در نشست مطبوعاتی نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی؛

هیچ کتابی به دو قیمت فروخته نمی‌شود

در نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، به هیچ کتابی اجازه داده نمی‌شود که با دو قیمت به فروش برسد، ملاک تثبیت قیمت را همواره بر کمترین قیمت می‌گذاریم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست مطبوعاتی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، ظهر امروز در انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی برگزار شد.

حامد میرزابابایی مدیر عامل انجمن فرهنگ ناشران بین‌الملل در این نشست گفت: این نمایشگاه در دوره‌های اول با هفته پژوهش و از دوره‌های چهارم به بعد با هفته کتاب برگزار می‌شد. به دلایل مختلفی برگزاری نمایشگاه به تعویق افتاد که بخشی از آن به محل برگزاری نمایشگاه مربوط می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم آن را در سطح شهر برگزار کنیم، هزینه زیادی در بر دارد و در نهایت برپایی نمایشگاه در دانشگاه تهران مصوب شد. در راستای آن تلاش کردیم از حمایت شهرداری استفاده کنیم. البته در مورد مکان نمایشگاه معاونت امور اجتماعی حسن نیت نشان داد که دست‌کم در حوزه تحقیقات شهری از نمایشگاه حمایت کنند.

میرزا‌بابایی در ادامه افزود: در عین حال برای اینکه بتوانیم نمایشگاه را در این شرایط اقتصادی برپا کنیم با مشکلات زیادی مواجه هستیم که روی برگزاری نمایشگاه اثرگذار است و دلایل آن نیز روشن است. به عنوان مثال: تأمین اصل محتوای چنین نمایشگاهی وابسته به ارز است، بنابراین نوسانات ارزی اثری مستقیم روی کتاب و قیمت آن دارد. از سوی دیگر حتی هزینه‌های تأمین این هم ارزی یعنی حمل کتاب، خرید کتاب، مرجوع شدن کتاب و همه این‌ها هزینه‌های وابستگی ارزی است. بنابراین وقتی نوسانات ارزی صورت می‌گیرد، ما هم دچار نوسانات قیمت می‌شویم که این باعث می‌شود ما در این حوزه فشار بیشتری متحمل شویم. البته نمی‌توان همکاری دانشگاه تهران را برای تأمین محل نمایشگاه در جهت کاهش هزینه‌ها نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتب کاربردی یک زمانی با زیربنای 1700 متر فضای مفید با کسری جا مواجه بود اما در حال حاضر در فضایی با مساحت 500 متر برگزار می‌شود. این کاهش فضا نشانگر یک ناسلامتی در بازار است که اگر مهار نشود، احتمال دارد عواقب بدی داشته باشد. تا به امروز بخش زیادی از تداوم این موضوع وابسته به اعتبار شخصی فعالان حوزه بین‌المللی است. به دلیل این که در خود نمایشگاه علاوه بر کمبود غرفه از امکانات ناشران استفاده کردیم و در تأمین کتاب بسیاری از ناشران خارجی به هر دلیلی علاقه‌مند با همکاری با ایرانیان نیستند که اعتبارات برخی از اشخاص اینجا به کمک ما آمده است.


مدیر عامل انجمن فرهنگ ناشران بین‌الملل گفت: بنابراین باید یک فکر اساسی نسبت به این حوزه شود. می‌دانیم که مشکلات حوزه نشر فراگیر است و همه به فراخور صنفشان درگیر شده‌اند.

وی در خصوص بن کارت نمایشگاه کتاب دانشگاهی افزود: اتفاق بن کارت بخش بین‌الملل در نمایشگاه کتاب اتفاق بسیار خوبی بود که باید مشابه این اتفاق حتما دوباره رخ بدهد.

میرزابابایی در ادامه با بیان دیگر ویژگی‌های نمایشگاه گفت: یکی از ویژگی‌ها مسئله تثبیت قیمت است. در نمایشگاه به هیچ کتابی اجازه داده نمی‌شود که با دو قیمت به فروش برسد، ملاک تثبیت قیمت را همواره بر کمترین قیمت می‌گذاریم.

وی در خصوص دلایل فروش کتاب‌ها با دو قیمت متفاوت گفت: در وهله اول نرخ ارزی  که روی کتاب اعمال می‌شود، الزاماً مربوط به غلط بودن نرخ کتاب نیست. ما در اینجا سقف نرخ ارز را تعیین می‌کنیم که بیشتر از این نرخ نمی‌توانند قیمت گذاری کنند. گرچه مجاز به کمتر از آن هستند. در وهله دوم تخفیفی که برای خرید کتاب اعمال می‌شود. مسئله بعدی مربوط به قیمت پشت جلد کتاب‌ها می‌شود که عموماً با هم اختلاف دارند این مشکل مرتبط با بیماری تحریم است.

میرزا بابایی گفت: تخفیف حداقل در نمایشگاه 15 درصد و سقف آن 70 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: اگر حمایتی در کشور از فروش کتاب خارجی صورت بگیرد، به معنای حمایت از ناشران خارجی نیست بلکه به معنای حمایت از نیاز داخلی است، حمایت از کتاب خارجی به چند وجه است:

1- حمایت از متقاضی و نه از حمایت از تولید‌کننده
2- اگر مشابه محصولی را نداشته باشیم تأمین آن ایرادی ندارد.
3- انتقال کتاب انتقال علم است. بنابراین حمایت از آن حتی خدمت به خود ناشرین داخلی را هم شامل می شود.
4- حمایت کردن محتواهایی که توسط مولفین ایرانی در سطح بین‌المللی به وسیله این ناشران عرضه می‌شود، گزاف نیست.

میرزا بابایی گفت: ما سعی کردیم کتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه کتاب از سال 2012 به بعد منتشر شده باشد.

وی با بیان آمار کتاب‌های ثبت شده گفت: تاکنون 41777 عنوان کتاب ثبت شده که این آمار امکان تغییر دارد، 4831 عنوان کتاب عربی، 7303 عنوان کتاب لاتین در سال 2014، 5716 عنوان کتاب در سال 2011، 4355 عنوان کتاب در سال 2013، 4099 عنوان کتاب در سال 2012 و 4049 عنوان کتاب در سال 2015 در نمایشگاه امسال منتشر می‌شود که 20 هزار عنوان از ناشران خارجی است که متعلق به این 3 سال اخیر است.

میرزابابایی در پایان گفت: رکورد گران ترین کتاب به کتابی از موسسه astm با مبلغ 55 میلیون تعلق دارد و ارزان‌ترین کتاب، کتابی 3000 تومانی است. ما در نمایشگاه کاربردی رکورد 80000 عنوان کتاب را تاکنون داشته‌ایم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار