بابک زنجانی دوم کشف شد/خاوری را به کشور باز می‌گردانیم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پرونده‌های اخیر پرونده‌ای مانند بابک زنجانی کشف شده است که در آن صد میلیارد اختلاس شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه نشست مشترک با مقامات جمهوری خلق چین از کشف پرونده‌ای مشابه با  پرونده‌ی بابک زنجانی خبر داد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بررسی‌های اخیر پرونده‌ای کشف شد که در آن شخصی مبلغ 100 میلیارد تومان را در رابطه با  خرید و فروش محموله‌های نفتی با وزارت نفت اختلاس کرده و این شخص به کانادا متوالی شده است.

وی افزود: در رابطه با این پرونده به موفقیت‌های زیادی رسیده‌ایم و با این شخص تماس تلفنی داریم و توانسته ایم 60 میلیارد تومان از پول‌های اختلاس شده را باز گردانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با پرونده‌ی دکل نفتی بیان کرد: قسمت اول این پرونده تکمیل و کیفر خواست آن به دادگاه ارسال شده و در قسمت دوم پرونده در حال تهیه گزارش هستیم.

قاضی سراج همچنین در رابطه با پرونده آنتونف گفت: این پرونده نیز تکمیل و در مجتمع جنایی در حال بررسی است. 

وی در خصوص باز گردانی خاوری رئیس سابق بانک ملی اظهار داشت: دولت جدید کانادا نسبت به دولت گذشته موضع‌اش تغییر کرده است و قول می‌دهم در آینده‌ای نزدیک خاوری را به کشور باز گردانیم.

ناصر سراج همچنين در جريان نشست خبری مشترک با قائم مقام وزیر نظارت خلق چین و معاون سازمان ملی پیشگیری از فساد درخصوص سفر به پاکستان و شرکت در اجلاس آمبودزمان آسیایی گفت: اجلاس آمبودزمان آسیایی امسال در پاکستان برگزار می‌شود البته مدتی است که هیئت مدیره منقضی شده و اولین دستور این است که هیئت مدیره جدید منصوب شود.

وی افزود: ایران و چین کاندیدای هیئت مدیره آمبودزمان آسیایی هستند و قطعاً در جلساتی که در این اجلاس شرکت می‌کنیم در خصوص مباحث مربوط به پیشگیری از فساد راهکارهای خود را ارائه می‌دهیم.

سراج با بیان اینکه ما به مسائل بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم، گفت: در کشور ما تعداد زیادی افرادی بودند که پول‌شویی کرده و از کشور متواری شدند و دستگاه قضایی ایران هم هر اقدامی که انجام دهد مربوط به داخل کشور است و در رابطه با اموال نامشروع و به سرقت رفته نتیجه‌ای برای کشور ندارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ما از طریق AOA و IOI و کشورهای دیگر ارتباط داریم ،بیان کرد: تلاش ما این است تا با جرائم سازمان یافته مقابله کرده و افرادی که متواری شده‌اند را بازگردانیم.

سراج با تاکید بر اینکه 50 درصد پولشویی‌ها مربوط به کشور مبدا و 50 درصد مربوط به کشور مقصد است، گفت: برای مثال خاوری پول‌ها را از کشور ایران به کشور کانادا برد و در بانک‌های آنجا نگهداری کرد و بانک‌های کانادا حاضر نیستند پاسخ دهند که چه مقدار پول از سوی خاوری در بانک‌هایشان نگهداری می‌شود، آن‌ها علت این کار را رازداری شهروندان خود عنوان می‌کنند.

وی ادامه داد: با پیشنهاد کشور کانادا جمهوری اسلامی ایران را در خصوص حقوق بشر محکوم کردند، سوال من این است که آیا مردمی که پولشان به یغما رفته بشر نیستند، آیا فقط حقوق بشر باید در مورد غربی‌ها اجرا شود؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با بیان اینکه همتای چینی ما با ما هماهنگ و پشتیبان ما است، افزود: دولت‌مردان لخت یعنی کسانی که تابعیت مضاعف دارند و خودشان در یک کشوری هستند و خانواده خود را به کشور دیگر می‌برند و به راحتی می‌توانند اقدام به فساد کنند چرا که یک مامن و پناهگاه امن دارند.

وی ادامه داد: در این رابطه با کشورهای آسیایی و حتی برخی کشورهای غربی تفاهم نامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا بتوانیم پول‌هایی را که از جمهوری اسلامی ایران بخصوص در اوایل انقلاب که بیش از تریلیون تومان بوده به کشور بازگردانیم.

سراج با بیان اینکه با ترکیه، دانمارک و پاکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم، گفت: تفاهم همکاری ما با کشورهای مالزی، روسیه، عراق و کره در حال انعقاد است ضمن اینکه تفاهم نامه خود با کشور چین را پس از سفر رئیس جمهور چین به ایران به امضا می‌رسانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: غربی‌ها خیلی دم از مبارزه با پولشویی می‌زنند، اگر راست می‌گویند سازمان‌هایی را که در جهان سوم شرکت دارند بررسی کرده و استعلام کنند که آیا پولشویی داشته‌اند و اختلاس کرده‌اند یا نه و سپس به آن‌ها پناهندگی دهند.

 سراج در خصوص ورود اجناس تقلبی و قاچاق از کشور چین به ایران گفت: در این مورد دولت و اتاق بازرگانی اقداماتی را انجام داده تا از این اتفاق جلوگیری شود. دولت چین هم استقبال کرده که کالاهای با کیفیت خود را وارد ایران کند.

وی افزود: کالاهایی که طی یکسال اخیر از کشور چین به ایران وارد شده بسیار مرغوب‌تر از گذشته است.

*فساد مهم ترين عامل تزلزل کشورها

قائم مقام وزیر نظارت خلق چین و معاون سازمان ملی پیشگیری از فساد در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه چندی پیش رسانه‌های چین از کشف 7 کامیون اسکناس از منزل یک ژنرال خبر دادند، سرنوشت این ژنرال چه شد؟ گفت: ایشان از لحاظ قانون اصلی حزب مرتکب فساد شده بود اما در مورد تعداد کامیون‌های اسکناس به نظرم اجحاف شده است.

وی افزود : کشور ما در راه مبارزه با فساد از قانون جامعی برخوردار است و در مقابله با موارد این چنینی پاسخ درستی می‌دهد البته در مورد این فرد باید بگویم که در زمان تحقیقات مطلع شدیم سرطان دارد که در حین بازرسی‌ها فوت کرد.

قائم مقام وزیر نظارت خلق چین درخصوص کاهش فساد در کشور خود گفت: دولت و حزب حاکم در چین مبارزه با فساد را یکی از اهداف خود قرار داده‌اند چرا که مبارزه با فساد یکی از از راه‌های پیشرفت جامعه است.

وی افزود: همانطور که گفتم، فساد مهم‌ترین عامل تزلزل جامعه است و اگر کسی اختلاسی انجام دهد با جواب کوبنده از سوی دولت چین مواجه خواهد شد.

قائم مقام وزیر نظارت خلق چین در پاسخ به این سوال که دولتمردان لخت در دولت چین چه تعداد هستند و چه اقداماتی در مورد آن‌ها انجام داده‌اید، گفت: ما معمولاً از کسانی که خانواده خود را به کشور دیگری فرستاده‌اند می‌خواهیم آن‌ها را باز گردانند و یا اگر مستعمره هستند از پست خود استعفا دهند اما در صورتی که فساد انجام و فرد به کشور دیگر متواری شود پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار می‌دهیم و حداکثر تلاش لازم برای بازگرداندن فرد مجرم به کشور را انجام می‌دهیم.
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار