رحماندوست در صحن علنی:

افزایش تصاعدی مالیات موجب رشد رشوه‌خواری مؤدیان مالیاتی شده است

نماینده تهران گفت: افزایش تصاعدی مالیات رشد فساد اقتصادی و رشوه‌خواری برخی مودیان مالیاتی را به همراه داشته است.

افزایش تصاعدی مالیات موجب رشد رشوه‌خواری مؤدیان مالیاتی شده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی امروز سه‌شنبه 26 آبان ماه برای پاسخ به سوال مجتبی رحماندوست نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در صحن خانه ملت حضور یافت.

نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس خطاب به طیب‌نیا اظهار کرد: ساده‌سازی، عدالت، شفافیت و سهولت از ارکان نظام مالی موجه کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه از پرداخت مالیات و دریافت عادلانه آن دفاع می‌کنیم گفت: بسیاری از مردم به پرداخت مالیات اعتقاد دارند.

وی ادامه داد: می‌گویند مجلس تکلیف کرده که مالیات بیشتر بگیرید تا وابستگی به نفت کمتر شود اما آیا مگر مجلس خواهان ظلم به مردم است؟
رحماندوست تصریح کرد: اجبار مؤدیان مالیاتی به توافق و سپس پایبندی به آن موجب افزایش بی‌اعتمادی مردم شده است.

وی بیان داشت: احکام قطعی و غیرمستند سازمان امور مالیاتی موجب شده تا مردم به فرار مالیاتی متهم شده و با آبروی آنها بازی شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با تأکید بر اینکه افزایش جهشی مالیات موجب دریافت رشوه ازسوی مؤدیان و فساد اقتصادی شده است، گفت: افزایش مالیاتی موجب شده تا مؤدیان مالیاتی برای تخفیف به مالیات دهندگان مبالغی را دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: این امر موجب نارضایتی مردم شده تا جایی که برخی نمایندگان اتحادیه‌های اصناف اعلام کرده‌اند این روزها برخی مؤدیان مالیاتی صراحتا شماره کارت خود را بیان می‌کنند.

رحماندوست تصریح کرد: باید با نیروهای نامحسوس این مؤدیان شناسایی و با آنها برخورد شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه چرا در اخذ مالیات از طریق اتحادیه‌ها و اصناف عمل نمی‌شود اظهار کرد: چرا سازمان امور مالیاتی با همکاری اتاق‌های اتحادیه‌ها و اصناف که شناخت کافی نسبت به حوزه خود دارند مالیات را دریافت نمی‌کنید؟

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تأکید کرد: عدم وجود زیر ساخت برای دریافت ارزش‌های افزوده از مشتری و فشار به تولیدکنندگان و واردکنندگان در پرداخت ارزش افزوده به جای دریافت از مصرف‌ کنندگان موجب شده ارزش افزوده به روش غیرصحیح انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی با تأکید براینکه از مهر سال 1389 قانون اجرای ارزش افزوده تکلیف شد گفت: اما متأسفانه مجری خود معنا و تفسیر این قانون جدید را درج نکرده و علیرغم تعریف ماده 3 قانون با اختیار نابه‌جا و غلط ماده 26 که دستور‌العمل و آیین‌نامه قانونی را واگذار کرده با سوء استفاده از این حق عملا روش اخذ مالیات برفروش را جایگزین مالیات بر ارزش افزوده کرده است.

وی تصریح کرد: در واقع مجریان خود قانون جدیدی را وضع کرده‌اند که این امر موجب نارضایتی اصناف و تعطیلی برخی از آنها شده است. 

رحماندوست ادامه داد: در حالی که همگان انتظار داشتند در شرایط رکود اقتصادی نرخ مالیات بر ارزش افزوده حداقل ثابت بماند متأسفانه این نرخ افزایش یافت و قشر متوسط و ضعیف جامعه بیشترین بار این سختی را تحمل می‌کنند.

نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به اینکه به دلیل تفسیر سازمان امور مالیاتی بعضا به جای 9 درصد تا 27 درصد مالیات برارزش افزوده تفسیر می‌شود گفت: پایین‌ترین سطح کارکنان امور مالیاتی که بیشترین سهم را در تشخیص و وصول مالیات دارند به صورت مستقیم با مؤدیان در ارتباط هستند و باید اطلاعات کامل سازمان را بشناسند.

عضو کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: ممیزهای مالیاتی به اصناف می‌گویند میزان مالیات تو این مقدار است، اگر صرف می‌کند بپرداز اما اگر نمی‌توانید مغازه خود را بفروش و پول آن را در بانک قرار بده تا سودش را دریافت کنید.

وی تأکید کرد: مگر سازمان امور مالیاتی سیاست‌گذار بخش مالیات است؟! 

رحماندوست تصریح کرد: در حال حاضر با مدیریت سازمان امور مالیاتی وضع تولید و بسیاری از اصناف نابه سامان است، تا چه زمان باید شاهد پایین آمدن کرکره‌ها و بسته شدن درهای کارخانه‌ها و مغازه‌ها بود؟

نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: معتقدم رئیس سازمان امور مالیاتی با گذشت 7 سال مدیریت، تمام چشمه‌های فعالیتی خود را نشان داده و متأسفانه در اوج آن شاهد نارضایتی تعداد قابل توجهی از اصناف هستیم. 

عضو کمیسیون اجتماعی خطاب به وزیر اقتصاد و امور دارایی تأکید کرد: لطفا نسبت به ادامه کار رئیس سازمان امور مالیاتی تجدیدنظر کرده تا منجر به تضعیف خودتان نشود.

وی تصریح کرد: افزایش مالیات‌ها اگر ناشی از کشف فرارهای مالیاتی باشد، ایرادی ندارد و ما هم از آن دفاع می‌کنیم اما در صورت ظالمانه بودن برای ما قابل قبول نیست زیرا در بسیاری از پرونده‌های مالیاتی افزایش‌های مالیاتی بدون مستندات انجام شده است.

رحماندوست با بیان اینکه بعد از صحبت با بسیاری از نمایندگان شهرستان‌ها به نارضایتی مردم از سازمان امور مالیاتی در حوزه‌های انتخابیه آنها نیز پی بردیم گفت: براساس الگوهای بین‌المللی نشان می‌دهد در شرایط رکود اقتصادی کشور باید حتی مشوق‌های مالیاتی وضع کنند نه آنکه با افزایش مالیات موجب نارضایتی مردم شوند.

نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر با تأکید بر اینکه اصناف یار و یاور سازمان امور مالیاتی بوده و حتی تخفیف نیز نمی‌خواهند بیان داشت: شفافیت، درک درست اوضاع اقتصادی مالیاتی درخواست جدی اصناف است. 

عضو کمیسیون اجتماعی در ادامه افزود: در برخی موارد مالیات مشاغل بدون مبنا چند برابر می‌شود مردم نیز تحمل بی‌احترامی را نداشته زیرا در بسیاری از موارد مورد تهدید نیز قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: بطور مثال افرادی که حتی مغازه خود را تعطیل کرده‌اند باز هم برای آنها مالیات نوشته می‌شود و تازه باید این افراد کفش آهنی پوشیده تا ثابت کنند مغازه‌شان تعطیل است.

رحماندوست تصریح کرد: در شرایطی که یکسال‌ونیم از سوال من گذشته هیچ اقدام موثری از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی انجام نشده است لذا بهتر است سازمان امورمالیاتی کشور عینک بدبینی را برداشته و حرف مردم را بپذیرد و در صورت اثبات خلاف سخنان آنها با جدیت برخورد کند.

نماینده تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر در انتها خطاب به ریاست مجلس بیان داشت: بنده از پاسخ‌های طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی قانع نشدم و حتی در جلساتی هم که در گذشته با یکدیگر داشتیم نیز از سخنان وی قانع نشده بودم لذا خواهان رأی‌گیری توسط نمایندگان دیگر هستم.

عضو کمیسیون اجتماعی خطاب به نمایندگان حاضر در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرد: بنده از سخنان طیب‌نیا قانع نشدم اما شما برای ادامه کار وزیر اقتصاد و دارایی رأی منفی ندهید.

گفتنی است در پایان نمایندگان مجلس با 108 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 204 رأی به پاسخ‌های طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی رأی مثبت دادند. 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار