مشهد؛

توافق جامعة‌المصطفی و میراث فرهنگی برای احیای مهدیه مرحوم عابدزاده

پیگیری مسئولان میراث فرهنگی خراسان رضوی، سرانجام به توافق با جامعه المصطفی العالمیه برای احیا و بازسازی مهدیه مرحوم عابدزاده انجامید.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی از توافق با جامعه المصطفی برای احیای مهدیه مرحوم عابد زاده خبر داد و گفت: خوشبختانه مسئولان جامعة المصطفی العالمیه مشهد از ابتدای مطرح شدن موضوع ثبت مهدیه، همراهی و تعامل بسیار خوبی با میراث فرهنگی داشته اند و هم اکنون نیز اعلام آمادگی کرده اند که طبق ضوابط و معیارهای قانونی میراث فرهنگی، احیا و بازسازی این بنای هویتی مشهد را عهده دار شوند.

محمد رکنی افزود: با ثبت ملی مهدیه مرحوم عابدزاده بعنوان نماد هویتی شهر، بازسازی و احیای این مکان توسط متولی و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از نظر میراث فرهنگی بخشی از بنای قرار گرفته در پشت مهدیه قدیمی مشهد، مشکلی برای ساخت و ساز ندارد، تاکید کرد: هر گونه طرحی که برای اجرا در نظر گرفته شود باید ضوابط و معیارهای سازمان میراث فرهنگی در آن رعایت شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تاکید کرد: مهدیه به دلیل قرار داشتن در حریم درجه 2 اثر ثبت ملی باغ نادری، رعایت ضوابط این حوزه نیز در احداث بنا الزامی است.

رکنی با تاکید بر این که در فضای مربوط به مهدیه قدیمی مشهد، به جز احیا و بازسازی خود بنای فعلی، ساخت و ساز دیگری انجام نخواهد شد، گفت: در این بنا فضاهایی برای معرفی مهدیه و مرحوم عابدزاده و همچنین معرفی شخصیت های شناخته شدهای که در این محل حضور داشته اند اختصاص خواهد یافت که همه این فضاها بر اساس ضوابط و معیارهای مد نظر میراث فرهنگی ساخته خواهد شد.

وی افزود: مهدیه مشهد دارای ویژگی های مذهبی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی است که از نظر میراث فرهنگی قابل توجه است و بر همین اساس این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. نام چهره ها و شخصیت های نامداری همچون مرحوم علی اصغر عابدزاده، نواب صفوی، دکتر شریعتی، مرحوم کافی و دیگر نام های سرشناس با نام مهدیه مشهد عجین شده است و به همین دلیل احیا و بازسازی آن مورد توجه قرار دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به این که توافق کردیم تمامی نقشه ها و طرح های مد نظر جامعة المصطفی به تایید هیئت کارشناسی میراث فرهنگی برسد، گفت: جامعة المصطفی العالمیه اعلام آمادگی کرده است که برای احیای سایر بناهای احداث شده توسط مرحوم عابدزاده در مشهد نیز همراه میراث فرهنگی باشد تا بتوانیم این بناها را به عنوان آثار هویتی شهر مشهد احیا و نگهداری کنیم.

انتهای پیام//ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.