کمتر از 8 درصد اعتبارات حاصل از یارانه ها به حوزه سلامت تخصيص يافته است

تنها 300 ميليارد تومان از 4800 ميليارد تومان اعتبارات حاصل از هدفمندي يارانه‌ها به حوزه سلامت تخصيص يافته است.

دكتر مسعود ابوالحلاج رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت در پاسخ به اظهارات دكتر طريقت منفرد در نماز جمعه  كه گفته بود 100 هزار ميليارد تومان در بخش سلامت هزينه شده است كه 50 درصد بودجه كل كشور را شامل مي‌شود، گفت: بودجه كل كشور بدون شركت‌هاي دولتي حدود 240 هزار ميليارد تومان است و چگونه می شود 50 درصد اعتبارات کل کشور را به یک وزارتخانه اختصاص داد؟

 وی  گفت:  اعداد و ارقامي كه اعلام شده است معلوم نيست براساس چه آمار و اطلاعاتي ارائه شده است.

دکتر ابوالحلاج  با انتقاد از ارائه آمار غيرواقعي و نادرست در تريبون‌هاي رسمي اظهار داشت: اين اطلاعات نادرست از سوي فردي عنوان شده است كه 30 سال در سيستم بهداشت و درمان بوده و به اين حوزه آشنايي دارد و متاسفانه مشكلاتي كه در حال حاضر در ساختار بيمه‌ها با آن مواجه هستيم وارث عملكرد ايشان است.

رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت گفت: آنچه در مورد اعتبارات حوزه سلامت واقعيت دارد اينست كه در سال 94 كل منابعي كه قرار بود به صورت مصوب در بودجه عمومي دولت به عنوان بودجه جاري در اختيار وزارت بهداشت قرار گیرد و البته همه آن تخصيص نيافت، 22 هزار ميليارد تومان است.

دكتر ابوالحلاج گفت: آنچه كه باعث شده است كه برداشت و نگاه متفاوتي نسبت به بودجه حوزه سلامت ايجاد شود، پیش بینی رقمی  تحت عنوان درآمد اختصاصی  براي وزارت بهداشت است كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اين درآمد را بايد از محل بيمه‌ها وصول نمايند كه در حال حاضر برای دریافت این اعتبارات به شدت دچار مشكل شده‌ايم و بايد شرايط ايجاد شده را تحمل كنيم.

رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت تصريح كرد: در حال حاضر 8 ماه از سال مي‌گذرد و از حدود 4800 ميليارد توماني كه تحت عنوان هدفمندي يارانه‌ها در بودجه عمومي دولت و تحت عنوان بودجه مصوب مجلس براي حوزه سلامت در نظر گرفته شده است، تنها 300 ميليارد تومان آن  وصول شده است يعني كمتر از 8 درصد از اعتبارات حاصل از هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص يافته است.

دكتر ابوالحلاج گفت: رديف‌هاي ديگر بودجه اين حوزه نيز بين 50 تا 60 درصد وصول شده و در بخش‌هاي حقوق و مزايا بودجه به طور كامل وصول شده و مشكلي نيز وجود ندارد.

 وي يادآور شده ما معمولاً بيش از 90 درصد اعتبارات جاری را براساس تفاهم نامه‌اي كه با سازمان بيمه سلامت منعقد كرده‌ايم، در اختيار اين سازمان قرار مي‌دهيم.

دكتر ابولحلاج در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به اين كه 4 ماه از سال باقي مانده است، اعتبارات کامل حوزه سلامت به اين حوزه تخصيص خواهد يافت، گفت: طبق تفاهمي كه با سازمان مديريت شده است همكاران ما در اين سازمان و خزانه دنبال اين هستند كه اعتبارات را به طور 100 درصد تخصيص دهند اما با توجه به شرايط عمومي كه در كشور مطرح است بعيد مي‌دانيم كه بتوانيم 100 درصد اعتبارات حوزه سلامت را به طور کامل وصول كنيم. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار