کودزیاس: راه حل سیاسی و صلح در سوریه تنها راه برقراری ثبات در منطقه است

وزیر امور خارجه یونان و هیات همراهش در دانشگاه تهران حضور یافتند.

وزیر خارجه یونان در دانشگاه تهران حضور یافت
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیکاس کودزیاس که صبح امروز وارد تهران شده در دانشگاه تهران حضور یافت و قرار است تا دقایقی دیگر در مورد "سیاست خارجی یونان: خاورمیانه و اروپا" سخنرانی کند.
 
در این نشست که با حضور رییس دانشگاه تهران و جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن شیخ انصاری این دانشگاه برگزار شد از سفرای کشورهایی که در ایران سفارت دارند هم دعوت شده بود که سفرای قبرس و رومانی در این مراسم حضور یافتند.
 
"نیکاس کودزیاس" وزیر امور خارجه یونان در این نشست اظهار داشت: مهمترین عنصری که می‌تواند موجود برقراری ثبات در خاورمیانه باشد ایجاد صلح و راه حل سیاسی برای کشور سوریه است.

وی ادامه داد: بازسازی سوریه و عراق و موافقت با یک قانون اساسی دموکراتیک در سوریه و نیز برقراری انتخاباتی شرافتمندانه می‌تواند به ایجاد امنیت و صلح در آن کشور کمک کند.

وزیرامورخارجه یونان با اشاره به تاریخ و روابط مشترک بلند مدت میان ایران و کشورش تصریح کرد: هر دو کشور ملتی هستند که در طول تاریخ به روابطی با پیوند طولانی به مسیر ادامه می‌دهند آنها زندانی تاریخ گذشته نبوده بلکه از آن درسی می‌گیرند و به آینده نیز امیدوارند؛ نقطه مشترک ما در دنیایی که به سوی جهانی شدن پیش می‌رود بها دادن به تاریخی است که ما را به جلو هدایت می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل لازم است سیاست خارجی ما فعال بوده و به کمک و مطالعه و بررسی آن به مشکلات پی ببریم و راه حل‌هایی جایگزین را به عنوان راه حل‌های استراتژیک قرار دهیم.

کودزیاس ادامه داد: وقتی کشوری در انجام فعالیت‌های خود سستی می‌کند در نتیجه آن کشورهای دیگر به آن نفوذ پیدا می‌کنند.

وی افزود: مطالعه روابط خارجی و بین‌الملل مرا به این نتیجه رساند همانگونه که هر کشوری در جهان مسئول انجام کاری است به همین نسبت باید در دیپلماسی وظیفه خاص خود را شناخته و آن را انجام دهند لذا تخصص در سیاست خارجی در کشور ما بر سه واژه مذاکرات، میانجی‌گری و داوری استوار است.

وزیر امورخارجه یونان در مورد سیاست خارجی کشور خود افزود: کشور یونان باید دیپلماسی کلی و عمومی خود را گسترش دهد بنابراین لازم است ما دیپلماسی اقتصادی را نیز توسعه دهیم و بنابراین در این سفر هیئتی اقتصادی نیز به همراه داریم که نقش مهمی در سیاست خارجی ما و نشان دادن جایگاه استراتژیک یونان در چهارراه آسیا، اروپا و آفریقا را دارد.

وی گفت: سیاست خارجی یونان نقش خود را چنین تعریف می‌کند که باید برای آرام نمودن دردها و بحران‌ها و نیز توسعه آرامش ملت‌ها دیپلماسی پارامتری است که می‌تواند به این قضیه کمک کند.

وی تأکید کرد: ما لازم می‌دانیم که با کشور ایران روابط اقتصادی خود را نیز گسترش دهیم.
وزیرامورخارجه یونان بیان داشت: کشور ما می‌تواند پلی بین شرق و غرب، اتحادیه اروپا و نیز کشورهای روبه رشد درزمینه اقتصادی همانند ایران باشد.

وی افزود: اگر ما امروز به خاورمیانه نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که بسیاری از مناطق با مشکلات مواجه هستند اما یونان کشوری دوستدار صلح است و نمی‌خواهد از این سنگ‌ها برای سنگ پراکنی و دامن زدن به مشکلات استفاده کند.

کودزیاس در ادامه گفت: ما در یک دوران تغییر و تحول بسر می‌بریم که در آن مرکز ثقل جهان از غرب به شرق و از آتلانتیک به اقیانوس آرام در حرکت است و بنابراین قدرت‌های جدیدی با تاریخ سنگین مانند ایران و چین در حال ظهور هستند.

وی درخصوص نقش کشورش در وضعیت اتحادیه اروپا اظهار داشت: اگرچه یونان کشوری کوچک در اتحادیه اروپاست اما کشوری است که بزرگ شدن این اتحادیه را رقم زد و این گستردگی در اتحادیه اروپا در دوران ریاست یونان براین اتحادیه شکل گرفت بنابراین یونان با تاریخ و تمدنی دیرینه می‌گوید که ما بیشتر از آنچه که مصرف کنیم تاریخ را تولید می‌کنیم و لذا خاورمیانه و کشورهای در حال ظهور را به دلیل داشتن روابط دیرینه با آنها درک می‌کنیم.

کودزیاس ادامه داد: کشور یونان برخلاف بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا در سالهای اخیر هیچ جنگی را به راه نیانداخته و هیچ وقت استعمارگر نبوده و اساسا چنین سیاستی را دنبال نکرده و نمی‌کند.

وزیرامورخارجه یونان پیرامون نتایج سفرش به ایران افزود: سفر ما به ایران سفر دوستی، صلح و اعتماد است و رشد همکاری در مسیری مشترک را دنبال می‌کنیم لذا هرجا که نیاز باشد ابتکاراتی را در سیاست‌های خود بکار می‌گیریم که گاهی این ابتکارات برخلاف سیاست‌های اتحادیه اروپاست.

وی درخصوص خودداری از رأی دادن یونان به قطعنامه حقوق بشر علیه سوریه گفت: نمونه‌ای از ابتکارات یونان در سیاست خارجی صدور قطعنامه حقوق بشری علیه سوریه در 19 نوامبر در سازمان ملل بود جلسه‌ای که در آن اگرچه در بسیاری از موارد کشور ما علیه مواضع سوریه بود اما به بند 14 آن قطعنامه که در آن سپاه قدس و سپاه پاسداران به عنوان سازمان‌هایی تروریستی یاد می‌شدند رأی ندادیم، زیرا انجام این اقدامات حقوق بشر را به نفع کشورهای دیگر سیاسی می‌کرد.

وی ادامه داد: دقیقا درزمانی که غرب، ایران و روسیه برای حل بحران سوریه تلاش می‌کنند و نیز در زمانی که خاورمیانه به صلح و دوری از جنگ نیاز دارد باید با گفت‌وگو و تسویه اعتمادسازانه‌ای سلاح صلح و دیپلماسی را بکار بست.

کودزیاس با اشاره به ثابت کردن هواپیمای روسیه توسط ترکیه گفت: بدون تردید ساقط کردن هواپیمای روسی به دست ترکیه به هیچ وجه به وضعیت منطقه کمکی نمی‌کند بنابراین لازم است اتحادیه اروپا چشم‌اندازهای خود را برای ایجاد صلح در قرن 21 پیدا کند و به انجام آنها مبادرت ورزد بنابراین این قرن نمی‌تواند قرن تخریب‌ها یکی برعلیه دیگری باشد.

وی افزود: آنچه که باید اتحادیه اروپا در دوران امروزی درک کند صلح و امنیت در خاورمیانه است بنابراین به نظر من مثلث عدم ثبات سه رأسی است که در آن اوکراین، لیبی و سوریه قرار دارند.

وزیر امورخارجه یونان با اشاره به بحران آوارگان در اروپا گفت: در این فضا ما شاهد جریان آوارگانی هستیم که با ساختارهای حکومتی فرو ریختند و در نتیجه رؤیاهای امپراطوری عده‌ای میلیون‌ها آواره به همراه داشتند در این مسیر کشوری مانند یونان در چند ماه اخیر 630 هزار آواره را در خود جای داده است، ما نتایج جنگی در سوریه را می‌پردازیم که نه خواستار آن بوده‌ایم و نه این جنگ را ایجاد کرده‌ایم و لذا افتخار ما این است که در مناطق پناه دهنده به آوارگان در کشور ما هیچ‌گونه حرکات بیگانه ستیزی وجود نداشته است.

وی گفت: ما در اتحادیه اروپا تأکید داریم به جای اینکه هزینه‌هایی را برای آوارگان خرج کنند آن را در جهت جلوگیری از بحران صرف کرده و با ترکیه و پاکستان صحبت‌هایی را پیرامون بازگشت این آوارگان انجام دهند بنابراین نگرانی کلی ما این است که بسیاری از کشورهای غربی به عمق این قضیه پی نبرده‌اند.

وزیرامورخارجه یونان با اشاره به بی‌ثبات کردن منطقه و تزلزل کشورهایی مانند مصر، سودان و سومالی بیان داشت: کشورهایی که به دنبال ایجاد تزلزل در مناطق دیگر هستند باید خود را آماده آواره کردن میلیون‌ها انسان کنند به همین دلیل ما از ایجاد کشور فلسطین حمایت می‌کنیم.

وی افزود: برای ما قابل قبول نیست که شرکای ما در اتحادیه اروپا دیدگاه ایجاد امپراطوری در بالکان را دارند که در ایجاد آن بعضی از دولت‌های غربی نیز مسئول هستند لذا در نهایت کشور یونان علاقمند به روابط صلح آمیز و اعتمادگرایانه با کشورهای همسایه خود نظیر آلبانی، بلغارستان و ایتالیا می‌باشند.

کودزیاس با اشاره به اشغال غیرقانونی شمال قبرس توسط ترکیه افزود: موضوع اساسی برای کشور ما حل مسئله قبرس است و این برای اروپا شرم آور است که بخشی از خاک آن از سوی ترکیه اشغال شده است لذا ما علاقمند به حل این قضیه هستیم که شرط آن از بین بردن بعضی از حقوق ویژه ترکیه در اروپاست.

وی افزود: هرکشوری باید به دنبال همکاری با هم‌پیمانان خود و نیز چشم‌انداز آینده باشد و با ایجاد میانجی‌گری میان مخالفان به پی ریزی روابط دوستانه و اعتمادآمیز اقدام کند و ما امیدواریم سفر یونان به ایران به ایجاد دوستی و همکاری بین دو کشور منجر شود.

کودزیاس درخصوص ایران پس از برجام اظهار داشت: ایران ملتی تاریخی است و ما بسیار خوشحالیم که راهی برای پیشرفت این کشور در صحنه بین‌المللی باز شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار