آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: با اهتمام دولت و مجلس تا پایان سال 96 همه کلاس‌های درس به سیستم حرارت مرکزی مجهز خواهند شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت خبرهای متعددی را شامل می‌شود که مهم ترین آنها ایمن سازی کلاسهای درس به سیستم گرمایشی است که رئیس سازمان نوسازی زمان پایان طرح را تا پایان سال 96 اعلام کرد.

مدارس تهران به دلیل برگزاری اجلاس تعطیل شد
رسول پاپایی معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گفت: به علت برگزاری اجلاس بین‌المللی در تهران مدارس مناطق یک، دو و سه  در تهران در تمامی مقاطع تعطیل می‌باشد.

وی افزود: این برنامه با حضور هیات‌های عالی رتبه تشکیل می شود و مدارس مناطق یک و 2 و 3 در همه‌ی مقاطع در نوبت‌های صبح و بعد از ظهر فردا دوشنبه 2 آذرماه تعطیل می‌باشند.

مدرسه‌ای که حتی از داشتن یک تخته سیاه محروم است
صادق طاهریان‌نسب معاون آموزگار مدرسه تک کلاس شهید لاجوردی سرتنگ لیراب گفت: روستای سرتنگ‌لیراب فاقد برق، جاده و آب آشامیدنی است و پنجره مدرسه از سوراخ کوچکی ساخته شد که روشنایی از آن استفاده می‌شود آیا در فصل سرد زمستان هم باید باز باشد، حقیقتاً که چنین نخواهد بود چراکه دانش‌آموزان در سرمای زمستان باید قبل از آن‌که به نور بیندیشند فضای کلاس خود را گرم نگه دارند.

وی افزود: دانش‌آموزان این مدرسه یک کلاسه از ۶ دانش‌آموز پسر و ۱۱ دانش‌آموز دختر تشکیل شده و آنها در سال تحصیلی جدید حتی از داشتن تخته سیاه محروم هستند.

کلاس‌های درس به ایمن ترین سیستم گرمایشی مجهز می‌شوند
مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور فت: طرحی از سال 1392 مبنی بر ایمن سازی مدارس در برابر آتش‌سوزی با هدف کاهش و حذف بخاری‌های نفتی و گازی آغاز شده که همچنان ادامه دارد در واقع در آن سال (1392) قرار شد بخشی از عوارض گاز مصرفی صرف استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس شود. که با اهتمام دولت و مجلس تا پایان سال 1396 همه کلاس‌های درس به سیستم حرارت مرکزی مجهز می‌شود و به صورت استاندارد تامین حرارت خواهند شد.

همایش معاونین آموزش متوسطه سراسر کشور آغاز به کار کرد 
زرافشان معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش گفت در هر یک از مقاطع تحصیلی اول و دوم و فنی و حرفه‌ای و کاردانش برنامه‌های متعددی در حال اجراست. 

وی ادامه داد:در مدرسه فرصت‌هایی برای بروز شکوفایی، دانش آموزان تعبیه شده است. 

انتظار ما این است که جهت‌گیری آموزش و پرورش از آکادمیک روی برگرداند و به جهت رشد تعالی انسان باشد.

زرافشان با اشاره به پژوهش‌سراها گفت: در سطح کشور 494 پژوهش‌سرا دارای کد ملی وجود دارد که امسال 94 پژوهش‌سرا مجوز گرفته‌اند. لذا امیدواریم در سال آینده 200 پژوهش‌سرا راه‌اندازی کنیم.

این مقام مسئول افزود: از ترخیص پژوهش‌سرای غیر مجاز جلوگیری می‌کنیم و با برخی از مدارس که درخواست‌ داده بودند پژوهش‌سرا را تجهیز کنند برخورد شد.

زرافشان با اشاره به بدهی آموزش و پرورش به مدارس گفت: از سال قبل دو سوم مبلغ را هنوز بدهکاریم و امیدواریم تا انتهای سال این مبلغ را پرداخت کنیم. 

دانشجویی از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی فارغ‌التحصیل نشده است 
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اعلام خبر فوق گفت: اولین گروه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در مقطع ابتدایی و مهر ۹۵ است. 

وی افزود: در سالهای اخیر نیروهای زیادی در آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند که به بعضی از همکاران دوباره پیشنهاد همکاری دادیم که با موافقت تعدادی همراه شد. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نظام رتبه بندی معلمان گفت: برای این طرح هیچگونه اعتباری از دولت دریافت نکردیم و از محل پس‌اندازهای خودمان اعتبار نظام رتبه بندی را پرداخت کردیم. 

تعمیق شناخت ارزش‌های کتاب و میراث مکتوب از اهداف آموزش و پرورش است 
دکتر امیری رییس کتابخانه ملی در مراسمی که طی آن تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد گفت اگر انتظار جامعه ای همسو با  شاخص‌های آن همنوایی و هم دردیداشته باشیم  تنها یک راه داریم که آن تقویت ریشه‌های آموزش و پرورش که وظیفه ذاتی و مسؤلیت اجتماعی از جمله کارهایی هستند که باعث تقویت ریشه‌ها می‌شود.

پرداخت سرانه دو میلیون تومانی به مدارس منوط به تأمین اعتبار است 
فانی وزیر آموزش و پرورش درخصوص پرداخت سرانه به مدارس گفت: سرانه دو معنی دارد که می‌توان به هزینه‌های خرج شده برای دانش‌آموزان اشاره کرد و سرانه‌ی دیگر به این معنا که ما بابت هر دانش‌آموز، مبلغی را برای هزینه‌های جاری پرداخت می‌کنیم، همچنین دولت بابت هر دانش آموز غیر از هزینه‌های سرمایه‌ای مانند فضا، تجهیزات و امکانات در سال 94 بابت هر دانش‌آموز 2 میلیون تومان دولت هزینه می‌کند.

وی افزود: مبلغی به اندازه‌ 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز در اختیار وزارت آموزش و پرورش در طول سال قرار خواهد گرفت که به مدارس محروم تعلق می‌گیرد.

کلاس‌های شلوغ؛ دردسر جدید مدارس/کلاس‌ها اغلب 40 متری‌اند 
محمدی، کارشناس مسائل آموزشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مسئله تراکم کلاس‌های درس از جایی شروع شد که آموزش و پرورش اصرار به یک نوبته شدن مدارس داشت و با اجرایی شدن نظام 3-3-6 مشکلات زیادی از جمله تراکم دانش‌آموزان را پدید آورده است

براساس بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، تراکم دانش‌آموزان در نقاط شهری و در 3 ساله نخستین ابتدایی حداکثر 32 نفر و در 3 ساله دوم حداکثر 35 نفر است. همچنین در دوره متوسطه اول و دوم تراکم دانش‌‌آموزان حداکثر 36 نفر است.

مسئولين آموزش و پرورش از آماری سخن ميگويند که تراکم دانش آموزان در مدارس تهران 30 تا 31 نفر است.

تراکم کلاس‌های درسی در بعضی از مدارس سبب شده است کیفیت نظام آموزشی به طبع با کاهش روبه‌رو شود. همین امر باعث می‌شود دانش‌آموزان با مشکلات عدیده‌ای در آینده روبه‌رو شوند.

جشنواره قلم به منظور ارائه خلاقیت‌ و نوآوری‌ها در آموزش از راه دور برگزار می‌شود 
جشنواره قلم به منظور ارائه خلاقیت‌ و نوآوری‌ها در آموزش از راه دور با حضور مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، گودرز شاهمرادی مدیر مدارس آموزش از راه دور و نمایندگان و موسسان مدارس از راه دور استان ها‌ی سراسر کشور، در مرکز آموزشی فرهنگیان شهرری برگزار شد، از تندیس و وب سایت جشنواره قلم رونمایی شد که جشنواره قلم در 3 بخش دانش‌آموزی، معلمان و خانواده دانش‌آموزان برای ارائه خلاقیت و نوآوری در بخش آموزش از راه دور و با مشارکت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

حضور ۵۵۰ هزار دانش‌آموز تهرانی در مسابقات ورزشی
حسین بابویی معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران در مراسم تجلیل از مدال‌آوران ورزش دانش‌آموزی شهر تهران از حضور ۵۵۰ هزار دانش‌آموز تهرانی در مسابقات ورزشی خبر داد.

بابویی با اشاره به حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی و کانون‌های درون و برون‌مدرسه‌ای افزود: نرخ پوشش دانش‌آموزان در برنامه‌های مختلف ورزشی 10 درصد بود که این موضوع به نوعی حرکت در مسیر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال دانش‌آموزان شهر تهران در قریب به 30 رشته ورزشی به رقابت خواهند پرداخت.

تقویت توانمندی معلمان در مدارس هوشمند ضروری است 
فانی وزیر آموزش و پرورش درخصوص هوشمند سازی مدارس  گفت: هوشمندسازی در مدارس نیازمند یک تعریف جدید است که نقطه‌ی آغازین آن از آموزش معلمین برای استفاده از این ابزار محسوب میشود .

وی افزود: گر این امکانات در مدارس نصب شوند اما آمادگی استفاده از این ابزار وجود نداشته باشند، عملا اتفاقی نخواهد افتاد و لذا ما بحث هوشمند سازی را توانمند سازی نیروی انسانی تعریف می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار