کاهش عفونت‌های بیمارستانی منجر به کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک می‌شود

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر کاهش عفونت‌های بیمارستانی را از راه‌های کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور دانست.

دکتر پیرصالحی مدیر کل نظارت و دارو و مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مقایسه کیفیت و استاندارد کالاهای تولید داخل با کالاهای وارداتی گفت: سازمان غذا و دارو کیفیت ضدعفونی کننده نظارت کامل دارد و باید از لحاظ کیفیت و استاندارد کالاهای تولیدی و وارداتی در سطح بین‌الملل باشد و ما در حال تدوین روش مصرفی مناسب برای آنها در بیمارستان‌ها هستیم و همچنین برنامه‌هایی برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک مطرح کردیم. یکی از مشکلات کشور مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک و عفونت‌های بیمارستانی است که از شایع‌ترین مشکلات می‌باشد. امیدواریم بتوانیم میزان عفونت بیمارستانی را کاهش دهیم و در بستر آن میزان مصرف آنتی‌بیوتیک را نیز کم کنیم.

وی در خصوص آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشور عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در خصوص عفونت‌های بیمارستانی وارد بحث شویم اما در خصوص کیفیت دارو و نحوه مصرف آن می‌توانیم اظهار نظر کنیم.میزان مصرف دارو در ایران پایین است ولی در برخی موارد مثل آنتی‌بیوتیک مصرف به شدت بالا می‌باشد.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر در خصوص مصرف دارو برای دیابتی‌ها تصریح کرد: میزان مصرف دارو در حوزه پیشگیری دیابت پایین است و به طور متوسط مصرف کل دارو 54 دلار است که در مقایسه با 120 دلار نرم جهانی پایین می‌باشد ولی مصرف آنتی‌بیوتیک از نرم جهانی بالاتر است.

وی در خصوص استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس تأکید کرد: واقعیت این است که استفاده از خمیر مرغ در سازمان غذا و دارو مجاز نیست و نباید از گوشت مرغ استفاده شود ولی باید حوزه غذا و دارو در مورد پاسخگو باشد.

پورصالحی در خصوص کمبود دارو در بازار بیان کرد: در حال حاضر کمبود دارو به صورت خاص وجود ندارد. حدود 30 قلم کمبود دارو داریم که ماهانه در حال تغییر هستند و این کمبود دارو پایدار نیست. همچنین داروهای ام اس تحت پوشش بیمه‌ای 95 درصدی هستند.

وی افزود: ما محدودیت واردات دارو داریم،‌ اعتراض مردم برای تفاوت قیمت داروهای وارداتی با داخلی برای بیماران ام اس است ما از لحاظ کیفیت دارو در سطح استاندارد بین‌المللی هستیم.

وی در ادامه گفت: در کشور طبق آیین نامه به ازاء هر 5 هزار نفر در شهرهای بالای یک میلیون نفر و برای هر 6 هزار نفر در شهرهای کوچک یک داروخانه داریم. که کافی است و علت آن محدودیت‌های فاصله‌ای و جمعیتی است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.