300 هزار میلیارد دلار قاچاق در حوزه غذا و دارو

رئیس سازمان غذا و دارو از قاچاق کالا در حوزه غذا و دارو با مبلغی بالغ بر 300 هزار میلیارد دلار خبر داد.

دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص میزان قاچاق در حوزه غذا و دارو گفت: میزان دقیق قاچاق هنوز مشخص نیست ولی به طور کلی 15 تا 20 درصد کالاهای بازار در حوزه غذا و دارو قاچاق هستند و حجم ریالی آن بالغ بر 30 هزار میلیارد دلار است. میزان کالاهای قاچاق در حوزه غذا حدود 4 برابر کالاهای قاچاق در حوزه دارو می‌باشد. 

وی در خصوص رکن اصلی تفاهم نامه عنوان کرد: رکن اصلی تفاهم نامه وحدت رویه در مناطق آزاد است ما مسیرهای موازی و منافذ ورود کالاها در مناطق آزاد را بسته‌ایم فرآورده‌هایی که از مناطق آزاد وارد مناطق اصلی می‌شوند مجوز داد‌. 

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ورود شیرخشک‌های تقلبی در بازار عنوان کرد: ما واردات شیر خشک نداریم ولی مواد اولیه آن متاسفانه از خارج از کشور وارد می‌شود قاچاق‌هایی در خصوص شیر خشک دیده شده است و باید در این خصوص به مردم هشدار داده شود چرا که شیر خشک یک ماده حساس است. 

وی در خصوص داروهای حذف شده گفت: ما حذف دارو از فهرست داشته‌ایم و خواهیم داشت صادرات داروهای مشابه داخلی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. در سال 91 و 92 میزان واردات حدود 600 میلیون دلار بوده است که در سال گذشته به 350 میلیون دلار رسیده است. برخی کالاهای وارداتی که مشابه داخلی آن در بازار وجود ندارد ممانعتی برای وارد کردن آنها وجود ندارد. 

دیناروند در خصوص تاثیر طرح تحول سلامت بر قاچاق عنوان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت میزان قاچاق کاهش پیدا کرده است چون بیمارستان‌ها موظف هستند تجهیزاتی که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند را استفاده کنند. 

وی در خصوص کمبود داروهای ام اس گفت: باید به بیماران اطمینان دهیم که هیچ کمبودی برای داروهای بیماران ام اس در بازار وجود ندارد ما تلاش داریم که داروهای خاص را در کشور توسعه دهیم داروخانه‌های بخش خصوصی نمی‌توانند از داروهای خاص بهره‌مند شوند. ممکن است داروی اکستابیا دیگر تولید نشود ولی با نام های دیگر در بازار موجود است. 

در ادامه ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خصوص آزمایشگاه‌های مجهز در مناطق آزاد گفت: برخی مناطق مثل قشم و کیش از لحاظ آزمایشگاه‌های مجهز در شرایط مناسبی هستند که باید هم از لحاظ پرسنل ،‌ هم تجهیزات و ابزار مورد نظارت و تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرند تا این مناطق بتوانند مجوز لازم را دریافت کنند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
حضور متخصصین اقتصادی با تجربه راه‌گشا است کنترل بسیار آسان وشدنی است
آخرین اخبار