قاچاق صنعت پوشاک را زمین زد

ضعف در نظارت‌های گمرکی بستری برای ورود پوشاک قاچاق و مانعی برای سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور است.

فرشید سیم بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قاچاق پوشاک و عوامل مؤثر بر کاهش آن گفت: درحال حاضر صنایع نساجی ما در یک وضعیت بحرانی قرار دارد و سالیان متمادی است که در این صنعت ماشین آلات طرح‌ها و مواد مصرفی برای تولید البسه به روز نشده کیفیت افزایش نیافته و هزینه‌های تولید سیرنزولی دارد.

سیم بر ادامه داد: در نتیجه کشور قدرت رقابت در بازارهای داخلی و بین المللی را از دست داده ظرفیت تولید کاهش یافته و در پی آن سرمایه گذاری بین المللی را نیز از دست داده‌ایم.

وی اظهار داشت: این مسئله بستری برای ورود کالاهای خارجی ارزان قیمت به کشور و در نتیجه رکود در بسیاری از صنایع شده است.

سیم بر اذعان کرد: قاچاق کالا در هر زمینه‌ای ازجمله پوشاک باعث فرار ارز از کشور و کاهش سطح اشتغال و محروم شدن دولت از دریافتی‌های گمرکی شده در نتیجه کشور از چند سو دچار صدمات جدی اقتصادی می‌شود.

وی در خصوص نقش تبلیغات پوشاک داخلی در ممانعت از ورود پوشاک قاچاق به کشور گفت: تبلیغات می‌تواند در شناسایی کالاها نسبتاً مفید باشد اما نمی‌تواند نقش آن‌چنانی را بازی کند.

سیم بر ادامه داد: به کارگیری ماشین آلات جدید و سرمایه گذاری با مشارکت شرکت‌های بزرگ نساجی زمینه ساز افزایش کیفیت کالاهای نساجی و رقابت پذیری قیمت آنها خواهد شد.

وی افزود: کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان توانسته‌اند با تکنولوژی جدید به صنایع نساجی خود رونقی جدید بدهند کشور ما نیز باید با انجام این کار و سرمایه گذاری کشور های دیگر فراهم کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ممکن است وجود برندها و مارک‌های مشهور در پی تقاضا مؤثر باشند اما درصد بسیار جزیی از کل تقاضا را تشکیل می‌دهند.

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
قاچاق صنعت پوشاک ما را زمین نزد بلکه کیفیت نازل, استفاده از مواد نامرغوب در فرایند دوخت, عدم توجه به سلیقه و نیاز مصرف کننده و نادیده گرفتن تغییرات فصلی اجتماعی و مد روز و عدم توجه به درک و شعور و انتظارات مصرف کننده که نسبت به گذشته بسیار بالاتر رفته است و در عین حال قیمت بسیار گران که چندین برابر ارزش واقعی کالا به بازار عرضه میشود همه و همه دست به دست هم داده اند تا مصرف کننده به سمت مصرف کالای خارجی سوق داده شود. و قاچاق در سایه نبود سایر گزینه ها در واقع پاسخی است به تقاضا و نیاز مصرف کننده داخلی و اتفاقی نیست که خلا رخ داده باشد.مصرف کننده داخلی اگر به دنبال کیفیت باشد به سراغ تولیدات ترک و تایلندی و اروپایی میرود که تولیدات ایرانی در برابر آنها حرفی برای گفتن ندارند و اگر به دنبال قیمت ارزان باشد به سراغ تولیدات چینی میرود که با قیمت ارزان کیفیت قابل قبولی را هم ارائه میدهند.از آنجایی که ما عادت کرده ایم مسئولیت پذیر نباشیم و همیشه گناه و تقصیر کارهای اشتباه و بیهود و عبث خود را به گردن دیگران بیاندازیم در مورد پوشاک هم طبق معمول عمل میکنیم و گناه همه کاستیها و ضعفهای خود را به گردن قاچاق میاندازیم!!؟؟ ظاهرا انتظار داریم برای اینکه در یک مسابقه دو از دیگر رقیبان عقب نیافتیم دست و پای سایر دوندگان با طناب محکمی بسته شود تا ما لنگ لنگان و تلو تلو خوران از دیگران جلو بیافتیم و مسابقه را ببریم!!!!؟؟؟
آخرین اخبار