بخش خصوص در صنعت نفت مورد بی‌مهری قرار گرفته/ سیاست‌های حمایتی تقویت شود

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: با وجود همه توانمندی‌هایی که بخش خصوصی نفت دارد اما مشکل اینجاست که در ده سال گذشته، بخش خصوصی مورد بی توجهی قرار گرفته، باید سیاست‌های حمایتی تقویت شود.

 آرش نجفی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اهداف تدوین قراردادهای جدید نفتی Ipc و نقاط قوت آن گفت: اهداف قرارداهای جدید نفتی ایران به طور مشخص تامین منابع مالی برای پروژه های نفت و گاز، تامین تکنولوژی، تامین مدیریت و انتقال تجارب جهانی، تامین نفت بازارهای آتی و تامین استمرار امنیت کار هست. این اهداف نقاط قوت این قرارداد ها هم هست و بخش خصوصی باید به این اهداف توجه کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اظهار داشت: قراردادهای جدید نفتی این نقاط قوت را دیده گرچه بحث پیمانکاری و ساخت به عنوان موضوع اصلی در آن مطرح نیست. ما به عنوان بخش خصوصی باید این مسئله را درک کنیم که رویکرد اصلی قراردادهای جدید نفتی در موارد فوق خلاصه شده است. اما تا جایی که من دیده ام گرو ه هایی از بخش خصوصی ذهنیت دیگری از اهداف این قراردادها دارند.

این فعال بخش خصوصی در مورد شرایط فعلی بخش خصوصی کشور خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ما یک مجموعه از هم گسیخته است. تیم هایی داریم که فقط پیمانکار هستند؛ یک عده فقط مشاور هستند. یک عده خدمات نفتی انجام می دهند. مجموعه ای که همه کارها را انجام دهد تقریبا نداریم.

نجفی در ادامه تاکید کرد: البته شرکت های نفتی ما به واسطه تجاربشان و به واسطه فضای رشد ی که داشتند، این قابلیت را پیدا کرده اند که در زمینه پیشبرد تمام اهداف قرادادهای جدید نفتی ایران فعالیت کنند. در آن واحد هم بهره بردار هستند و هم اکتشاف کننده. هم ریسک را می فهمند و هم با ریسک کار می کنند و قایلبت ریسک پذیری دارند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، با وجود همه توانمندی هایی که بخش خصوصی نفت دارد اما مشکل اینجاست که در ده سال گذشته، بخش خصوصی مورد بی توجهی قرار گرفته، ضعیف شده و قدرت ریسک پذیری آن کاهش پیدا کرده است. البته در قرارداهای جدید طرف خارجی مکلف به شراکت با شرکت های داخلی شده و این خوب است؛ اما در ایران، شرایط شرکت های بخش خصوصی طوری است که به حمایت دولت نیاز دارند.

نجفی اظهار داشت: در این قراردادهای جدید، شرکت های داخلی نسبت به شرکت های خارجی شرایطی خاصی دارند. شرکت های مشهور بین المللی با توانایی بالای تکنولوژی، علم، تجارب، قدرت بالای ورود و دست اندازی به بازارهای جهانی، آنقدر قوی هستند که مجموعه های ما در برابر آنها نیاز به حمایت دارد. 

وی تاکید کرد در این شرایط باید چهارچوب قراردادهای نفتی طوری مدیریت شود که تشکل ها و مجموعه های درون کشور حمایت شوند.

وی در مورد نحوه حمایت از بخش خصوصی در این قراردادها گفت: به طور مشخص پیشنهاد ما به عنوان اتاق بازرگانی این است. این حمایت باید طوری باشد که سه الی چهار شرکت قوی به عنوان هد درست کنیم تا اینها بتوانند با شرکت های خارجی وارد یک معادله متوازن اقتصادی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی شوند. نجفی افزود: هرچقدر شرکت های داخلی طرف قرارداد با خارجی ها قدرتمندتر باشند، ایران می تواند در قراردادها برای خارجی ها شرط های بیشتری بگذارد و آنها به انتقال تکنولوژی متعهدتر می شوند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی چند پیشنهاد مشخص برای دولت داریم. باید تعدادی از شرکت های داخلی از طریق اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی انتخاب شوند و انگیزه های کافی به آنها داده شود. دولت هم باید با سیاست های حمایتی آنها را تقویت کند تا بالاخره یک شرکت بزرگ نفتی مثل شل و توتال در ایران هم ایجاد شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار