ناتو با تقویت پدافند هوایی ترکیه موافقت کرد

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت خود را با تقویت پدافند هوایی ترکیه اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت اعضای این سازمان روز جمعه درباره ارسال هواپیما و کشتی به ترکیه برای تقویت پدافند هوایی آنکارا در مرز با سوریه توافق کردند.

هدف از این توافق از جمله جلوگیری از تکرار حادثه سرنگونی هواپیمای روسیه توسط ترکیه اعلام شده است.

استولتنبرگ در گفتگو با رویترز افزود :«نمایندگان اعضای ناتو درباره این طرح توافق کردند و درحال حاضر باید تجهیزات نظامی را که به ترکیه ارسال خواهند کرد مشخص کنند.»

وی تاکید کرد این یک اقدام دفاعی است. دبیرکل ناتو گفت :« بر سر بسته ای از اقدامات اطمینان بخش در خصوص اوضاع ناآرام در این منطقه توافق کردیم.»

اما از هرگونه اشاره به دخالت نظامی روسیه در سوریه و حملات هوایی آن خودداری کرد.
با توجه به اینکه ترکیه عملا نیروی هوایی قدرتمندی دارد دیپلماتها و کارشناسان نظامی در ناتو می گویند مشارکت ناتو با هدف کاهش خطر تکرار حادثه سرنگونی جنگنده روسیه صورت می گیرد.

حمایتی که ناتو ارائه خواهد کرد و در چند هفته آینده انجام خواهد گرفت هواپیماهای کنترل و هشدار سریع (آواکس) و آنچه استولتنبرگ «تجهیزات نظارت هوایی تقویت شده از جمله هواپیماهای گشت دریایی» نامید و همچنین کشتیهای ناتو در شرق دریای مدیترانه را شامل می شود.

کشتیهایی ناتو در شرق دریای مدیترانه را آلمان و دانمارک ارائه می کنند که رزمایشی را در منطقه برگزار خواهند کرد.

استولتنبرگ در پاسخ به اینکه آیا هدف از این اقدامات کنترل حریم هوایی ترکیه با احتیاط بیشتر از آن چیزی است که آنکارا انجام می داد ، گفت :« این اقدام به ما اجازه خواهد داد اوضاع را بهتر درک کنیم ، با شفافیت بیشتر و امکان پیش بینی بیشتر. این اقدام برای برقراری ثبات در منطقه و آرام کردن تنش نیز موثر خواهد بود.»


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار