ازدواج سبز طرحی نو در میان ازدواج‌های رنگی

ازدواج‌های رنگی تازه راه یافته در میان خانواده‌های ایرانی تا چه اندازه می‌تواند به استحکام خانواده‌ها کمک کند؟

ازدواج سبز طرحی نو در میان ازدواج‌های رنگیبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌های اخیر، مقوله‌ ازدواج و عدم میل به تشکیل خانواده‌ به نقل محافل خانوادگی و یکی از بحث برانگیزترین موضوع جلسات مسئولان کشوری، تبدیل شده است.

موضوعی که گویا جوانان خیلی میل و رغبتی به انجام آن ندارند یا به نوعی به دلیل نداشتن مسئولیت و شانه خالی کردن از بار مسئولیت یک زندگی مشترک عطای آن را به لقایش می‌بخشند.

**ازدواج سبز و ارتقای کیفیت و محیط  زیست

برخی از جوانان برای فرار از تشکیل زندگی مشترک به ازدواج‌هایی روی می‌آورند که به ازدواج سفید معروف هستند و در واقع به قول خودشان برای نجات از زندگی مشترک، ازدواج سیاه دائمی و فرار از مسئولیت و خوشگذرانی در عنوان جوانی به چنین ازدواج‌هایی تن می‌دهند.

اما موضوع ازدواج‌های رنگی به همین جا ختم نمی‌شود، رنگ جدید سبز به این جعبه‌ هنگفت رنگ ازدواج اضافه شده است، اما در این رنگ ازدواج قرار است چه اتفاقی بیافتد؟

مبتکر این پدیده می‌گوید: در این طرح قصد داریم شاخص‌های محیط زیستی و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعی و محیط زیستی ترکیب کنیم و الگوی جدیدی با عنوان ازدواج سبز را به جوانان ارائه کنیم در این الگو مواردی که می‌تواند کمک کننده محیط زیست باشد به عنوان ملاک و معیار قرار داده‌ایم و در این شاخص‌ها موضوعاتی مانند مصرف آب در عروسی‌ها و سایر مراسم مرتبط با ازدواج مدیریت می‌شوند.

محمد رضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هدف از ازدواج سبز را اصلاح الگو‌های اجتماعی و محیط زیستی می‌داند و می‌گوید: پیشنهاد ازدواج سبز توسط وزارت ورزش و جوانان به مناسبت  هفته ازدواج به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد و ما در این طرح قصد داریم شاخص‌های محیط زیستی و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعی‌ و محیط زیستی ترکیب‌ کنیم و الگوی جدید با عنوان ازدواج سبز را برای جوانان ارائه کنیم، در این الگو مواردی که می‌تواند کمک کننده محیط زیست باشد به عنوان ملاک و معیار قرار دادیم.

وی افزود: در این شاخص‌ها موضوعاتی مانند مصرف آب در عروسی‌ها و سایر مراسم‌های مرتبط با ازدواج مدیریت می‌شوند همچنین مسائلی از جمله استفاده از گل طبیعی و فرهنگ غلطی که به عنوان شادی استفاده می‌شود و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کنند برداشته می‌شوند.

 رستمی ادامه داد: در اجرای این طرح اصلاح برخی الگو‌های غلط و نامناسب مد نظر قرار گرفته شده است همچنین برخی الگوهای اشتباهی‌ که در حال حاضر وجود ندارد ولی می‌تواند در آینده به فرهنگ ازدواج در کشور اضافه شوند را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.

هر چند ارائه این طرح می‌تواند گام مثبتی در جهت حفظ محیط زیست در کشور باشد اما آیا بهتر نیست در کنار ارائه چنین الگوهایی جوانان را به ازدواج‌هایی با تفکر و صحیح و البته پایدار ترغیب کنیم؟

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۴
اینم از مشکل ازدواج که حل شد باز بگین دولت حواسش نیست
جوان در خواب بیند حلقه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
کی گفته جوان ها رقبت به ازدواج ندارند همه ی دوستای من همچنین خودم شدیدا رقبت داریم ولی کو کار کو پول دیگه اون زمون هم گذشت می گفتن فقط جون سالم باشه حالا نمی گن نماز می خونه یا نه می گن ماشین داره یا نه نمی گن معتاد هس یا نه می گن خونه داره یا نه .وام 25 میلیونی رو هم که ماشین می دن .خدایا خودت به داد ما برس
Japan
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
سلام
مشکل ازدواج ما مشکل فرهنگی است.ما حتی فراموش کردیم که ازدواج چی بود و هدف از ازدواج چی بود.
اگر واقعا اینو می دونستیم این نیاز طبیعی بشر رو به عوامل غیر طبیعی ،مثل کار،مسکن یا تحصیل و.. وابسته نمی کردیم.
هر کس هر زمان که به طور طبیعی احساس کنه به ازدواج احتیاج داره باید بتونه ازدواج کنه.
نظر اسلام هم همینه!
اما کجاست مسلمونی که به اسلام اهمیت بده!
خدایا من و رفقای هم نسل منو از دست مسلمونات نجات بده!
الهی امین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
بنده خدا راست میگه خیلی کار پیدا کردن سخت شده. من خودم کشیدم دو سال از بهترین سالهای عمرم رو دنبال کار این اداره و اون اداره دویدم . خواهش میکنم به حرمت این ماه و به حق صاحب این ماه پیگیر 1200 نفر استخدامی سازمان ثبت باشید که بعد از مصاحبه و گزینش حالا که نوبت دادن کد استخدامییه میگن بودجه نداریم.هر کدوم از این جوونای بدبخت رو به یه بهانه ای از سر شون باز میکنند. حتی مدارکمون رو نمی دن بریم دیوان عدالت شکایت کنیم. حتی اگر شکایت هم کنیم ضمانت اجرایی نداره راه به جایی نمی بره.تو را به خدا رسانه ای کنید. حق جوونای بدبخت رو معونت توسعه ریاست جمهوری به عنوان وام میده ایران خودرو و سایپا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
ازدواج نمیشه کرد که حالا سبز باشه یا سیاه .حالا میگیم ازدواجمونم سبز بود بعدش چکار کنیم با این گرونی چجوری زندگی کنیم دردمون اینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
دیروز تولد کسی بود که چهار سال جون کندم تا رو پای خودم بایستم تا بتونم باهاش ازدواج کنم ولی با وجود مدرک فوق لیسانسم نتونستم ...خدا در دل شکسته هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
بی مزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
رنگها در ازدواج درست جوانان نقشی ندارند اما تورم و نداشتن خانه و کار و درآمدلازم و کافی موانع اصلی آنها میباشد؛اگر هنر دارند برای رفع این مشکلات کاری بکنند؛ خود جوانان بلدند به زندگیشون رنگ بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
این طرح یعنی مسخره کردن جوانها و نمک پاشیدن روی زخم آنهاست....
آخرین اخبار