روسیه، آمریکا و ناتو؛ سکوت برای فرار از جنگ هسته‌ای

نیوز‌ دات‌کام در گزارشی اهمیتِ حفظ آرامش روسیه و کشورهای عضو ناتو درخصوص سرنگونی جنگنده‌ روسی را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "نیوز‌ دات‌کام" در گزارشی  به بررسی واکنش طرفین درگیر در تنش اخیر ترکیه و روسیه پرداخت. نگارنده با اشاره به دلایل سکوت "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا در برابر همتای روسی خود - ولادیمیر پوتین - گزارش خود را آغاز کرده است. وی می‌نویسد: "اوباما" به این باور رسیده که نیازمند همکاری با روسیه است و در مقابل "پوتین" نیز از خشونت خود کاسته است تا روند همکاری‌ها به خوبی ادامه پیدا کند. پس از مدت‌ها این دو رئیس‌جمهور در گفتگویی نه چندان دوستانه اما منطقی، مسائلی را به بحث گذاشتند. اما سرنگونی جنگنده روسی بدست ترکیه - متحد آمریکا - روند این همکاری‌ها را تغییر داد.

زمانی که مشخص شد مسئول سرنگونی جنگنده روسی، ترکیه است، "اوباما" در این خصوص گفت: بعد از اینکه خلبان روسی هشدارها را نادیده گرفت، " ترکیه حق داشت از حریم هوایی خود محافظت کند. از نظر نگارنده، "اوباما" در انتخاب کلماتش بسیار دقیق عمل کرده است. وی به جای عکس العمل شدید به این تنش که ممکن است آغاز جنگ سرد جدیدی باشد، خواستار خونسردی طرفین شد و اعلام کرد " اولویت این است که مطمئن شویم این [تنش] تشدید نمی‌شود."

"ینس استولتنبرگ،" دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد متحدان نظامی ترکیه در کنارش هستند؛ اما از طرفین خواست برای جلوگیری از برخورد جنگنده‌های روسیه و ائتلاف بر فراز سوریه، آرامش خود را حفظ کنند. وی در نشست فوری 28 عضو ناتو که به درخواست "آنکارا" برگزار شد، گفت: "ما در کنار ترکیه ایستاده‌ایم."

دکتر "آلیسون برونوسکی،" دیپلمات سابق استرالیایی در گفتگو با  "نیوز دات‌کام" اعلام کرد پشت این اصرار بر حفظ خونسردی، گفتگوهای فشرده‌ای میان روسیه، ترکیه و اعضای ناتو در جریان است. وی می‌گوید: " می‌توانم نمایندگان دو کشور را تصور کنم که به طرف مقابل خود می‎‌گویند "اجازه دهید آرامش خود را حفظ کنیم تا مطمئن شویم چه اتفاقی افتاده است." من مطمئنم هیئت‌های مختلف تقاضا می‌کنند این مسئله به آرامی حل شود."

در این میان، سکوت آمریکا نشان می‌دهد این کشور در تلاش است دوستی جدیدش با روسیه را - که از طریق شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شده - نگه دارد. 

دکتر "برونوسکی" افزود: "تصاویر "اوباما" و "پوتین" را در حال گفتگوی منطقی و جدی فراموش نکنید. حتی ارتش این دو کشور نیز با هم گفتگوهایی منطقی در خصوص سوریه را پیش برده‌اند. به نظر می‌آید همگان در تلاش هستند تا مانع عکس‌العمل شدید روسیه و ترکیه شوند."

"پوتین" در واکنش به اقدام ترکیه به سرنگونی جنگنده‌ی روسی، این عمل "آنکارا" را "خنجری از پشت" توصیف و اعلام کرد " [این عمل] عواقبی جدی خواهد داشت."

در پایان نگارنده نتیجه می‌گیرد: پیام "آرامش خود را حفظ کنید" کاملاً جدی است. زیرا صحبت از احتمال برخورد روسیه‌ی هسته‌ای با "ناتو‌ی" هسته‌ای است که امکان دارد به تنشی با عواقب جدی منجر شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار