبت به کتاب ایرانی و بودجه محدودی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای تأمین کتاب‌های مورد نیاز از نمایشگاه کتاب تدارک می‌بینند، در نمایشگاه امسال مصروف به خرید کتاب‌های خارجی شد.

این مسئله با توجه به بودجه محدود و بحران‌های فزاینده یک زنگ خطر برای ناشران شد. از این رو ما به این فکر افتادیم که باید نشر دانشگاهی تعاملات بین‌المللی را شروع کند. این زنگ خطر دست‌اندر‌کاران نشر دانشگاهی را به تکاپو انداخت  و در پی آن جلساتی صورت گرفت و کارگروهی به نام بین‌الملل آغاز به کار کرد. این کارگروه در چهار ماه با جلسات پی در پی نامه‌ای با عنوان به سوی کپی رایت، اخلاقی، حرفه‌ای و داوطلبانه برای ناشران بین‌المللی تنظیم کرد و به سوی این جریان رفت و در پی آن فراخوانی توسط انجمن ناشران دانشگاهی برای ارسال آثار قابل عرضه در بازار‌های بین‌المللی فرستاده شد. سپس ناشران دانشگاهی خلاصه‌ای از کتاب‌هایشان را فرستادند که توسط کارشناسان انجمن ترجمه شد و در قالب یک کاتالوگ به همراه یک گزارش ده دقیقه‌ای به زبان انگلیسی تهیه شد.

امیرزاده مشاور ورازت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر به توسعه علمی کشور می اندیشیم، باید کتب دانشگاهی به عنوان حلقه‌ مهم این تولید مورد توجه قرار بگیرد. در این دوره‌ای که هر روزه فناوری‌های جدید زمینه را برای توسعه علمی- فرهنگی کشور‌های فراهم می‌کند، بخش کتاب دانشگاهی می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار این توسعه باشد.

امیر‌زاده اظهار داشت: در بسیاری از دوره‌ها سعی شده که به نوعی از این انجمن و سایر صنوف در جهات دیگری استفاده شود اما اصالت علمی که ناشران برای خود قائل هستند، می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر فعالان تخصصی حوزه نشر کتاب دانشگاهی باشد که حدود 40 ناشر را در بر می‌گیرد.

در پایان مراسم از جعفر بدوستانی از بنیان‌گذاران انتشارات آزاده که بیش از 40 سال در این عرصه فعالیت دارد تقدیر و تشکر شد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار