نفتی‌ها در حسرت افتخار

چهار قهرمان و یک جام

از بین پنج تیم باقی مانده در جام حذفی باشگاه‌های کشور، چهار تیم سابقه قهرمانی در این رقابت ها را دارند و تنها نفت تهران در فتح کاپ این مسابقات ناکام مانده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی و نیمه‌های فصل 95-1394 باشگاه های ایران در شرایطی روز چهارشنبه پیگیری می شود که از پنج تیم باقی مانده در این رقابت ها چهار تیم سابقه قهرمانی در جام حذفی را در کارنامه دارند.

استقلال تهران با 6 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران لقب گرفته است، پس از آبی پوشان پایتخت، سپاهان با چهار قهرمانی قرار دارد.

ذوب آهن اصفهان سه قهرمانی جام حذفی را در ویترین افتخارات خود دارد.

سفید و سبزپوشان دیدار نصف جهان یک بار نیز نایب قهرمانی جام حذفی شده‌اند.

تراکتورسازی نیز با کسب یک قهرمانی و 2 نایب قهرمانی از عنوان داران جام حذفی است.

نفت تهران در بین پنج تیم باقی مانده تنها تیمی است که قهرمانی جام حذفی را به دست نیاورده و تنها نایب قهرمانی جام حذفی فصل قبل به عنوان تنها افتخار قابل ذکر در کارنامه زردپوشان پایتخت دیده می شود.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به فینال‌های جام حذفی که پنج تیم حاضر در مراحل پایانی جام حذفی در آن به میدان رفته‌اند.

استقلال تهران:

نفتی‌ها در حسرت افتخار چهار قهرمان و یک جام

استقلال در فینال جام حذفی سال 57-56 با نتیجه 0-2 از سد همای تهران گذشت و نخستین قهرمانی خود را در تاریخ جام حذفی به دست آورد، در فینال جام حذفی سال 69-67 استقلال در ضربات پنالتی 5-6 از ملوان شکست خوردند.

دومین قهرمانی آبی پوشان پایتخت به سال 75-74 برمی گردد که آنها با پیروزی 0-2 در دیدار رفت و 1-3 در دیدار برگشت برق شیراز را شکست دادند.

در فینال جام حذفی 79-78 که برای نخستین بار بین سرخابی‌های پایتخت برگزار شد، استقلال با تک گل سهراب بختیاری زاده در مقابل گل‌های افشین پیروانی و مهدی هاشمی نسب از پرسپولیس شکست خورد.

دیدار نهایی جام حذفی 79-78 با برتری 1-3 شاگردان منصور پورحیدری برابر بهمن کرج به پایان رسید.

استقلال در 2 دیدار رفت و برگشت سال 81-80 در مجموع با حساب 3-4 از سد فجر سپاسی شیراز گذشت و به چهارمین قهرمانی خود در جام حذفی دست یافت.

آبی پوشان پایتخت در دیدار رفت فینال جام حذفی سال 83-82 با نتیجه نزدیک 2-3 به سپاهان میزبان باختند و در حالی که امید زیادی به فتح جام داشتند 2 گل مهدی سید صالحی و اصغر طالب نسب در حضور نزدیک به 90 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی  آنها را از رسیدن به قهرمانی دور کرد.

 شاگردان امیر قلعه نویی در دور رفت فینال جام حذفی 86-87 با تک گل آگوستین گیلائوری به پگاه گیلان باختند، اما در دیدار برگشت آن رقابت ها که با خداحافظی علیرضا منصوریان از فوتبال همراه بود، به سه گل مهدی امیرآبادی، مجتبی جباری و آرش برهانی تیم محبوب دیار رشت را شکست داده و به پنجمین جام حذفی دست یافتند.

آخرین قهرمانی آبی پوشان پایتخت به سال 91-90 برمی گردد که در ورزشگاه حافظیه شیراز و با درخشش مهدی رحمتی در ضربات پنالتی 1-4 شاهین بوشهر را شکست داده و به ششمین و آخرین قهرمانی خود در جام حذفی دست یافتند.

سپاهان اصفهان:

نفتی‌ها در حسرت افتخار چهار قهرمان و یک جام

نخستین قهرمانی زردهای اصفهان به همان سال 83-82 بر می گردد که در بالا به آن اشاره شده آنها در فینال جام حذفی 84-85 در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت به تساوی 2-2 مقابل پرسپولیس قناعت کردند اما در ضربات پنالتی با نتیجه 2-4 سرخ پوشان تهران را شکست دادند و دومین قهرمانی خود در جام حذفی را کسب کردند.

صبا باتری تهران سومین قربانی سپاهانی‌ها در فینال جام حذفی بود که در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت با نتیجه 0-4 در سال 85-86 مغلوب شاگردان کوبا بوناچیچ شد.

چهارمین و‌ آخرین قهرمانی سپاهان در جام حذفی به فصل 92-91 برمی گردد که در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی، آنها با نتیجه 2-2 و با گل های محمد غلامی و جواهیر سوکای در برابر گل های کریم انصاری فرد و محمد نوری پرسپولیس را متوقف کردند اما در ضربات پنالتی آن مسابقه خراب کردن پنالتی از سوی رضا حقیقی و هادی نوروزی منجر به قهرمانی سپاهان شد، نکته جالب آن دیدار خداحافظی اشک بار مهدی مهدوی کیا از میادین فوتبال بود.

 نکته عجیب در مورد زردپوشان دیار نصف جهان این است که سپاهان در هر بار راهیابی به فینال جام حذفی به قهرمانی دست پیدا کرده است.

ذوب آهن اصفهان:

نفتی‌ها در حسرت افتخار چهار قهرمان و یک جام

ذوب آهن نخستین بار در فصل 80-79 به فینال جام حذفی ایران راه یافت اما در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت با نتیجه 1-3 مغلوب فجر سپاسی شیراز شد و از رسیدن به قهرمانی باز ماند.

البته 2 سال بعد ذوب آهن با تساوی 4-4در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت و پیروزی در ضربات پنالتی انتقام خود را از شاگردان غلامحسین پیروانی گرفت و به نخستین قهرمانی خود در سطح فوتبال باشگاهی ایران دست یافت.

ذوب آهن در فینال جام حذفی 88-87 به مصاف راه آهن رفت، لوکوموتیورانان تهرانی در حالی که با گلزنی مجتبی زارعی و با نتیجه 0-1 دیدار  رفت آن فینال را به سود خود پایان برده و رویای قهرمانی را در سر می پروراندند در دیدار برگشت با نتیجه 5 گلی که قاسم حدادی فر(2) شاهین خیری، اسماعیل فرهادی و مصطفی صالحی نژاد برای ذوب آهن به ثمر رسانده در مقابل تک گل زارعی جام حذفی را 2 دستی به شاگردان منصور ابراهیم زاده سپردند.

ذوب آهن همچنین کاپ قهرمانی آخرین دوره جام حذفی در فصل 94-93 را کسب کرد، آنها در دیدار نهایی جام حذفی فصل گذشته با 3 گل قاسم حدادی فر، مهدی رجب زاده و کاوه رضایی در مقابل تک گل وحید امیری نفت تهران را در هم کوبید و به سومین قهرمانی خود در جام حذفی دست یافتند.

تراکتورسازی تبریز:

نفتی‌ها در حسرت افتخار چهار قهرمان و یک جام

تراکتورسازان نخستین فینال تاریخ جام حذفی باشگاه‌های کشور در فصل 55-54 را با نتیجه 0-4 به ملوان انزلی واگذار کرده و از رسیدن به لقب اولین فاتح این رقابت ها باز ماندند.

آن ها پس از نزدیک به 6 دهه در فینال جام حذفی فصل 74-73 در مجموع 2 دیدار رفت و برگشت با نتیجه 1-2 مغلوب بهمن کرج شده و باز هم در رسیدن به قهرمانی ناکام ماندند.

سرخ پوشان دیار آذربایجان سرانجام در فصل 92-93 با شکست یک بر صفر مس کرمان به نخستین قهرمانی خود در سطح باشگاه های کشور دست یافتند.

نفت تهران:

نفتی‌ها در حسرت افتخار چهار قهرمان و یک جام

نفت تنها یک بار به فینال جام حذفی راه یافته که در آن دیدار هم با نتیجه 1-3 مغلوب ذوب آهن شد، حال باید به انتظار نشست و دید که از بین این پنج تیم آیا استقلال، سپاهان، ذوب آهن و تراکتورسازی می توانند قهرمانی‌های خود را در جام  حذفی افزایش دهند یا این که تیم کم ادعا و دوست داشتنی نفت با قهرمانی در این فصل جام حذفی به نخستین عنوان قهرمانی خود در سطح اول فوتبال باشگاه‌های کشور دست می یابد.

انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نفت ، استقلال ، ذوب آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار