گلاب‌اند‌میل: فرانسه در واکنش به حملات تروریستی پاریس، چه انتظاراتی از متحدانش دارد؟

وبسایت "گلاب‌اند‌میل" نوشت: دوستان فرانسه برای همکاری با این کشور پس از حملات تروریستی پاریس باید تصمیم بگیرند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه "گلاب‌اند‌میل" در گزارشی به قلم "جورج پترولکاس" -مشاور پیشین فرماندهان ارشد ناتو- نوشت: امور بین المللی در جهتی پیش می‌رود که ممکن است نوع ارتباط کشورهای مختلف را تغییر دهد. حملات تروریستی جمعه شب پاریس نقطه اوجی است که تغییرات در تعامل کشورها را مشخص می‌کند.
 
تحقیقات انجام شده برای روشن شدن چگونگی انجام حملات پاریس نشان داد که این حملات از پیش طراحی شده است و عاملان آنها، گروه‌های تروریستی "گرگ تنها" –مستقر در فرانسه- نیستند. با توجه به این اطلاعات، "فرانسوا اولاند،" رئیس‌جمهور فرانسه حملات تروریستی جمعه شب را "اعلان جنگ" از سوی گروه تروریستی داعش دانست.

در این گزارش آمده است: انفجار هواپیمای روسی در صحرای سینا، بمب‌گذاری هفته اخیر "بیروت" و حملات پاریس بیانگر برنامه‌ریزی دقیق داعش است. اما اینها به چه معناست؟

از آنجاییکه "اولاند" در سخنرانی خود تصمیم کشورش را برای تلافی حملات داعش اعلام کرد، انتظار می‌رود فرانسه در روزهای آینده همکاری خود را با ائتلاف افزایش دهد. این کشور سه سال پیش با انجام اقداماتی در کشور "مالی" نشان داد اگر اراده کند، برای رسیدن به هدفش به سرعت وارد عمل می‌شود.

فرانسه می‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد؛ اما "اولاند" به طور قطع از همسایگان و متحدان خود انتظار دارد به ائتلاف بپیوندند. پیش‌بینی می‌شود بلژیکی‌ها و هلندی‌ها که تجربه اینچنین حملاتی را داشته‌اند، از فرانسه حمایت کنند؛ اما عقب‌نشینی کانادا از عراق و سوریه مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. بنابراین پس از گذشت چند ماه، فرانسه به یک پاسخ جامع برای انتظارات خود خواهد رسید: این کشور تمام راه‌های ممکن را امتحان خواهد کرد تا به یک همکاری بین المللی جامع (اشتراک اطلاعات، کنترل مرزها، همکاری نیروهای ویژه و ردیابی مالی) دست یابد.

نگارنده این گزارش می‌افزاید: اینبار تردیدی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه باقی نمانده و متحدان برای ریشه کن کردن آن، وسعت و شدت حملات هوایی را بدون نگرانی در خصوص خسارات جانبی این عملیات، افزایش خواهند داد. حملات جدید، تمام راه‌های ارتباطی این گروه را هدف قرار می‌دهند.

حملات پاریس، گزینه جدیدی را برای مبارزه با داعش پیش روی اعضای ائتلاف قرار داده است: مبارزه زمینی. در حال حاضر تمرکز روی از بین بردن این گروه است و اگر مبارزه زمینی راهی موثر برای این هدف باشد، بدون شک از آن استفاده خواهد شد.

در ادامه گزارش آمده است: نکته قابل توجه این است که حملات تروریستی پاریس نشان داد، فعالیت‌های گروه تروریستی داعش  کاملاً با مشکلات داخلی سوریه بی ارتباط است. بنابراین در قدرت ماندن یا نماندن "بشار اسد،" رئیس‌جمهور سوریه دیگر پرسشی نیست که در این شرایط مطرح شود.
نگارنده در پایان اینگونه نتیجه می‌گیرد: سران کشورها در سراسر جهان به این نکته پی برده‌اند که حاکمیت نه در مسائلی که مایل به انجام آن هستند، بلکه در مسائلی که علیرغم میل باطنی لزوماً باید آنرا انجام دهند، معنی می‌شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار