شهرکرد؛

ضرورت حفظ خاک حاصلخیز به عنوان بستر با ارزش تولید

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، بر ضرورت کنترل فرسایش خاک برای حفظ خاک حاصلخیز به عنوان بستر با ارزش تولید تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جواناز شهرکرد؛ حسین بهرامی با اشاره به نقش و جایگاه مشارکت مردم در حفظ، احیاء و توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی گفت: استفاده نادرست یا رهاشدن اراضی شیب دار، بازده اقتصادی آن را کاهش داده و بستر تولید منابع خاک را از بین می برد.

وی با تأکید بر اهمیت توانمندسازی جوامع محلی و توجه به ظرفیت اکولوژیکی و انسانی در اجرای طرح های آبخیزداری، مهمترین دلیل و ضرورت کنترل فرسایش خاک را حفظ خاک حاصلخیز موجود به عنوان بستر با ارزش تولید دانست.

بهرامی با بیان اینکه بی توجهی به این امر، موجب افزایش روزافزون رسوب در رودخانه ها و مخازن ذخیره آب می شود تأکید کرد: جلوگیری از این روند جز با مشارکت بهره برداران و ذینفعان محلی امکان پذیر نیست.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به منظور دستیابی به توسعه پایدار و حفظ منابع آب و خاک، آموزش و حمایت آبخیزنشینان در قالب پروژه های بیولوژیک با یک نگاه‌ جامع‌ و نظام‌مند و اهتمام به نقش الگوسازی انجام می شود.

وی افزود: به همین منظور طرح تغییر الگوی کشت اراضی شیب دار یا به طور کلی اقتصادی کردن عرصه های مذکور به صورت پایلوت یا نمونه های الگویی در جهت افزایش میل و رغبت بهره برداران برای حفظ عرصه های منابع طبیعی مؤثر و کارآمد است.

بهرامی هدف اصلی این طرح ها را حفظ و بهره وری بهینه از آب، خاک و اراضی دانست و گفت: با اجرای این طرح، اهداف ثانوی از جمله توسعه ظرفیت های جوامع محلی، کاهش فرسایش ناشی از عوامل فرساینده در اراضی لخت و شیب دار و در نهایت کاهش رسوب در مخازن پایین دست هم به دست می آید.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: خاک ، منابع طبیعی ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.