امضای توافقنامه چهره‌های فرهنگی و سیاسی در پرونده 21

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور اقشار مختلف مردم و بویژه چهره‌های فرهنگی هنری و مردان عالم سیاست دیروز جمعه به پایان رسید و ...

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه مطبوعات با تمام اتفاقات تلخ و شیرین و حضور جناح‌های مختلف سیاسی که هرکدام برای خودش اسم و رسمی بود، ورق خورد و با هزار امید و آرزو به دست آدم‌هایی سپرده شد که از این پس باید با قلمشان از واژگان پارسی حفاظت کنند و حرمت مخاطب را در تک تک سطور خود داشته باشند. 


امضا

- حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی با حضور در جمع هنرمندان و صاحبان قلم نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: نمایشگاه خوشبختانه اوضاع و سرانجام خوبی داشت و نسبت به هرسال به استانداردها نزدیک و نزدیک‌تر شده بود.  

وی ادامه داد: نمایشگاه مطبوعات مجال و فرصت مناسبی برای گفتگو و همچنین اظهار نظر مخاطبان و هم اندیشی و مصاحبه با فرهیختگان است.

- سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی درباره مهجورماندن میراث ملی گفت: تا حدودی میراث فرهنگی و صنایع دستی در جامعه ما خیلی معرفی نشده است که بخواهد رسانه و مطبوعات به جد به آن بپردازد، البته می‌توانند رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تلاش بیشتری را برای همگانی‌کردن این هنر انجام بدهند و این اطلاع‌رسانی بر دوش آن‌هاست.
 
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در مجموع ما یعنی سازمان میراث و فرهنگی از رسانه و مطبوعات رضایت نسبی داریم و به عنوان یک ناظر که در این سیستم بزرگ حضور دارم، برایم مقبول است.

- المیرا عبدی
بازیگر تئاتر و سینما با اولین حضورش در نمایشگاه مطبوعات ابراز خوشحالی کرد و گفت: برای من که سال اول بود تجربه حضور در نمایشگاه مطبوعات را داشتم، کاری جذاب و جالب به نظرم آمد. در این نمایشگاه فرصت خوبی را داریم تا با مردم و خبرگزاری‌ها آشنا شویم و این تعامل دوسویه را هم از سوی رسانه‌ها و هم از سوی ما بیشتر و محکم‌تر کنیم و ما هم سعی می‌کنیم به شکل هرچه بهتر در خدمت شما عزیزان باشیم.
 
- حمیدرضا خزایی یکی از پیشکسوتان رادیو در میانه جمع حضور هنرمندان در خصوص نمایشگاه مطبوعات و رسیدن به معیارهای اصولی بیان کرد: خیلی خرسندم که امسال موفق شدم از بییست و یکمین نمایشگاه مطبوعات بازدید کنم و امسال هم در کنار این فضای بسیار خوب حضور داشته باشم.  

وی ادامه داد: خوشبختانه تا جایی که من شاهد بودم، اکثر شرکت کنندگان غرفه داشتند و در یک فضای گرم و صمیمی و خیلی دوست‌داشتنی فرهنگ بزرگی را تشکیل دادند تا مرم بیایند و از غرفه های مختلفی که در سال اخبار خود را از آن طریق رصد می کردند، پیگیر و جویا شوند و همچنین علاقه خود را نشان دهند.  

خزایی توضیح داد: به عقیده من هرساله باید دو بار این نمایشگاه برپا شود، نمایشگاه مطبوعات از جمله نمایشگاه‌هایی است که با فرهنگ و سنت مردم ارتباط دارد و ما باید کاری کنیم که این نشریات بیش از پیش بیشتر شوند و با توجه به شعار امسال که نقد منصفانه و پاسخگویی مسئولانه بود، اجازه دهیم که تمام مسئولان را نقد کنند و اگر در این خلال مشکلی هم رخ داد سازندگی در نقد ایجاد شود نه موآخذه به خاطر نقد. البته اگر نقد هم انتقادی منصفانه باشد مسئولین نسبت به آن پاسخگو هستند.  

وی افزود : پویایی یک کشور به مطبوعات آن کشور بستگی دارد و رسانه و مطبوعات باید اتفاقات و پیروزی‌ها را بروز دهند و با هر جریان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در حرکت باشند.  

وی در پایان متذکر شد: با توجه به فضای مجازی که در دنیای پیشرفت تکنولوژی زیاد شده است، نباید از کتاب و ورق زدن روزنامه و مجلات جا بمانیم و باید از همین ابتدا فرهنگ خواندن را در بین مردم جا بیاندازیم و نگذاریم دانلودهای غیر مجاز که جزو آفت‌های هنری ما هستند، در کشور رواج پیدا کنند. تمام این عناصر مستلزم نظارت بیشتر و پرداخت هزینه است.
 
- دکتر محمدرضا عارف با حضور در نمایشگاه مطبوعات در خصوص جایگاه سیاست در رسانه و مطبوعات کشور با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات عنوان کرد: فضای مطبوعات باید یک فضای فرهنگی باشد و همچنین فضای حاکم بر رسانه هم باید بر محور فرهنگ باشد و همین خبرگزاری‌ها کار را بسیار سخت می‌کند. دست خبرنگار نباید بلرزد و باید صراحت و صداقت قلم داشته باشند‌.  

وی در ادامه بیان کرد: مطبوعات می‌توانند نقش موثری را با حضور مردم در قالب هم‌اندیشی‌ها و میزگردهایی با موضوع مهمترین چالش‌های روز گذاشته داشته باشند.

بهمن دان بازیگر تلویزیون درباره نمایشگاه مطبوعات گفت:سال‌ها پیش به نمایشگاه مطبوعات آمده بودم. امسال هم نمایشگاه مانند هر سال بود و تغییر چندانی نکرده، فقط آدم‌ها و مدعوین عضو شدند.

وی در مورد تغییر مسیر حرکت نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه باید تخصصی شود، هدف از برگزاری یک نمایشگاه چیست؟ این است که هنگامی که من یک مجله یا روزنامه دارم، با کسی که او هم نشریه‌ای دارد، مراوده داشته باشیم که از این طریق در یک مسیر درستی قرار گرفته و خبررسانی تخصصی انجام دهیم.

بازیگر مجموعه «زیر زمین» بیان کرد: اگر قرار باشد به فرض هر قشری از نمایشگاه دیدن کند و فقط ترافیک آدمی درست کنیم، گمان نمی‌کنم به نتیجه‌ای برسد. در این صورت باید بگوییم که ما سالانه فقط برای چند روزی نمایشگاه گذاشته و به بیلانی ارائه می‌دهیم از کسانی که برای بازدید آمده‌اند. بنابراین بهتر است با کارت دعوت از بازدیدکنندگان دعوت شود.

وی تصریح کرد: من باید به نمایشگاه بیایم، چرا که شغلم ایجاب می‌کند. من جزو کسانی هستم که مطبوعات را مطالعه می‌کنم. باید در نظر داشته باشیم که این مطالب در هر جایی که منتشر می‌شوند، حتی در فضای مجازی، به شکلی تخصصی‌تر باشند.

بازیگر «معمای شاه» درخصوص گسترش شبکه‌های مجازی و توجه مردم به رسانه‌های مکتوب اظهار داشت: در حال حاضر توجه کمتر شده است. دلیل این امر دسترسی همه به شکلی ساده به شبکه‌های اینترنتی است که از طریق آن می‌توان هر مطلبی را منتشر کرد و چه غلط و یا درست و همزمان، در سراسر جهان آن را به اشتراک گذاشت.

وی بیان کرد: اطلاع‌رسانی‌هایی که در دنیای مجازی صورت می‌گیرند، بی‌تاثیر نیستند. مجلات و مطبوعات باید تصمیم‌شان بر آن باشد تا در راستای دنیای مجازی حرکت کنند. باید در نظر داشت که مکتوبات وجود داشته باشند، البته که تیراژها کمتر شده‌اند و خبرها در دنیای مجازی گسترش یافته‌اند اما اگر کانالیزه شوند، می‌توان گفت که به نتیجه خوبی رسیده‌ایم.

دان خاطرنشان کرد: مدیران و کسانی که دست‌اندرکاران مطبوعات هستند، درست نمی‌دانند که باید چه بکنند. به سمت دنیای مجازی بروند و یا مکتوب. به همین خاطر هم اکنون به یک دو راهی رسیده‌اند. به نظر من باید آنقدر خود را فراخ‌ کنند که از همین دو راه در نهایت به مسیری برسند که به عنوان راه اصلی محسوب می‌شود که در راستای سیاست‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران است. در غیر این صورت و حرکت در مسیرهای مجزا، رسیدن به هدف دیرتر خواهد شد.

محمدعلی باشه‌آهنگر در خصوص نمایشگاه مطبوعات گفت: در این سال‌ها درگیر کار و سفر بودم و کمتر در نمایشگاه مطبوعات حضور داشتم اما تجربه حضور در نمایشگاه برایم جالب است. در ذات رسانه و مطبوعات پویایی و جنبش هست، هر چند که برخی از دوستان در نمایشگاه از کمبود بودجه ناراضی بودند، چنانچه در غرفه‌آرایی که اولین ویترین برای جلب توجه مخاطبان است، هم آثار آن پیدا بود و مشکلات اقتصادی به فضای نمایشگاهی هم راه یافته بود.  به هر جهت به خبرنگاران و نویسنده‌ها در رسانه‌ها که در یک محفل جمع هستند، خسته نباشید می‌گویم.

باشه آهنگر عنوان کرد: چیزی که به آن فکر نمی‌کنیم این است که رسانه‌های خبری باید تأثیر مستقیم روی خوانندگان داشته باشند. رسانه‌ها به شرایطی رسیده‌اند که وقتی خبری را منعکس می‌کنند، بسیاری از مردم احساس می‌کنند غرضی در آن است و با شمّ رسانه‌ای خودشان سریع به سوگیری موجود پی می‌برند و آن خبر را با خبری که از سایت دیگر می‌آید مورد مقایسه قرار می‌دهند.  به طور کل، اگر خبرگزاری‌ها تحلیلی نباشند و تحلیل درستی از اوضاع و احوال پیرامون ندهند، محکوم به شکست هستند، و این بزرگ ترین آفتی است که رسانه‌های ما با آن درگیر هستند.
 
وی در خصوص عملکرد رسانه‌ها عنوان کرد: سؤال سختی است. به نظرم بسیاری از رسانه‌های ما صرفاً در اعلام خبر و انتقال تصویر شاید موفق باشند اما با رسانه‌های دنیا به لحاظ سخت‌افزاری و ... قابل رقابت نیستند.
 
باشه آهنگر در خصوص گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: واقعیت این است که به خیلی از رسانه‌ها نمی‌توانم اعتماد کنم. به خاطر این که در چند مورد مصاحبه‌های من تغییر کرده است.
 
وی در خصوص بازخورد نمایشگاه مطرح کرد: نمایشگاه مطبوعات مانند دیگر نمایشگاه‌ها دارای رقابت است. به نظرم باید فضای مطبوعات را مورد تحلیل و بررسی روان‌شناختی، جامعه شناختی و رسانه‌ای قرار داد، تا فضای بعد از اتمام هر نمایشگاه نسبت به پیش از آن بهبود یافته باشد، نه این که دوباره روال کاری به حالت روزمره خود برگردد. به نظرم خوب است هر رسانه یک گروه تحلیلی برای بررسی اتفاقات نمایشگاه داشته باشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.