داعش چگونه ریشه‌کن می‌شود؟

"نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی عوامل موثر بر نابودی گروه تروریستی داعش را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی چگونگی مقابله با گروه تروریستی داعش پرداخت. در این گزارش آمده است تمام کشورهای جهان بر لزوم از بین رفتن این گروه به توافق رسیده‌اند؛ اما روش مقابله با آن بسیار پیچیده است.

این گروه بی‌رحم بسیار انعطاف‌پذیر است و علیرغم  فشارهای شدید، همچنان نیروهای خود را گسترش می‌دهد. نگارنده یادآور می‌شود که نباید اجداد داعش (گروه تروریستی طالبان) را فراموش کنیم. این گروه سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد. در آن زمان آمریکا با صرف هزینه‌های کلان، از دست دادن نیروهای نظامی خود و تلاش بسیار برای راضی کردن سران قبایل عراق به منظور جنگ با طالبان، توانست این گروه را شکست دهد. اما پس از خروج آمریکا از عراق، اعضای این گروه تروریستی بار دیگر از پناهگاه خود خارج شدند و قدرتمندتر و مصمم‌تر فعالیت‌های خود را آغاز کردند.

در ادامه گزارش آمده است: هم‌اکنون که کشورهای (آمریکا و روسیه، ایران و عربستان سعودی) بر لزوم ریشه‌کن شدن گروه تروریستی داعش به توافق رسیده‌اند، این سوال مطرح می‌شود: چه اقداماتی باید انجام شود که اشتباهات گذشته (ناکامی در شکست طالبان) تکرار نشوند؟

نگارنده گزارش می‌نویسد: بررسی نظرات متخصصان، مقامات و حتی اعضای پیشین گروه تروریستی داعش نشان می‌دهد استفاده از یک استراتژی محدود، برای مقابله با این گروه کافی نیست. این افراد معتقدند، راه حل مقابله با داعش باید چندین مورد را در بر بگیرد:

1. آمریکا باید دشمن خود را انتخاب کند :"بشار اسد" یا "گروه تروریستی داعش" ؟

در این مورد تمرکز بر رویکرد آمریکا در مقابله با این گروه تروریستی است. نگارنده از گفته برخی مقامات اینگونه نتیجه می‌گیرد که آمریکا باید هدف خود را مشخص کند و نمی‌تواند همزمان بر برکناری "بشار اسد" -رئیس‌جمهور- سوریه و جنگ با داعش اصرار کند. برخی بر این باورند که " اسد" یکی از عوامل موثر در شکست داعش است و پذیرش وی در مسند قدرت گزینه‌ی مناسب‌تری برای آمریکا است. اما در مقابل برخی ادعا می‌کنند رئیس‌جمهور سوریه منشأ این هرج و مرج است و با برکناری وی، کشورهای عربی برای ریشه‌کن شدن داعش با آمریکا همکاری خواهند کرد. 

در پایان نگارنده اینگونه نتیجه می‌گیرد: آسان‌ترین راه برای آمریکا متقاعد کردن روسیه و ایران برای برکناری "بشار اسد" و جذب حمایت کشورهای عربی برای مقابله با گروه تروریستی داعش است.

2. عربستان سعودی باید رویکرد خود راتغییر دهد.

نگارنده گزارش به نقل از متخصصان روسی می‌نویسد: عربستان سعودی منشأ افراط گرایی است. رویکردهای افراطی این کشور ستون تشکیل گروه‌های تروریستی مانند داعش است. وی معتقد است حمایت کشورهایی مانند عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی و استفاده از داعش برای به راه انداختن جنگ نیابتی علیه ایران، به وخامت اوضاع سوریه دامن زده است.

3. امنیت جانی شهروندان سوریه و عراق نباید از دغدغه‌های کشورهای در حال جنگ با داعش باشد.

یکی از دغدغه‌های دولت آمریکا از زمان آغاز حملاتش علیه داعش در عراق و سوریه ، کاهش میزان تلفات جانی شهروندان این مناطق بوده است. به عبارت دیگر، آمریکا مواضع مشخص و مطمئنی را بمباران نمی‌کند و فقط به مختصاتی که دولت عراق ارائه می‌دهد بسنده می‌کند. از این رو، به اتهام موثر نبودن استراتژی این کشور در جنگ با داعش مورد انتقاد متخصصان قرار گرفته است.

متخصصان صهیونیست و روس معتقدند یک راه حل نظامی موثر خشونت را با خشونت پاسخ می‌دهد. پس باید انتظار مرگ افراد غیرنظامی را داشته باشیم.

4. دولت‌ها باید امکانات کافی را برای جوانان فراهم کنند. 

یک تحلیلگر "موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک" ادعا کرد داعش در کشورهایی گسترش یافته است که دولت‌هایشان توانایی ایجاد یک فضای امن و امکانات کافی برای شهروندانشان را نداشته‌اند. وی افزود اگر دولت‌ها بتوانند امکانات مناسبی را برای جوانان فراهم کنند، به سمت گروه‌ها و عقاید افراطی گرایش پیدا نمی‌کنند.  

انتهای پیام/ 

 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۴
با این شروط یباره بگو داعش از بین نمیره!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار