افزایش سرسام آور مصرف آنتی بیوتیک در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش سرسام آور مصرف آنتی بیوتیک در کشور خبر داد .

دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک و دارو در کشور گفت: در زمینه مصرف دارو در کشور مطالعاتی را داشتیم که نشان می‌دهد مصرف دارو در ایران از نظر کمی در 10 گروه درمانی از میانگین مصرف دارو در کشورهای غربی کمتر بوده است اما در مصرف آنتی بیوتیک از میانگین مصرف جهانی خیلی فاصله داریم که علت آن وجود بیماری‌های عفونی بسیار در کشور و نکاتی که باید جهت پیشگیری مد نظر باشد است.
 
وی افزود: وضعیت بیماری‌های عفونی در کشور ما مثل کشورهای جهان سومی است، مصرف آنتی بیوتیک در کشور غیر منطقی است که این فقط به مصرف مردم مربوط نمی‌شود بلکه به تجویز پزشکان نیز بر می‌گردد.
 
وی در خصوص مصرف آنتی بیوتیک در دامداری‌ها عنوان کرد: استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک در دامداری‌ها برای دام و طیور موجب افزایش مقاومت میکروبی برای افراد می‌گردد. مثال مشابه آن که اخیرا با آن روبرو بوده‌ایم میکروبی است که هیچ آنتی بیوتیکی توان مقابله با آن را ندارد که این یک خطر برای دنیا محسوب می‌شود. 

وی در ادامه گفت: فرآیند مصرف بی رویه آنتی بیوتیک یک فرآیند جهانی است که در نتیجه آن باکتری هایی ظهور خواهند کرد که هیچ آنتی بیوتیکی به آن کارگر نخواهد بود. در نتیجه اقداماتی برای کنترل مصرف دارو به ویژه آنتی بیوتیک در کشور را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص برخورد با پزشکانی که بی‌رویه آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند گفت: برخورد ما با پزشکانی که بی‌رویه آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند به عنوان یک مجرم نخواهد بود بلکه موضوع بیشتر جنبه آموزشی دارد که در برخی استانها در حال انجام است . 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار