گرکانی‌نژاد در بازدید از باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

521 هزار میلیارد ریال خرید اینترنتی در سال 93/پایان سال آخرین مهلت دریافت نماد اعتماد الکترونیک

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: در سال گذشته طبق آمار بانک مرکزی 521 هزار میلیارد ریال خرید اینترنتی انجام شده است.

521 هزار میلیارد ریال خرید اینترنتی در سال گذشته/پایان سال آخرین مهلت دریافت نماد اعتماد الکترونیکبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد گرکانی‌نژاد رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک صبح امروز در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هدف از تشکیل مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: طبق ماده 80 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 82 مرکز توسعه تجارت الکترونیک از ادغام چند دفتر تشکیل شد و تشکیل این مرکز بندی از قانون است.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی فضای تجارت الکترونیک کشور مهم‌ترین موضوع مورد توجه این مرکز است گفت: هویت دیجیتال و کسب و کار مجازی و اینترنتی و تسهیل در کسب و کار از جمله دلایل توجه به تجارت الکترونیک است.

وی تصریح کرد: امروز ما در زمینه تجارت الکترونیک مراحل اولیه را رد کرده‌ایم و زیرساخت‌های قانونی در این بخش داریم و خوشبختانه اسناد الکترونیک در کشور به رسمیت شناخته می‎شود و قانون آیین دادرسی الکترونیک نیز در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید.

گرکانی‌نژاد ادامه داد: ما در شرایط کنونی در مرحله رشد و بلوغ به سر می‌بریم و قوانین پایه مناسبی برای این حوزه وجود دارد و البته بهبود قوانین با گذشت زمان به توسعه این بخش و همچنین توسعه کسب و کارهای الکترونیکی کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران به این نکته نیز اشاره کرد که صاحبان کسب و کار و خریداران امروز متوجه این موضوع شده‌اند که فضای کسب و کار الکترونیک می‌تواند سود و منفعت بالایی داشته باشد و از این رو تجارت الکترونیک در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات این مرکز طراحی نماد الکترونیک بود که در حال حاضر اگر کسی بخواهد در فضای اینترنتی کسب و کاری داشته باشد باید این نماد را دریافت کند و خریداران نیز برای حفظ حقوق قانونی خود باید به هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی دقت کنند از سایت‌هایی که دارای این نماد هستند کالای مورد نظر خود را تهیه نمایند.

رشد سریع تجارت الکترونیک در کشور

گرکانی‌نژاد با اشاره به رشد سریع تجارت الکترونیک در کشور گفت: تجارت الکترونیک شامل توسعه کسب و کار اینترنتی و تسهیل فرآیند تجاری از طریق مفاهیمی مانند پنجره واحد و متمرکز کردن خرید دولتی و اینترنتی به صورت شفاف و روشن می‌شود که پروژه‌‌هایی که تاکنون در این بخش اجرا شده به مراحل بهره‌برداری رسیده است که هم شفافیت و هم سهولت استفاده دارد.

وی افزود: اما حوزه کسب و کار اینترنتی به دو بخش خرده‌فروشی (B2C) و عمده فروشی (B2B) تقسیم می‌شود و در بخش خرده‌فروشی دو مدل پرداخت وجود دارد که اولین آن شامل پرداخت اینترنتی و مورد دیگر آن شامل پرداخت نقدی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به آمار خرید اینترنتی در سال 93 که توسط بانک مرکزی اعلام شده گفت: در سال گذشته 521 هزار میلیارد ریال خرید اینترنتی به صورتی که پرداخت آن نیز به صورت اینترنتی بوده انجام شده است.

وی ادامه داد: منظور از خرید اینترنتی این است که جستجوی کالا از طریق اینترنت بوده و خرید نیز از سایت اینترنتی انجام شده است.

گرکانی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های این مرکز ادامه داد: ما هنوز برای خریدهایی که از سایت‌های اینترنتی انجام شده و پرداخت آن موقع تحویل کالا به صورت نقدی بوده آماری نداریم و یکی از برنامه‌های این مرکز ساماندهی این آمار است.

وی از نبود آمار پرداخت در هنگام تحویل کالا خبر داد و گفت: از پرداخت اینترنتی 251 هزار میلیارد ریال که در پرداخت‌ها ثبت شده عدد قابل توجهی است اگر با دلار 3 هزار و 200 تومان محاسبه شود حدود 17 میلیارد دلار خرید اینترنتی در سال گذشته داشتیم.

بیش از 99 درصد خرید داخلی از طریق اینترنت
 
گرکانی‌نژاد تأکید کرد: به نظر می‌رسد تجارت الکترونیکی مورد توجه مردم قرار گرفته که در این خرید و فروش حدود 99.9 درصد داخلی بوده است؛ اگر موضوع تحریم‌ها برداشته شود فضای بازتری برای این امر قرار می‌گیرد که تأثیر مثبتی در خرید اینترنتی دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم به واسطه درک تجارت الکترونیکی اقدام به خرید می‌کنند، گفت: اگر به نماد اعتماد توجه نکنند دردسرهایی را برای آنها به دنبال دارد و در این زمینه بسیاری از شکایات از پلیس فتا و اسنادی که از سایت‌ها ارائه شده بیشتر به سایت‌هایی برمی‌گردد که بدون نماد بوده است.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک افزود: طبق قانون و بر اساس رویه‌های اجرایی ما رابطه بسیار نزدیک با سازمان‌های متولی در این امر از جمله پلیس فتا، نیروی انتظامی و پلیس اماکن داریم که با سایر دستگاه‌های انتظامی نیز در ارتباط هستیم و به همین منظور کمیته‌های نظارتی جهت کنترل و پایش به صورت مستمر برگزار می‎شود.

شکایت نیم درصدی به پلیس فتا

گرکانی‌نژاد با اشاره به این که آمار پلیس فتا در طی دو ماه گذشته به طور متوسط حدود 0.5 درصد در زمینه کسب و کار بوده است این آمار بیشتر از سایت‌هایی بوده که نماد اعتماد داشته و قابل پیگیری است که این شکایت در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: این موضوع طی یک سال و نیم گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته به طوری که سالانه با افزایش 50 تا 55 درصدی خرید اینترنتی مواجه هستیم.

از سایتهای بدون نماد نباید خرید کرد

گرکانی‌نژاد با بیان این که مردم در خرید اینترنتی باید هوشیار بوده و از سایت‌هایی که نماد اعتماد ندارند خودداری نمایند، اظهار داشت: وظیفه ما به عنوان یک مرکز تجارت الکترونیکی این است که با دستگاه‌های متولی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده تا با سایت‌هایی که نماد ندارند برخورد شود.

وی ادامه داد: در طی دو سال گذشته 500 تا 700 سایت نماد اعتماد داشتند که اکنون این تعداد به رقم 13 هزار رسیده است.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک گفت: برای مطمئن بودن از این سایت‌ها باید سه مرحله را پشت سر گذاشت که نماد اعتماد از نظر ما امن و قابل سوء‌استفاده نیست به شرطی که خریدار توجهات  لازم را داشته باشد چرا که در سایت ENEMA.IR فهرست تمام سایت‌هایی که نماد اعتماد دارند گنجانده شده است.

گرکانی‌نژاد افزود: اولین توصیه برای افراد که قصد خرید اینترنتی دارند این است که سایت مورد نظر را در ENEMA.IR جستجو کنند یا وقتی که وارد سایت می‌شوند لوگوی نماد در بالا یا سمت راست سایت به اسم E نوشته شده که اگر بر روی آن کلیک نمایند مشخصات دقیق سایت نمایش داده می‌شود.

وی افزود: اگر تمام این موارد لحاظ شود امکان جعل یا فتوشاپ سایت وجود ندارد و مردم با اعتماد کامل اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تخلفات سامانه‌های فروش اینترنتی که نماد اعتماد دارند بسیار پایین است، گفت: خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و حضور تجاری در فضاهای مجازی مورد توجه گسترده در کشور ما و جهان قرار گرفته است.

بالاترین آمار تخلفات مربوط به تهران است

رئیس مرکز تجارت الکترونیک در پاسخ به این پرسش که بیشترین تخلفات مربوط به کسب و کارهای اینترنتی مربوط به کدام استان در کشور است، گفت: از آنجایی که تهران به لحاظ تعداد سامانه‌های فروش اینترنتی بیشترین تعداد را در کشور دارد از این رو بالاترین آمار تخلفات مربوط به استان تهران است.

وی با بیان اینکه تمامی شکایات در فاصله 24 تا 48 ساعت پیگیری می‌شود، اظهار کرد: مرکز تجارت الکترونیک شکایات مربوط به تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی را به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ارجاع داده و تا حل قضیه توسط این سازمان پیگیر شکایات می‌شود.

گرکانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا لوگوی هوشمند جایگزین نماد اعتماد شده است، گفت: لوگوی هوشمند که توسط وزارت ارشاد اعطا می‌شود قرار نیست جایگزین نماد اعتماد شود چرا که نماد اعتماد برای کسب و کارهای اینترنتی اعطا می‌شود و به هیچ وجه کارکرد آن موازی کارکرد لوگوی هوشمند نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که به دلیل بالا رفتن میزان تخلفات سامانه‌های فروشگاه‌های اینترنتی استقبال مردم از خرید در فضاهای مجازی کمتر از سال‌های قبل شده گفت: به هیچ وجه این طور نیست و گواه این ادعا، آمار رو به رشد تعداد سایت‌های فروش و نیز خریدهای اینترنتی است.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک در پاسخ به این پرسش که آیا سایت‌های بازاریابی شبکه‌ای نیز از مرکز تجارت الکترونیک برای فعالیت‌های خود مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: در مورد این سامانه‌ها طبق آیین نامه اجرایی ماده 8 اصناف، مسئولیت اعطای مجوز به چنین سایت‌هایی مرکز اصناف ایران است.

کسب و کار اینترنتی در حال افزایش است

به گفته گرکانی‌نژاد آینده کسب و کارهای اینترنتی در ایران بسیار مثبت و رو به رشد است و هر روز بر میزان استقبال از راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی و تجارت از طریق سایت‌ها در فضای مجازی افزوده می‌شود.

گرکانی‌نژاد با تأیید این مطلب که تجارت الکترونیک یکی از ابزارهای قدرتمند در راستای توزیع هدفمند در کشور است، گفت: اساسا یکی از مهم‌ترین کارکردهای تجارت الکترونیک بهینه کردن توزیع در شبکه بازار است.

تجارت الکترونیک راهکار مبارزه با قاچاق کالا

رئیس مرکز تجارت الکترونیک در پاسخ به این پرسش که در بخش جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق در سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی چه کارهایی انجام گرفته است، گفت: یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا توسعه تجارت الکترونیک است که زمینه‌ساز کنترل و نظارت هر چه بیشتر بر عرضه و توزیع کالا را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که تجارت الکترونیک می‌تواند مهم‌ترین ابزار برای جلوگیری از قاچاق کالا در فضای مجازی باشد از این رو به هنگام تصمیم‌سازی‌ها این مرکز مورد مشورت برنامه‌ریزان و مسئولین ذیربط در امر توزیع کالا قرار می‌گیرد.

استفاده از تجارب کشورهای آسیایی در طراحی نماد الکترونیک

رئیس مرکز تجارت الکترونیک با بیان اینکه در بخش بسترسازی و طراحی نماد اعتماد از تجارب کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه چین، کره جنوبی و ژاپن استفاده شده است، گفت: در فضای مجازی و نیز تجارت الکترونیک حاکمیت موظف است که یک فضا و بستر امن در این بخش ایجاد کند.

تجارت فرامرزی کاغذ حذف می‌شود

به گفته گرکانی‌نژاد در آینده بسیار نزدیک در تجارت فرامرزی کاغذ حذف می‌شود و تنها ثبت در فضاهای اینترنتی مصداق صحت و سقم یک تجارت قرار می‎‌گیرد.

گرکانی‌‌نژاد از درخواست سه شرکت برای راه‌اندازی و فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در فضاهای مجازی خبر داد  و گفت: در حال حاضر تقاضای فعالیت این سه شرکت در فضاهای مجازی ایران در حال بررسی است و قرار شده این مورد پس از برداشته شدن تحریم‌ها و در صورت تأیید از سوی مرکز تجارت الکترونیک عملیاتی و اجرایی شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
سلام و خسته نباشید خدمت عوامل زحمتکش باشگاه خبرنگاران جوان
خواستم بگم که آدرس سایت نماد رو اشتباه نوشتید
ENEMA.IR اشتباهه
و
ENEMAD.IR درسته لطفا ویرایش کنید.

داخل متن هم هیچ چیزی درباره پایان سال آخرین مهلت دریافت نماد اعتماد الکترونیک نوشته نشده؟
آخرین اخبار