اردبیل؛

زمستان در راه است، مراقب قاتل نامرئی باشیم

همه ساله جان تعداد زیادی از مردم استان اردبیل به دست قاتل نامرئی گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ همه ساله با سرد شدن هوا مهم‌ترين عاملی كه موجب نگرانی می‌شود حوادث ناشی از گازگرفتگی در روزهای سرد سال و همچنین انتشار خبرهای ناراحت كننده ای مبنی بر مرگ یک فرد یا اعضای يك خانواده است.

آمار تعداد فوت شدگان براثر گازگرفتگی نشان دهنده ميزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و عدم رعايت نكات ايمنی در فصل سرماست.

مسمومیت با گاز منوکسیدکربن به عنوان قاتل نامرئی،کشنده ترین مسمومیت غیرعمدی درکشور محسوب می‌شود که آمار مرگ خاموش در مناطق سردسیر کشور از جمله استان اردبیل در این فصل بیشتر قابل توجه است.

مديركل پزشكی قانونی استان اردبيل هم افزايش مرگ و مير ناشی از مسموميت با گاز منوكسيدكربن را بيشتر در نيمه دوم سال به دليل استفاده از وسايل گرمايشی دانست و افزود: در شش ماهه نخست سال جاری 5 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند که تمامی این افراد فوت شده مرد بوده و لازم به ذکر است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هیچگونه افزایش و یا کاهشی نداشته است.

بهزاد ولیزاده با اشاره به نزدیک بودن فصل سرما و افزایش میزان استفاده مردم از وسايل گرمايشی، رعايت نكات ايمنی و اطمينان از سلامت اين وسايل را در زمينه كاهش هرچه بيشتر مرگ و مير ناشی از گاز گرفتگی ضروری دانست.

وی با اشاره به آمار کشته شدگان بر اثر گازگرفتگی در سال گذشته در استان، افزود: بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است، به طوری که در سال گذشته از 14 کشته مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در استان تنها 5 نفر در نیمه اول سال جان باخته‌اند و باقی این افراد در شش ماهه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل تصریح کرد: اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل با تإکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز به همشهریان عزیز توصیه می‌کند تا در فصل پاییز و زمستان و با سرد شدن هوا، شهروندان به طور خودسرانه به نصب وسایل گرم کننده در خانه‌های خود و به ویژه در محیط‌های کوچک و بسته اقدام نکنند که این امر می‌تواند زمینه ساز گاز گرفتگی در این استان باشد.

ولیزاده همچنین رعایت اصول ایمنی در خصوص استفاده از وسایل گازسوز در استان را مهم عنوان کرد و افزود: عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌شود که لازم است مردم در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته و ضمن استفاده از وسایل گرمازا، به توصیه‌های ایمنی مهم در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کافی را داشته باشند.

مهندس سهيل احمدزاده كارشناس اجرای استاندارد اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتی استان اردبيل نيز در خصوص پيشگيری از مسموميت با گاز منوكسيدكربن، استفاده از وسايل گازسوز استاندارد را ضروری عنوان کرد و گفت: استفاده نکردن از بخاری های بدون دودكش در فضاهای كوچك و اتاق خوابها، و همچنین اجاق خوراک‌پزی برای گرم كردن محيط اتاق و حمام ، استفاده مجزای دودکش برای هر وسيله گازسوز ، اطمینان از بازبودن كانال دودكش مجهز به كلاهك H و رعایت ارتفاع كلاهك که بايد حداقل 80 سانتيمتر از لوله بالاتر باشد، تجهیز بخاری های دودكش دار به سنسور حساس به كاهش اكسيژن (ODS) و يا سنسور حرارتی ، پرهیز از استفاده از دودكش های آلومينيومی به علت انعطاف پذير و شكستنی بودن آنها ، قرار ندادن دودكش وسايل گازسوز در درون سطل آب از جمله نکات ایمنی در مقابله با پدیده گازگرفتگی هستند که باید مردم استان توجه کامل به موارد مذکور داشته باشند.

توجه به این نکته ضروری است که آموزش صحيح از طريق رسانه‌های ارتباط جمعی مثل رادیو، تلويزيون و روزنامه‌ها، تولید و پخش برنامه‌های تبليغی درخصوص بحث ايمنی و هشدارهای كارشناسان با همکاری اداره کل صدا و سیمای مرکز استان می تواند به آگاهی خانواده ها و پيشگيری از اين گونه حوادث منجر شود.

*نکات مهم در خصوص گازگرفتگی بر اثر گاز مونوکسید کربن

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها است که برای پیشگیری از بروز آن توجه به توصیه های ایمنی و رعایت اصول درست استفاده از لوازم حرارتی نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به این مسمومیت دارد.

معاون امور بهره برداری شركت گاز استان نیز در خصوص مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن می گويد: عمده ترين منبع توليد اين گاز سوختن ناقص نفت و گاز است که در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محيط‌های دربسته و فاقد اكسيژن توليد می‌شود.

علی پناهنده با اشاره به بی رنگ، بی بو و بی مزه بودن منوكسيدكربن می‌افزايد: ميل تركيبی این گاز سمی با هموگلوبين خون انسان 250 برابر بيشتر از ميل تركيبی اكسيژن با خون است.

وی استفاده از آبگرمكن يا بخاری های مستعمل يا دارای نقص فنی و فاقد دودكش و وسايل حرارتی غيراستاندارد در منزل را بيشترين عوامل منجر به مسموميت با گاز منوكسيد كربن می داند.

*چه کنیم تا کمتر در معرض مسمومیت با این گاز قرار بگیریم؟

علایم ناشی از تماس طولانی با گاز منوکسید کربن سردرد، گیجی و خواب آلودگی می باشد که در ادامه تماس و طولانی شدن مدت تماس با این گاز کشنده می تواند فرد مسموم را دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب شدید و در مراحل بعدی می تواند باعث کاهش هوشیاری و حتی در برخی مواقع موجب مرگ فرد نیز شود.

کارشناس استاندارد اداره کل استاندارد استان اردبیل در خصوص رعایت نکات ایمنی از جانب مردم در مواجه با پدیده گاز گرفتگی در استان اینگونه تصریح کرد:

1-در هنگام استفاده از بخاری های گازی و نفتی جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها الزامی است.

2-گاز مونوکسید کربن گازی بی رنگ بی بو و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز و بنزین و گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود پس باید در استفاده از لوازمی که با این گاز کار می کنند دقت و آگاهی کافی را داشت تا کمتر در معرض خطرات این گاز قرار گرفت.

3-تماس بیش از حد با این گاز خطرناک می تواند بر روی کودکان عوارض و علایم جدی تر از قبیل کاهش ضریب هوشی و حافظه و اختلالات رفتاری را موجب شود که باید خانواده ها در این زمینه با هوشیاری و آگاهی لازم از کودکان خود مراقبت لازم را داشته باشند.

4- انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد و دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ منفذ نشتی در سرتاسر آن باشد.

5- اگر فضای خانه یا محیط کار خود را با شوفاژ و سیستم حرارتی مرکزی گرم می کنید درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایشی بلامانع باشد.

6- در صورت استفاده از بخاری ها و لوازم گرمایشی گازسوز به منظور گرم کردن محیط استفاده می کنید حتما از یک تهویه مناسب جهت خرج و ورود هوای ملایم و تهویه هوای داخل محیط از طریق درب و پنجره در فضا ایجاد کنید و از بستن منافذ موجود در محیط جدا خودداری کنید.

7- اگر لوله بخاری شما سرد باشد دلیل خارج آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقصی موجود به طور موقت با باز کردن قسمتی از درب و یا پنجره تهویه مناسب در محیط ایجاد کنیم.

8- باید دقت کافی را داشت که اگر شعله بخاری آبی نباشد( نارنجی رنگ یا هر رنگ دیگری جز آبی) ممکن است که هوای کافی به بخاری نرسیده و وسیله گرمایشی شما گاز مونوکسید کربن تولید می کند.

9- طول شلنگ گاز نیز یکی از مباحث بسیار مهم در استفاده از وسایل گاز سوز در فصل زمستان است که باید طول این شلنگ به طور استاندارد یک و نیم متر باشد.

10- در صورت خارج شدن از خانه یا محیط کار خود به مدت طولانی حتما از بسته بودن شیر اصلی گاز اطمینان کامل حاصل نمایید.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: اردبیل ، قاتل ، نامرئی ، زمستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.