مطالبات دریافتی از دانش‌آموزان باید در راستای حفظ شأن آموزش و پرورش باشد

مدیر کل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در خصوص مطالبات دریافتی دانش‌آموزان گفت: بسیاری از مدیران مدارس به دلیل تنگناهای مالی مجبورند هزینه‌هایی را از طریق والدین تامین کنند ولی باید دریافت وجه در شأن آموزش و پرورش باشد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، در دومین گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش سراسر کشور، میر شاه‌ ولد مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: مدت زمان حدود 3 ماه است که برای برگزاری این گردهمایی تلاش بسیاری صورت گرفته چرا که رویکرد این گردهمایی رویکردی آموزشی، دانش‌افزایی و ارتقای علمی توانمند سازی می‌باشد و هدف ما این است که در این زمان از جلسه بهره‌مند شوند.

 میر شاه‌ ولد در ادامه گفت: در حال حاضر 5 کمیته دولت در نظر گرفته شده که کمیته صیانت از حقوق شهروندی به عهده اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی گذاشته شده است. 

وی ضمن تاکید بر اینکه کمیته صیانت از حقوق شهروندی به عنوان مهمترین کمیته موجود است اعلام کرد در استانها باید این کمیته پیگیری شود و مسئولیت آن به عهده گرفته شود. 

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورشدر ادامه افزود: بسیاری از همکاران سعی کردند در سال تحصیلی 95-94 مشکلات موجود را به حداقل برسانند که یکی از آنها در خصوص به کار گرفتن نیروهای انسانی است. 

میر شاه‌ ولد ضمن اشاره به نیروی انسانی در خصوص تدریس مقطع پیش‌دبستانی گفت: امکان هماهنگی کامل در وزارتخانه وجود نداشت، چراکه هر کدام از وزارتخانه‌ها به روش خود نیروی انسانی را جذب می کردند که این بر اساس مصوبه مجلس بود و ابلاغ شد که تا پایان مرداد و تا شهریورماه معلمان به عنوان حق‌التدریس فعالیت می‌کردند. 

میر شاه‌ ولد در ادامه بیان کرد: امیدواریم شایستگی‌های لازم را داشته باشند و خانواده آموزش و پرورش شایستگی معلمی را داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش ساماندهی نیروهای انسانی است . 

وی در ادامه تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواستار دگرگونی و تحول در این سیستم تعلیم و تربیت کشور است که از مطالبات مقام معظم رهبری هم هست که آموزش و پرورش در پی اجرای آن است که البته این کار با سختی و تنگنا همراه است و همانطور که می‌دانید آموزش و پرورش دوره سخت مالی را پشت سر می‌گذارد و برای جذب اعتبار و امکانات مورد نیاز خود نمی‌تواند به شکل مطلوب عمل کند. 

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: بسیاری از مدیران مدارس به دلیل تنگناهای مالی مجبور است، هزینه‌های مدرسه را از طریق والدین تامین کنند البته باید این دریافت وجه به طوری باشد که شان و شخصیت آموزش و پرورش حفظ شود، سپس دست نیاز به سمت مردم دراز کند.
 
میر شاه‌ ولد اذعان کرد: جذب کمک‌های مردمی روش های خاص خود را دارد و باید این اطمینان به اولیا حاصل شود که هزینه‌های دریافتی به اندازه‌ نیاز دستگاه آموزش و پرورش است و همه آن کمک‌ها در این قسمت هزینه می‌شود و باید به صورت شفاف مدیر مدرسه گزارش دهد که این وجه دریافتی در کجا هزینه می‌شود و باید از طریق مجرای قانونی یعنی انجمن اولیا و مربیان در این خصوص اقدام شود. 

 میر شاه‌ ولد افزود: خوشبختانه از بین 105 هزار مدرسه موجود حدود 80 هزار مدرسه سرکشی و رسیدگی شده است که تنها حدود 6 هزار دارای تخلف در آیتم‌های مختلف بوده است که این حجم نسبت به کل بسیار اندک است. 

وی تصریح کرد: تحول آموزش و پرورش باید در عمل پیگیری شود و همچنین در عمل نیز مطالبه شود.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: مهمترین مساله در آموزش و پرورش که باید متحول شود، مربوط به مدیریت آموزش و پرورش است و باید بتوانیم تعلیم و تربیت امروز به چه مدیرانی مورد نیاز است و ضوابط انتخاب مدیران به درستی رعایت شود و همه در این سیستم باید به دنبال یک هدف باشند و هدف آنها تعلیم و تربیت کشور باشد که بر اساس قوانین و مقررات و شیوه‌نامه‌ها این تکلیف مشخص شده است .

وی خاطر نشان کرد: سند تحول یک سند مادر است و تمام تکالیف اساسی آموزش و پرورش در آن عنوان شده است، همچنین تشخیص مدرسه دانش‌آموزان، و مدیریت آمده است و نظام انتخاب مدیران باید قانون‌مند و در شایستگی افراد باشد. 

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش بیان کرد: البته باید با سایر دستگاه‌ها نیز تعامل داشته باشیم اما نباید آنها به جای ما برنامه‌ریزی کنند.
 
وی در ادامه گفت: این حق  آموزش و پرورش است که مدیران خود را انتخاب کند، ضمن اینکه با دیگر نهادها نیز تعامل داشته باشد.
 
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش افزود: متاسفانه بسیاری از تحولات نیروی انسانی در دست ما نیست و باید مشکلات قانونی آن حل شود تا ترکیب جنسی همکاران ما در آموزش و پرورش بر هم نخورد.
 
وی بیان کرد: حدود 50 درصد دانش‌آموزان دختر و حدود 50 درصد دانش آموزان پسر هستند به طوری که در تهران 82 درصد از پرسنل از خانمها هستند پس تکلیف مدارس پسرانه چه می‌شود. 

میر شاه‌ ولد افزود: لازم است از نیروهای حق‌التدریس استفاده کنیم و نیروهای انسانی خود را ساماندهی نماییم چرا که باید نیروی انسانی ما متناسب با نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش باشد و همچنین توانمندی لازم را نیز داشته باشد تا بتواند فرزندان را رشد دهد. 

وی خاطر نشان کرد: چنانچه توانایی لازم وجود نداشته باشد برآورده شدن انتظارات ما در زمینه تعلیم و تربیت محقق واقع نمی‌شود .

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: دنیای امروز دنیای پیچیده‌ای است و تعلیم و تربیت در آن نیز دشوار است، معلمان باید بتوانند نیازهای روحی و روانی دانش‌آموزان را تامین کنند و فعالیت‌های اثر بخش داشته باشند تا دانش‌آموزان را شخصیت اجتماعی داشته باشند و در توسعه فرهنگی و اجتماعی سهیم شوند و بتوانند مهارت‌های لازم را بیاموزند البته ناگفته نماند میرشاه‌ولد روسای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استانهای مختلف را به جهت تاخیر و یا  ترک جلسه مذکور حتی به مدتی کوتاه جریمه نقدی به مبلغ 20 هزار تومان در نظر گرفته است و همچنین این قانون در این جلسه اعمال شده است. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار