در همایش هفتادمین سالگرد تاسیس ملل متحد؛

ظریف: قطعنامه‌های صادر شده سازمان ملل علیه ایران یکی از طنزهای تلخ روزگار است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قطعنامه‌های صادر شده سازمان ملل علیه ایران یکی از طنزهای تلخ روزگار است.

قطعنامه‌های صادر شده سازمان ملل علیه ایران یکی از طنزهای تلخ روزگار استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش بین‌المللی هفتادمین سالگرد تاسیس ملل متحد که در امروز شنبه (30 آبان ماه) که در محل مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به ماهیت این سازمان اظهار داشت: هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان فرصتی را فراهم می کند تا تلاش این نهاد را در محیط‌هایی که دیدگاه سیاسی و امنیتی‌اش بر سایر اقداماتش قالب می‌شود مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بسیار خوب است که در بررسی تلاش های این سازمان همه اقدامات آن را همزمان بررسی کنیم و در این فرصت می توانیم به موفقیت‌ها و ناکامی‌های آن در تمام حوزه‌های همکاری بین‌المللی برای پیشبرد توسعه و ارتقای حقوق بشر تا جلوگیری از جنگ که هدف اصلی آن در مقدمه منشور آمده نگاهی بیاندازیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه پایه گذاری سازمان ملل متحد برای جلوگیری از بوجود آمدن خطر جنگ برای نسل‌های آینده است، تصریح کرد: باید در بررسی هفتاد سال گذشته همه اقدامات ملی و بین‌المللی این سازمان در حوزه جلوگیری از جنگ و کمک به توسعه پایدار توجه شود و بر آن تحلیل جدی ارائه گردد اگر در قالب آرمان‌گرایانه و واقع بینانه این سازمان را مورد مطالعه قرار دهیم باید ببینیم که اگر این نهاد نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

وی افزود: اگر این سازمان در قالب منشور توانایی نداشته باشد که معضلات موجود را از طریق گفتگو و تشریک مساعی حل کند باید به این امر توجه کرد که در این صورت با چه مسائلی در آینده روبرو خواهد شد. در این راستا نمی توان کاستی ها را مورد توجه قرار نداد؛ از سیاسی شدن برخوردهای ملی گرفته تا حاکم شدن دو قطعنامه روز گذشته کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که می توان آن را یکی از طنز تاریخ روزگار دانست.

ظریف افزود: کشوری که نمی داند انتخابات آزاد یعنی چه، دم از انتخابات آزاد در سوریه می زند، متاسفانه برخی از آنها به دلیل بعضی  ملاحظات رای می‌آورند و نگرانی عمده در این راستا مربوط به رسیدگی ساز و کار سازمان ملل در این راستا است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این سوال که بعد از 70 سال چه انتظاری باید از سازمان ملل متحد داشت، افزود: مباحث مربوط به این سازمان درباره تحولات منطقه چگونه قابل جمع است، بنده در سال 87 در خدمت انجمن مطالعات سازمان ملل بودم و در این انجمن بحث تحول و حاکمیت در سازمان ملل با اهداف مشخص و همچنین مدیریت تحول مطرح بود.

وی اضافه کرد: ما امروز در دوران گذار به سر می‌بریم، اصول ماده 2 منشور سازمان ملل آیا به فراموشی می رود و استفاده از زور و مداخله در امور داخلی کشورها آیا از سوی این کشورها پذیرفتنی است؟ آیا اینده این سازمان با ابزار و مدیریتی که دارد به نتایج مورد نظرخواهد رسید؟ و ایا امکان دارد امروز در شرایط بین‌المللی از وضعیتی صحبت کنیم که این سازمان بتواند نقش مثبتی را در پیگیری اهداف داشته باشد و برای رسیدن به جهان پایدار و تشریک مساعی ایفای نقش کند؟ تصوری که منشور ملل برآن اساس پایه‌گذاری شده ، عدم مداخله، عدم توسل به زور است که باید مورد توجه این سازمان قرار گیرد.

وی افزود: امروز دوران سیال را بسیار واضح می بینیم. یک سازمان تروریستی به راحتی می تواند در منطقه امنیت زدایی کند به گونه‌ای که امروز تروریست‌ها برای قدرت های جهانی نگرانی های امنیتی را ایجاد کرده‌اند این شرایط ویژه است و باید این شرایط را به خوبی درک کرد.

ظریف با بیان اینکه در این دوران بزرگ بازیگران بین‌المللی افزایش پیدا کرده‌اند تصریح کرد: سازمان ملل باید بدون توجه به کنشگرهای جدید در جامعه بین‌المللی و با حفظ چارچوب خود باید در حوزه روابط بین‌الملل تمام اتفاقات را به خوبی مدیریت کند. تنها راه موفقیت در این عرصه تغییر دادن اصول نیست بلکه تغییر نگرش است چرا که اصول سازمان  ملل مورد توافق کشورهاست و هیچ جایگزینی برای اصولش امکان پذیر نیست.سالها در طول مذاکرات بند 4 ماده 2 منشور این سازمان یا ماده 51 آن ‌می توانست اجماع مبانی را برای برخورد با معضلات در بر داشته باشد اما تغییر در نگرش جامعه جهانی مهم است.

وی افزود: رهبر کشور عضو سازمان ملل، مبارزه با تروریسم را مسئول تحقق اهدافش در این سازمان می‌داند و این نشان از ماندن در تفکر قدیمی زنگ زده جنگ سردی است که امروز کارآمد نیست. همانگونه که تغییرات آب و هوایی مرز نمی شناسند تغییرات در این سازمان نیز منحصر به مرز برخی کشورها نیست و نمی توان شورای امنیت را به قیمت ناامنی دیگران خرید و همانگونه نمی توان مبارزه با داعش مشروط به شرایطی باشد که کشوری در امنیت کامل و کشوری دیگر درگیر باشد. امروز مردم فرانسه دریافتند مبارزه با گروه تروریستی داعش یک اولویت اساسی است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: خطر تفکر تکفیری محدود به یک منطقه یا کشور نیست، خطر خشونت یا افراطی‌گری همه دنیا را تهدید می کند و نمی‌توان با این خطر براساس انگاره‌های دشمن قدیم مقابله کرد. ما امروز در دوران انتقال و گذار هستیم و با توجه به تعدد کنش‌گران اشتباه در محاسبات وجود دارد که باید این امر جدی گرفته شود چرا که این اشتباه باعث نابودی ملت یا ملت‌هایی می شود که امروز گرفتار تروریست هستند.

وی با بیان اینکه باید از یک دشمن واقعی یک ابزار واقعی ساخت، تصریح کرد: آنچه که امروز به آن نیاز داریم تغییر نگرش است که باید آن را نسبت به مشکلات موجود تغییر دهیم و بپذیریم که امروز امنیت در کنار ناامنی، فقر در کنار رفاه و محیط زیست سالم در کنار محیط ناسالم است.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: یک بار و برای همیشه باید از همه شعارها فرار کرد، دنیای ما دنیای به هم پیوسته است که در آن یا همه امنیت دارند یا هیچ کس امنیت ندارد ، یا همه در رفاه‌اند و یا هیچ کس نمی تواند مفهوم رفاه کامل را درک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار