ادعای واشینگتن پست: افتضاح اوباما در توافق هسته ای ایران، به مذاکرات صلح سوریه هم کشیده شد

واشینگتن پست مدعی است حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه به افزایش نفوذ این کشور در منطقه منجر می شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشینگتن پست در گزارشی به بررسی حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه پرداخت.

در این گزارش آمده است: جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا – و مقامات آمریکایی نه تنها درخواست ها مبنی بر برکناری سریع اسد از قدرت را نادیده گرفتند، بلکه به ایران اجازه حضور در مذاکرات صلح سوریه را داده اند.

نگارنده گزارش مدعی است: حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه به معنای افزایش نفوذ تهران در دمشق است و ظاهرا واشینگتن این مسئله را پذیرفته است. ایران دهه های متمادی تلاش کرده است نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد. این کشور برای تحقق هدف خود، به تجهیز گروه های تروریستی نظیر حماس و حزب الله اقدام کرده است. تغییر سیاست خارجی اوباما در قبال ایران، خلاف وعده های وی است. چرا که رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود با جاه طلبی های ایران در منطقه مقابله کند.

در ادامه این گزارش آمده است: توافق هسته ای ایران برخلاف پیش بینی های منتقدان به توافق صلح سوریه کمک نکرد. منتقدان آمریکایی این موضوع را به بی کفایتی دولت اوباما نسبت داده اند.
نگارنده این گزارش می افزاید: از آغاز جنگ داخلی سوریه بیش از 250000 نفر کشته شده اند. این جنگ همچنین به آوارگی 11 میلیون سوری منجر شده است. جنگ داخلی سوریه باعث ظهور گروهی شد که در کنار اشغال برخی از شهرهای سوریه و عراق، به کشتار زنان و کودکان دست زد. در همین حال، اروپا با بحران مهاجران و به ویژه مهاجران سوری دست و پنجه نرم می کند؛ بحرانی که از جنگ جهانی دوم بی سابقه توصیف شده است.

نگارنده گزارش با استناد به اظهارات "والتر راسل مید" – استاد دانشگاه و ویراستار ارشد مجله آمریکن اینترست – می نویسد: "انتظار می رفت توافق هسته ای پایانی بر سیاست های صلح جویانه آمریکا در قبال ایران باشد؛ اما ظاهرا این توافق حتی به هماهنگ شدن سیاست های آمریکا با ایران منجر شده است. تحرکات روسیه در منطقه نیز مهر تأیید دیگری است بر عقب نشینی آمریکا در منطقه. اوباما با اقدامات اخیر خود نشان داد انتقادات صریح کارشناسان آمریکایی از سیاست های وی صحیح بوده است. دولت اوباما شرایط را برای آمریکا در خاورمیانه سخت کرده است. 

نگارنده گزارش اینطور نتیجه گیری می کند: پس از توافق تاریخی ایران و شش قدرت جهانی در ژوئیه 2015 (31 روز منتهی به 10 مرداد)، اعلام حضور این کشور در مذاکرات صلح سوریه، به معنای مشارکت مجدد تهران در عرصه های بین المللی است. این درحالیست که تا چندی پیش این کشور در انزوای دیپلماتیک به سر می برد. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار