گزارش لوبلاگ: ایران کلید ثبات در منطقه است

پایگاه اینترنتی لوبلاگ در گزارشی به نقش اساسی ایران برای حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ لوبلاگ در گزارشی به قلم "توماس دبلیو لیپمن" نوشت: نشست‌ها و جلسات متعددی در ماه جاری میلادی در واشینگتن برگزار شد. موضوع اغلب این جلسات درمورد خاورمیانه و چالش‌های این منطقه بود و شرکت‌کنندگان تلاش می‌کردند چگونگی برطرف کردن مشکلات بوجود آمده را تا پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی آمریکا را مورد ارزیابی قرار دهند.

فهرست چالش‌های منطقه خاورمیانه برای شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها تکراری بود. سوریه، یمن، عراق و لیبی مثل همیشه در صدر فهرست چالش‌های منطقه خاورمیانه قرار داشتند. عده‌ای از حاضران، آمریکا را موظ به دخالت مستقیم در این چالش‌ها می‌دانستند و عده‌ای دیگر بر همکاری نزدیک آمریکا با ایران برای برطرف کردن این چالش‌ها تاکید داشتند.

درخواست تعامل آمریکا با ایران هرگز بصورت یک بیانیه رسمی مطرح نشد. به نظر می‌رسد ایران آماده برقراری چنین ارتباطی نیست. کمپین‌های انتخاباتی آمریکا هم آمادگی صحبت آزاد در این باره را ندارند و هنوز کسی به درستی نمی‌داند روابط ایران و آمریکا پس از امضای توافق هسته‌ای به چه شکل خواهد بود.

اما اغلب دیپلمات‌‎های آمریکایی می‌دانند حفظ ثبات و امنیت خاورمیانه بدون مشارکت ایران تقریبا غیرممکن است. البته برای این منظور ابتدا باید مذاکرات مستقیمی میان تهران و واشینگتن صورت بگیرد، هر دو طرف درباره مواضع خود صحبت کنند و اهداف خود از دخالت در امور منطقه را به روشنی شرح دهند.

نظرات درمورد تعامل ایران و آمریکا برای حل چالش‌های منطقه‌ای بسیار متفاوت است. کارشناسان عرب مدعی هستند ایران فاقد انعطاف‌‌پذیری لازم برای پیگیری مذاکرات با آمریکا است. برخی دیگر از کارشناسان دیدگاهی متفاوت دارند و معتقدند امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای غربی نشان داد، الگوی جدیدی از روابط دیپلماتیک میان تهران و جهان غرب ترسیم شده است و توافق هسته‌ای آغازکننده یک دوره جدید از روابط میان دو طرف است.

هیچ آینده روشنی درباره بهبود روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا وجود ندارد و ومقامات واشینگتن نیز قصد ندارند به بهای بروز اختلال در روابط با دیگر متحدان، به دوستی با ایران بپردازند؛ اما حل چالش‌های منطقه‌ای موضوعی نیست که به دوستی ایران و آمریکا نیاز داشته باشد. هر دو کشور به دنبال حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه هستند و فقط در اجرای این هدف متفاوت از دیگری عمل می‌کنند. 

لوبلاگ در پایان نوشت: باتوجه به اینکه ایران کلید اصلی ثبات و امنیت در خاورمیانه است، انتظار می‌رود آمریکا در برنامه‌های آتی خود از مشارکت و حمایت بیشتر ایران بهره ببرد.

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار