موکبی به وسعت مهران

این روزها اگر گذری کوتاه به کوچه ها و خیابان های شهرهای ایلام و مهران بیاندازی مردمی مشتاق میبینی که در استقبال از زائران می خواهند سبقت بگیرند و با گفتن 'بفرما نذری زائر' از آنها استقبال کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از ساعت پنج صبح با همسر و دو فرزند پسر و سه فرزند دخترش در حیاط خانه قدیمی شان پخت غذا را آغاز و تمام فکرش آماده کردن به موقع آن برای زائران بود.

اینجا خانه قدیمی در یکی از محله های شهر ایلام واقع در خیابان طالقانی متعلق به حاج حیدر است که مدت دو سال است پذیرایی از زائران در اربعین را متقبل و با خانواده اش این کار را انجام می دهند.

قدم به اینجا می گذاری بوی اسپند همه فضا را معطر کرده، در و دیوار خانه از پارچه نوشته های منقش به یا حسین(ع) و یا مظلوم پر شده و بوی عشق و دلدادگی به ارباب شهدا را می توان استشمام کرد.

حاج حیدر امسال نیز بجای رفتن به کربلا با پس اندازی که داشته عشق خدمت به زایران را دارد و تمامی سعی اش آبروداری و پذیرایی با تمام توان از زائران اربابش است.

در محله دیگر در خیابان پیروزی شهر ایلام نیز اهل و عیال خانه همگی بسیج و در حال پخت غذا برای زائران امام حسین(ع) شده و این بار با مدیریت زن خانه.

مادر چادر رنگی اش را از جلو دور گردن پیچیده و آستین ها را بالا و فرزندان تحت امر او در حال آبکش کردن برنج در دیگ بسیار بزرگی هستند.

به قول خودشان، امسال برای نخستین سال است که سعادت میزبانی از زائران امام حسین(ع) نصیب آنها شده و همه روزه شام تعدادی از زائران امام حسین(ع) را با هزینه خود و جمعی دیگری از افراد خیر تهیه می کنند.

برخی از مردم نیز که از نظر مالی بضاعت زیادی نداشته از میزبانی زائران حسینی عقب نمانده و منازل خود را به اسکان زائران اختصاص داده اند.

محمد عزیزی یکی از این افراد است که می گوید: منزلم را که ظرفیت اسکان 20 نفر را داشته است از سه شب گذشته برای اسکان زائران مهیا و هر شب توسط یکی از افراد خیر برای آنها غذا تهیه می کنیم.

این روزها اگر گذری کوتاه به کوچه ها و خیابان های شهرهای ایلام و مهران بیاندازی مردمی مشتاق میبینی که در استقبال از زائران می خواهند سبقت بگیرند و با گفتن 'بفرما نذری زائر' از آنها استقبال کنند.

این روزها در گوشه گوشه شهرهای ایلام و مهران مردم دوستدار اهل بیت(ع) با دایر کردن بساط پخت و پز نذری از نخستین ساعات بامداد تا پاسی از شب را به استقبال و پذیرایی از زائران اختصاص داده اند.

شمار زیادی از مردم از پخت و پز غذا گرفته تا چایی، شیر، خرما، شربت، شله زرد، آش و غیره با مشارکت یکدیگر در حال پذیرایی از زائران امام حسین(ع) هستند.

موج زائر از اقصی نقاط کشور نیز امروز بیشتر و لحظه به لحظه با نزدیک شدن به اربعین به شمار مشتاقان زیارت سیدالشهدا(ع) اضافه می شود.

رفت و آمد مقامات کشور از وزرا گرفته تا دیگر مسئولان گویای این مطلب است که برای فراهم کردن زمینه رفاه حال زائران تمامی امکانات و خدمات را بکارگیری و سعی و اهتمام جدی دارند.

بر اساس اعلام جانشین رئیس ستاد اربعین استان ایلام، تا صبح روز جمعه 450 هزار زائر اربعین حسینی از طریق مرز بین المللی مهران عازم شهرهای مذهبی عراق شدند.

حسین کلانتری اظهار کرد: حجم مراجعه زائران به مرز مهران روبه افزایش است ولی با تلاش همه جانبه تمامی دستگاه های اجرایی، انتظامی و امنیتی روند عبور و مرور در کمال نظم و بدون مشکل خاصی در جریان است.

پایانه مرزی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام این روزها کانون اصلی تردد زائران شرکت کننده در آیین اربعین حسینی است. سال گذشته در ایام منتهی به اربعین بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از این مرز تردد کردند که پیش بینی می شود این تعداد امسال تا دو میلیون نفر افزایش یابد.
منبع: ایرنا

انته برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
ای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار