مؤسسه مالی بین‌المللی: رشد اقتصادی ايران پس از لغو تحریم‌ها، بهتر از بيشتر کشورهای خاورميانه خواهد بود

"مؤسسه مالی بین‌المللی" اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در سال 2016 میلادی، بهتر از بیشتر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.

مؤسسه مالی بین‌المللی: رشد اقتصادی ايران پس از لغو تحریم‌ها، بهتر از بيشتر کشورهای خاورميانه  خواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد: "مؤسسه مالی بین المللی،" که مقر آن در واشینگتن قرار دارد، روز یکشنبه اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در سال 2016 میلادی، زمانی که تحریم ها کاهش یابد، بهتر از بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.

این مؤسسه همچنین اعلام کرد به علت کاهش بهای نفت، 15 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد 3 درصدی را در سال 2015 میلادی اعلام خواهند کرد که از میانگین 4.5 درصدی از سال 2005 تا سال 2014 میلادی پایین تر خواهد بود.

به گفته دکتر گاربیس ایرادیان، اقتصاددان ارشد بخش خاورمیانه و آفریقا در مؤسسه مالی بین المللی، ایران از قبل از لغو محدود تحریم ها در پی موافقتنامه هسته ای سود برده است.

ایرادیان توضیح داد : «ایران پس از عربستان سعودی و جلوتر از امارات عربی متحده به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه ظاهر شد»، این در حالی است که « ایران متنوع ترین اقتصاد را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، پیش از امارات، دارد ».

دکتر گیاس گوکنت، اقتصاددان ارشد بخش خاورمیانه و آفریقا در موسسه مالی بین المللی، در دبی گفت: بیش از 700 هزار بشکه نفت ایران تا پایان سال 2015 میلادی وارد بازارهای انرژی جهانی خواهد شد. این روی دیگر سکه برای کشورهای عرب تولید کننده نفت خواهد بود.

موسسه مالی بین‌المللی اعلام کرد لغو تحریمهای اقتصادی ایران، به همراه بازگشت تخصص خارجی در بخش انرژی و قطعات یدکی، رونق دوباره ای را در صادرات نفت این کشور به سطوح پیش از تحریم ها طی شش ماه امکان پذیر خواهد ساخت.

بنابراین، بهای  نفت پایین خواهد ماند و احتمالا در سال 2016 میلادی پایین تر خواهد رفت.

قیمت طلای سیاه از بشکه ای 110 دلار در ژوئیه (مرداد) 2014 میلادی به 45 دلار در هر بشکه رسیده است.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار