افزایش صادرات پوشاک صعود از نردبان تولید/ نظارت دقیق بر مرزها سد راه قاچاق پوشاک

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: افزایش صادرات پوشاک کمک شایان توجهی به درآمد تولید کنندگان ما دارد و نظارت دقیق بر مرزهای کشور قاچاق پوشاک را مهار خواهد کرد.

محمد باقر صدری عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر قاچاق کالا در کشور رواج پیدا کرده است افزود: در حال حاضر میزان واردات کالا به کشور بین 40 تا 50 میلیارد دلار است که از این میزان 16 تا 18 میلیارد دلار مربوط به کالاهای قاچاق است.

صدری با اشاره به اینکه تعرفه‌های گمرکی می‌تواند در این خصوص نقش مهمی را ایفا کند افزود: دروازه‌های ورودی کشور بازرسی‌های مرزی مناطق آزاد و مناطق ویژه باید برای ایجاد صنایع کشور و دروازه‌ای برای خروج از صادرات باشند اما متاسفانه درحال حاضر دروازه واردات کالا هستند.

وی سودجویی گرانی کالاهای داخلی و تعرفه‌های گمرکی را دلایل عمده قاچاق بر شمرد و عنوان کرد: وقتی با پول دوخت یک دست کت و شلوار می‌تواند دو دست لباس چینی یا ترک خرید این بهانه‌ای برای قاچاق پوشاک و سودجویی دلالان خواهد شد.


صدری ابراز داشت: برای مهار قاچاق پوشاک به عزمی راسخ و نظارتی دقیق بر مرزها و دروازه‌های ورودی کالا نیاز است.

این کارشناس در خصوص روند تولید و صادرات پوشاک در کشور گفت: در حال حاضر روند تولید پوشاک در ایران در مقایسه با کشورهایی مثل ترکیه یا بنگلادش نسبتاً مناسب است اما در حوزه صادرات در رده‌های پائینی قرار داریم و دلیل این امر بالا بودن قیمت تمام شده کالا در این صنعت است.

وی در پایان ادامه داد: با توجه به اینکه درآمد حاصل از تولید پوشاک در کشور چندان مطلوب نیست افزایش صادرات در این حوزه می‌تواند به درآمد تولید کنندگان کمک کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار